Poniedziałek – 27.04.2020

Temat dnia: Czym są dla nas książki?

 

  1. Rozwiązywanie zagadek związanych z książką.

 

Najpierw człowiek mnie wymyślił,
potem drukarz wydrukował.
Do księgarni po mnie przyszli,
by dla dzieci mnie kupować. (książka)

 

Nietrudna to zagadka,

Pierwsza karta książki to… (okładka)

 

Każda książka, żeby była rozpoznana

Musi być podpisana.

Jak nazywają się słowa,

W których się cała książka chowa? (tytuł)

 

Jak się ten człowiek nazywa,

Co na okładce swojej książki bywa? (autor)

 

Często w książkach obrazki się chowają,

A ludzie, co je malują – jak się nazywają? (ilustratorzy)

 

  1. Rodzaje książek – wprowadzenie klasyfikacji książek ze względu na rodzaj.

Rodzic układa na stole stos książek (różne rodzaje i tematyka, np. książki kucharskie, atlasy, albumy, przewodniki, słowniki, książki dla dzieci z obrazkami, bez obrazków, wiersze, proza) – jedna na drugiej, tak by nie było widać okładek. Dziecko kolejno sięga po książki i próbuje opisać jej wygląd. Rodzic może zadać pomocnicze pytania:

  • Co ma na okładce?
  • Jaki ma tytuł? (Jeśli dziecko potrafi go przeczytać).
  • Co zawiera w środku?
  • O czym jest?

 

Następnie rodzic wyjaśnia, że książki mogą się różnić wyglądem, tematem, rodzajem, budową, sposobem zapisu czy przeznaczeniem.

 

  1. Książka – wysłuchanie wiersza Anny Kamieńskiej pod tym samym tytułem i rozmowa na temat treści utworu.

 

Książka Anna Kamieńska

Czemu książka stoi niema?

Może o czym mówić nie ma?

Jej literek czarne rządki

smutne jak jesienne grządki.

Czemu taka nudna, pusta,

jakby jej zamknięto usta?

Aż tu nagle, moja miła,

niema książka przemówiła.

I gadała i śpiewała,

czego nie opowiadała!

O przygodach, awanturach,

ptakach, kwiatach, morzach, górach.

Gdzie to wszystko w niej mieszkało?

Jak to wszystko w niej drzemało?

Chyba nie ma o co pytać:

nauczyliśmy się czytać.

 

Rodzic zadaje dziecku pytania:

Czemu początkowo książka była smutna?

Czy miała kolorowe obrazki?

Dlaczego nagle zaczęła być ciekawa dla osoby mówiącej w wierszu?

Co się zmieniło?

 

  1. Od… do… – zabawa matematyczna.

Rodzic kładzie na stole książki różniące się wysokością, szerokością, grubością, rodzajem okładki, wielkością liter, papierem.

Zadaniem dziecka jest ułożyć książki:

  1. od najwyższej do najniższej,
  2. od najcieńszej do najgrubszej.
  3. od najlżejszej do najcięższej.

Do oceny wysokości, grubości i wagi nie używa żadnych przedmiotów.

 

Po wykonaniu zadania, dziecko za pomocą linijki, centymetra krawieckiego oraz wagi (jeśli brak

wagi, rodzic może wykonać konstrukcję z wieszaka i dwóch torebek foliowych) sprawdza czy poprawnie wykonało zadanie.

 

  1. Tajemnicza książka – zabawa ruchowa

Dziecko otrzymuje książkę, którą kładzie na głowie. Stara się utrzymać ją w tej pozycji podczas wykonywania kolejnych poleceń: Obracamy się, Tańczymy, Chodzimy bokiemKucamy, Chodzimy do tyłu itp.

 

  1. W księgarni – zabawa ruchowa.

Dziecko zajmuje dowolne miejsce na dywanie. Leży na boku.

Na hasło: 

  • Książka się otwiera! – przechodzi do leżenia na wznak, wyciąga na boki wyprostowane ręce i nogi.
  • Kartki się przewracają! – klaszcze w dłonie (rodzic mówi, ile stron ma książka, a dziecko tyle razy klaszcze).
  • Książka się zamyka! – powraca do pozycji wyjściowej – leżenie na boku, nogi podkurczone.
  • Książki stoją na regale – przechodzi do stania na baczność.

 

  1. Karty pracy 1-4.