KOLEJNA PROPOZYCJA ZAJĘĆ  EDUKACYJNO-WYCHOWAWCZYCH

DLA DZIECI Z GR.BRATKI

Piątek 24.04.2020r

 

TEMAT: „CZYSTA RZEKA”

 

  1. „MYCIE”

J.Wasilewska

Zabawa naśladowcza.

Dzieci naśladują ruchem słowa wiersza. Pokazują poszczególne części ciała .Na koniec podskakują z uniesionymi rękami.

 

Kolorowe mydło mam.

Szybko się umyję sam.

Czoło, nosek, uszy, szyję.

Szczotką zęby raźno myję.

Ręce, nogi, plecy, brzuch.

Patrzcie jaki ze mnie zuch!


  1. 2.  Jakie odgłosy wydaje woda? ( ćw. ortofoniczne)

– woda pluska –plum, plum …( dzieci powtarzają )
– woda chlapie – chlap, chlap…
– woda szumi – szszszszsz…
– woda pada- kap, kap…
– woda bulgoce- bul, bul…


  1. Zabawa z gazetami, dzieci naśladują deszcz stukając palcami z różną siła, układają gazety „kałuże” na podłodze i biegają w rytm muzyki przeskakując kałuże.

  1. Tekst piosenki „Kocham świat”.

 

  1. Pojedziemy dziś do lasu,
    zaśpiewamy kwiatom, drzewo,
    że kochamy je nad życie,
    nie zabraknie im niczego!

 

Ref. Bo choć mamy mało lat,
kochamy tak bardzo świat
i jeśli ma pięknie być,
to musimy o to dbać,
to musimy o to dbać,
to musimy dobrzy być!

 

  1. Posprzątamy dookoła,
    pozbieramy wszystkie śmieci,
    posadzimy więcej drzewek,
    niech im słońce mocno świeci.
    Ref. Bo choć mamy mało lat…

 

 https://www.youtube.com/watch?v=9H5WrS3o9Ac

 


  1. „Chora rzeka”- wysłuchanie wiersza J. Papuzińskiej oraz rozmowa na temat treści utworu.

Śniła się kotkowi rzeka,
Wielka rzeka, pełna mleka…….
Tutaj płynie biała rzeka.
Ale to jest chora rzeka.
Jak tu pusto!?
Drzewo uschło…..
Cicho tak –
ani ptak,
ani ważka, ani komar, ani bąk,
ani gad, ani płaz, ani ślimak, ani żadna wodna roślina,
ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg, nikt już nie żyje tutaj,
bo rzeka jest zatruta.
Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”
Mętny opar nad wodą się bieli.
Chora rzeka nie narzeka
tylko czeka, czeka, czeka…

J. Papuzińska

Rozmowa na temat treści wiersza, udzielanie odpowiedzi na pytania:
– Co śniło się kotkowi?
– Co mieszka, żyje w wodzie?
– Dlaczego wszystkie zwierzęta i rośliny wyprowadziły się z rzeki ?
– Co może zatruć rzekę? (mycie samochodów, kąpanie psów, wyrzucanie śmieci do wody, odprowadzanie ścieków, wylewanie nieczystości)
– Czy życie w brudnej, zanieczyszczonej wodzie jest możliwe?

 


  1. 6. „Strażnicy wody”- wykonanie opaski na głowę z kropelką czystej, zdrowej wody.
    Rodzic tłumaczy dzieciom, że należy szanować wodę w rzekach, jeziorach bo jest to dom zwierząt i roślin. Daje dziecku wykonaną wcześniej opaskę z papieru oraz emblematy kropelek wody. Zadaniem dziecka jest pokolorować i wyciąć kropelkę, a następnie nakleić na opaskę. W tym momencie dziecko staje się „STRAŻNIKIEM WODY”, które ma za zadanie nie tylko troszczyć się o wodę, ale także przekazywać innym zdobytą wiedzę na temat potrzeby dbania o czystość naszych wód.

  1. Zabawy badawcza- „Czysta i brudna woda” – zabawa badawcza z wykorzystaniem wody. Postawcie na stole przezroczysty pojemnik z czystą wodą. Porozmawiajcie z dziećmi na temat koloru wody i jej czystości. Dzieci wlewają do wody substancje (płyn do mycia naczyń, barwnik spożywczy, farbę, kawałki bibuły, papierki). Obserwują, co dzieje się pod wpływem substancji i starają się wyciągnąć wnioski, jak zmienia się woda. Następnie włóżcie do tego pojemnika z brudną wodą liść kapusty pekińskiej. Dzieci przez cały dzień obserwują, co się stanie z rośliną pod wpływem działania substancji, które wlały do wody.
    Podsumowanie eksperymentu: nawet bardzo mała ilość detergentów, wylanych substancji, wyrzuconych śmieci sprawia, że cała woda jest zanieczyszczona. Zanieczyszczenia rozprzestrzeniają się i zatruwają zwierzęta i rośliny.

 

Pozdrawiam bardzo serdecznie ciocia Ania.