Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Maczki” – piątek 29.05.2020

Temat dnia: ,,Rodzinne sposoby na nudę.”

 

  1. ,,Rodzinny spacer” – opowieść ruchowa z elementami ćwiczeń gimnastycznych.

 

,,Rodzinny spacer” N. Łasocha

Rodzina wybrała się na długi spacer. Rodzice zdecydowali, że wszyscy pojadą rowerami (dziecko kładzie się na plecach i unosi nogi). Droga prowadziła pod górę, więc na początku było bardzo ciężko (powoli porusza uniesionymi nogami, wykonując ,,rowerki”). Ale za górką pojawił się łagodny zjazd i rowery przyspieszyły (kręci coraz szybciej). Gdy dojechali na skraj lasu, zsiedli z rowerów i w dalszą drogę wybrali się pieszo. Dzieci biegły, zachwycone  leśną ścieżką (biegnie swobodnie). Ale najmłodszy brat nagle się rozpłakał (zatrzymuje się i staje w rozkroku). Rodzeństwo zaczęło wiec go rozśmieszać, robiąc zabawne ,,a kuku” (wykonuje skłony do przodu). Jakież było zdziwienie, gdy w pewnym momencie na ścieżce pojawiły się przewrócone kłody drzew. Trzeba było przejść pod nimi (pełza po dywanie). A potem przeskoczyć przez niewielki strumyk (skacze obunóż do przodu). Ścieżka bardzo się zwęziła (idzie, stawiając stopę za stopą) więc przystanęli i nasłuchiwali to z jednej, to z drugiej strony (staje w rozkroku i robi skręty tułowia). W pewnym momencie las się skończył. Pojawiła się łąka. Trawy były już naprawdę wysokie, więc trzeba było podnosić wysoko nogi (spaceruje podnosząc nogi wysoko do góry). Na skraju łąki dzieci oznajmiły, że czas na odpoczynek. Wszyscy więc rozłożyli koc i usiedli (rozkłada koc i siada na nim). Nagle wszyscy zaczęli się wiercić (wstaje). Ojej! Nogi obsiadły jakieś robaczki, łaskocząc wszystkich po kolei (potrząsa raz jedną, raz druga nogą). Zaraz potem na niebie pojawiły się chmury i pierwsze krople spadały na ziemię. To był znak, że najwyższa pora wracać (wchodzi pod koc i porusza się po pokoju). Rodzina, choć zmęczona, wróciła bardzo zadowolona (rozkłada ponownie koc i leży na nim przez chwilę).

 

  1. ,,Razem spędzamy czas” – zabawa rytmiczno-słuchowa. Do tego zadania potrzebne będą: ilustracje, podkład muzyczny do piosenki ,,Rodzinne sposoby na nudę”.

Rodzic kolejno prezentuje ilustracje a dziecko opowiada, co dzieje się na obrazku. Następnie rodzic odtwarza instrumentalną wersję piosenki ,,Rodzinne sposoby na nudę” a maluch uderza dłońmi do rytmu (o siebie, o uda, o podłogę itp.). Na pauzę w muzyce rodzic mówi np. ,,Pieczemy ciasto”, ,,Puszczamy latawce”, a dziecko stara się naśladować te czynności.

zadanie 2 razem spędzamy czas ilustracje

 

  1. ,,Rodzinne sposoby na nudę” – zabawa do piosenki.
  1. ,,Czas na piknik” – zabawa doskonaląca koncentrację i spostrzegawczość. Do tego zadania potrzebne będą: ilustracja, kartoniki z obrazkami (do pobrania poniżej).

Rodzic prezentuje maluchowi ilustrację. Dziecko opowiada, gdzie wybrała się rodzina i jak spędza czas. Następnie rodzic układa na dywanie cztery kartoniki (może być ich miej/więcej, wszystko zależy od możliwości dziecka). Maluch dokładnie się im przygląda. Potem rodzic odwraca je obrazkiem do dołu a dziecko próbuje wymienić wszystkie rzeczy, które się na nich pojawiły. Gdy mu się uda, odszukuje je na ilustracji. Zabawa trwa do wyczerpania wszystkich kartoników 😉.

zadanie 4 czas na piknik

  1. ,,Co robimy w domu?” – zabawa naśladowcza. Do tego zadnia potrzebne będą: ilustracje przedstawiające pomieszczenia w domu, dowolny utwór.

Dziecko porusza się swobodnie w rytmie muzyki. Na pauzę, rodzic prezentuje jedną z ilustracji a zadaniem dziecka będzie naśladowanie jednej z czynności, którą można wykonać, np. kuchnia – mieszanie zupy, krojenie warzyw, łazienka – mycie zębów/ buzi/ ciała, garaż – odpalanie auta itp. Zabawę należy powtórzyć kilka razy.

zadanie 5 co robimy w domu

  1. ,,Ćwiczenia z mamą i tatą” – zabawa ruchowa. Do tego zadania wystarczy odrobina chęci 😊. Wybierzcie się w podróż z mamą/tatą:
  2. rowerami – dziecko i rodzic leży na dywanie na plecach i naśladują pedałowanie
  3. pociągiem – dziecko i rodzic ustawiają się w rzędzie, trzymając za ramiona osobę przed sobą i biegają po pokoju
  4. kajakami – dzieci i rodzice siadają jedno za drugim z ugiętymi nogami i wykonują ramionami ruch wiosłowania
  5. samolotem – dzieci i rodzice rozkładają wyprostowane ręce w bok i biegają po pokoju
  6. balonem – dzieci i rodzice ustawiają się w kole, podają sobie ręce, stają na palcach i przykucają

 

  1. ,,Rodzinna księga rekordów” – przygotowanie księgi. Do tego zadania można wykorzystać np. cienki zeszyt (kategorie można ozdobić ilustracjami).

Macie domowy album? Domową filmotekę? Domową książkę kucharską? Może czas założyć domową księgę rekordów?

Wymyślajcie rodzinne kategorie, konkurencje i działajcie, zapisujcie wyniki rekordzistów.

Uwaga! – mogą padać nowe rekordy.

Możecie skorzystać z przykładowych kategorii:

  • Kto najdłużej śpi?
  • Kto kiedykolwiek zjadł najwięcej lodów?
  • Kto zbudował najwyższą wieżę z kubków po jogurcie?
  • Kto najwięcej razy leciał samolotem?
  • Kto przejechał najdłuższy odcinek na rowerze?
  • Kto odwiedził najwięcej krajów?
  • Kto najdalej skacze w dal?
  • Kto wypija najwięcej wody?
  • Kto zjada najwięcej jajek?
  • Kto chodzi na najdłuższe spacery?
  • Kto najwięcej czyta?
  • Kto najczęściej wychodzi z psem na spacer?
  • Kto najszybciej opróżni pełną zmywarkę?
  • Kto najwyżej podskoczy?
  • Kto ma najwięcej par butów?
  • Kto zna najwięcej języków obcych?
  • Kto najczęściej wygrywa w grze w kości? (albo w dowolnej innej grze)

 

Proszę pamiętać, że są to propozycje, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem z wykonania jednego
z proponowanych zadań można podesłać je  na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com.