Wtorek – 21.04.2020
Temat dnia: Dbamy o środowisko.
Rodzic prezentuje dwa rodzaje zdjęć: 1) piękne widoki parków, lasów, łąk itp., 2) śmieci i inne zanieczyszczenia, np. brudne rzeki, ścieki, dymy z fabryk, dzikie wysypiska śmieci, wycięte lasy. Dziecko zastanawia się, według jakiego kryterium podzielić obrazki na grupy. Następnie wyjaśnia, jakie kryterium wybrało i dlaczego.
A recently cleared area inside PT Damai Agro Sejahtera concession oil palm concession, part of the Bumitama group, in Muara Kayong hamlet, Nanga Tayap sub-district, Ketapang Regency, West Kalimantan.
Rodzic zadaje pytania:
Dziecko tworzy scenariusze i starara się udzielić odpowiedzi.
Rodzic zadaje dziecku pytanie:
Dziecko podaje jak najwięcej pomysłów, a potem rysuje swoje propozycje na dużym arkuszu papieru.
Rodzic rozkłada na dywanie zdjęcia różnych zwierząt, wśród nich zagrożonych wyginięciem, takich jak goryl, tygrys, nosorożec, słoń, lampart, żubr, niedźwiedź. Dziecko najpierw podaje nazwy wszystkich zwierząt. Następnie rodzic odwraca obrazkiem w dół wszystkie zdjęcia zwierząt zagrożonych wyginięciem. Wyjaśnia dziecku, że tych zwierząt jest już na świecie bardzo mało, bo ludzie na nie polują lub niszczą ich środowisko życia: wycinają lasy, zatruwają wodę. Rodzic wprowadza termin „zwierzęta zagrożone wyginięciem”.
Dzieci biegają swobodnie po pokoju i naśladują gestami i dźwiękiem muchy. Na hasło „pająk”, zastygają w bezruchu. Osoba udająca pajęczaka spaceruje między uczestnikami zabawy i obserwuje czy ktoś się nie porusza. Ten, kto nie wytrwa w bezczynności jest zabierany do „sieci” (miejsce poza polem biegania np. kanapa) i odpada z gry. Pająk na chwilę wraca do swoich sieci, muchy w tym czasie fruwają, a potem znowu przychodzi pora na polowanie. Gra kończy się, gdy wszystkie dzieci zostaną zaplątane w pajęczynę.
Przygotujcie kilka słomek. Podzielcie słomki kolejno na: dwie, trzy, cztery i pięć części. Jedna słomka pozostaje w całości.
a). Zadaniem dziecka jest złożyć słomki w taki sposób, aby długością były równe ze słomką, która nie została podzielona.
b). Układanie stopniowo pociętych kawałków od najmniejszego do największego.
c). Porównywanie długości: które słomki są równej długości, mniejsza- większa.
d). Dla chętnych – wprowadzenie dzieci w świat ułamków. Pokazanie dziecku ile to jest połowa słomki, 1/3, ¼, 2/3 itd.