Środa – 10.06.2020
Temat dnia: Tęcza.
Rodzic pyta dziecko:
Rodzic przynosi dużą szklaną miskę z wodą, lusterko i białą kartkę. Eksperyment najlepiej wykonać w słoneczny dzień (lub pochmurny z użyciem latarki). Do miski wypełnionej wodą rodzic wkłada pod kątem lusterko tak, by było skierowane w stronę źródła światła. Nakrywa miskę kartką. Na kartce powstaje tęcza. Rodzic pyta dziecko, dlaczego tak się stało (wynik rozszczepienia światła przechodzącego przez powierzchnię wody, rozkład światła białego na wielobarwne widmo)
Rodzic przygotowuje pojemnik z kolorowymi wstążkami (wstążki w kolorach tęczy, różnej długości, różnej szerokości). Wyjaśnia, że w pojemniku są schowane kolory tęczy. Prosi, aby dziecko spróbowało wymienić te kolory (czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy, fioletowy). Rodzic wyjmuje kolejne wstążki i układa je na dywanie. Następnie wysypuje pozostałe wstążki na dywan. Prosi, aby dziecko ułożyło ze wstążek swoją tęczę.
Pyta dziecko:
Rodzic prosi, aby dziecko wrzuciło jeden kolor z powrotem do pojemnika. Dziecko liczy, ile kolorów zostało, i podaje odpowiedź. Rodzic prosi, aby dziecko wkładało do pojemnika kolejne kolory, za każdym razem pytając, ile zostało. Gdy dziecko wrzuci do pojemnika ostatni kolor, rozrzuca wszystkie wstążki po pokoju. Prosi, aby dziecko wybierało wstążki i układało je według określonego kryterium: według kolorów / długości / szerokości.
Rodzic przygotowuje gąbkę kuchenną, farby, pędzelki, kartkę papieru z bloku technicznego formatu A3. Dziecko wykonuje pracę według instrukcji: na gąbce maluje grubą warstwą farby siedem pasków będących kolorami tęczy, kładzie gąbkę w lewym dolnym rogu kartki i jednym ruchem maluje łuk kończący się w prawym dolnym rogu kartki.
Rodzic włącza dowolny utwór z repertuaru muzyki klasycznej. Dziecko bierze jedną wstążkę i porusza nią w rytm muzyki, tworząc swobodne improwizacje ruchowe.
https://www.youtube.com/watch?v=2Woy6AnSx8U
Karty pracy