KOLEJNA PROPOZYCJA ZAJĘĆ EDUKACYJNO- WYCHOWAWCZYCH DLA DZIECI Z GR. „ BRATKI”

ŚRODA 19.05.2020r.

 

TEMAT DNIA:   JAK POZBYĆ SIĘ STRACHU?

  1. Przytul stracha – kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze strachem, zachęcanie do rozpoznawania i określania emocji. Rodzic recytuje wiersz.

 

Przytul stracha Małgorzata Strzałkowska

Strach ma strasznie wielkie oczy,

Strasznym wzrokiem wokół toczy…

Lecz gdy go za uszkiem głaszczę,

 W śmieszny pyszczek zmienia paszczę.

Coś dziwnego z nim się dzieje,

 Łagodnieje i maleje,

 Mruży swoje kocie oczy

I w ogóle jest uroczy!

Strach ma strasznie wielkie oczy,

 Strasznym wzrokiem wokół toczy,

Lecz ty dłużej się nie wahaj

 I po prostu przytul stracha.

 Rodzic pyta: Co to jest strach?; Kiedy strach się pojawia?; Jak wygląda?; Czy w ogóle ma wygląd?; Co czujecie, gdy pojawia się strach?; Czego się boicie?; Co robicie, gdy pojawia się strach?; A co możecie teraz zrobić?.

  1. „Strachy na lachy” – zapoznanie ze sposobami radzenia sobie ze strachem, doskonalenie pamięci poprzez naukę krótkich rymowanek. Rodzic mówi:

Gdy przychodzi strach, gdy nie wiesz co zrobić powiedz rymowankę.

 Dzieci otrzymują kolorowe szyfonowe chustki, poruszają się zgodnie z muzyką: skradają się, rozglądają się w koło, zachowują ostrożność, poruszają się w pozycji pochylonej, zalęknionej. Podczas pauzy recytują rymowankę:

 Strachu, strachu, rozchmurz się!

Strachu, strachu, przytul się!

Czarno, ciemno znika już…

 Słońce, jasno jest tuż, tuż!

 Następnie robią śmieszne figury, miny, przytulają się, potrząsają kolorowymi chustami, wykonują śmieszne tańce.

  1.  

„Krok do przodu, krok do tyłu” – przeliczanie w zakresie 1–5, utrwalenie kierunków: do przodu, do tyłu, doskonalenie pamięci poprzez naukę krótkich rymowanek. Rodzic dzieli dywan za pomocą taśmy malarskiej na kilka pasów (np. 6–8) o tej samej szerokości ok. 50 cm. Dziecko ustawione jest wzdłuż pierwszego naklejonego pasa. Dziecko rzuca kostką, określa, ile kroków należy zrobić. rodzic, podaje polecenie, np. dwa kroki do przodu, jeden krok do tyłu. Przed rzuceniem kostki dziecko mówią rymowankę:

Ile kroków zrobić mam?

Kostka zaraz powie nam.

  1. Zabawa relaksacyjna na zakończenie – masażyki

Dzieci dobierają się w pary, jedno z nich rysuje palcem na plecach rodziców instrument muzyczny. Drugie dziecko ma za zadanie odgadnąć, co to za instrument. Potem następuje zmiana.

Po zastosowaniu wyżej wymienianej techniki można zauważyć, że dziecko przejawia mniejsze niepożądane uczucie, którym jest strach i nabywa wiary we własne możliwości oraz jest bardziej chętne do działania.