Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Maczki” – piątek 29.05.2020
Temat dnia: ,,Rodzinne sposoby na nudę.”
,,Rodzinny spacer” N. Łasocha
Rodzina wybrała się na długi spacer. Rodzice zdecydowali, że wszyscy pojadą rowerami (dziecko kładzie się na plecach i unosi nogi). Droga prowadziła pod górę, więc na początku było bardzo ciężko (powoli porusza uniesionymi nogami, wykonując ,,rowerki”). Ale za górką pojawił się łagodny zjazd i rowery przyspieszyły (kręci coraz szybciej). Gdy dojechali na skraj lasu, zsiedli z rowerów i w dalszą drogę wybrali się pieszo. Dzieci biegły, zachwycone leśną ścieżką (biegnie swobodnie). Ale najmłodszy brat nagle się rozpłakał (zatrzymuje się i staje w rozkroku). Rodzeństwo zaczęło wiec go rozśmieszać, robiąc zabawne ,,a kuku” (wykonuje skłony do przodu). Jakież było zdziwienie, gdy w pewnym momencie na ścieżce pojawiły się przewrócone kłody drzew. Trzeba było przejść pod nimi (pełza po dywanie). A potem przeskoczyć przez niewielki strumyk (skacze obunóż do przodu). Ścieżka bardzo się zwęziła (idzie, stawiając stopę za stopą) więc przystanęli i nasłuchiwali to z jednej, to z drugiej strony (staje w rozkroku i robi skręty tułowia). W pewnym momencie las się skończył. Pojawiła się łąka. Trawy były już naprawdę wysokie, więc trzeba było podnosić wysoko nogi (spaceruje podnosząc nogi wysoko do góry). Na skraju łąki dzieci oznajmiły, że czas na odpoczynek. Wszyscy więc rozłożyli koc i usiedli (rozkłada koc i siada na nim). Nagle wszyscy zaczęli się wiercić (wstaje). Ojej! Nogi obsiadły jakieś robaczki, łaskocząc wszystkich po kolei (potrząsa raz jedną, raz druga nogą). Zaraz potem na niebie pojawiły się chmury i pierwsze krople spadały na ziemię. To był znak, że najwyższa pora wracać (wchodzi pod koc i porusza się po pokoju). Rodzina, choć zmęczona, wróciła bardzo zadowolona (rozkłada ponownie koc i leży na nim przez chwilę).
Rodzic kolejno prezentuje ilustracje a dziecko opowiada, co dzieje się na obrazku. Następnie rodzic odtwarza instrumentalną wersję piosenki ,,Rodzinne sposoby na nudę” a maluch uderza dłońmi do rytmu (o siebie, o uda, o podłogę itp.). Na pauzę w muzyce rodzic mówi np. ,,Pieczemy ciasto”, ,,Puszczamy latawce”, a dziecko stara się naśladować te czynności.
zadanie 2 razem spędzamy czas ilustracje
Rodzic prezentuje maluchowi ilustrację. Dziecko opowiada, gdzie wybrała się rodzina i jak spędza czas. Następnie rodzic układa na dywanie cztery kartoniki (może być ich miej/więcej, wszystko zależy od możliwości dziecka). Maluch dokładnie się im przygląda. Potem rodzic odwraca je obrazkiem do dołu a dziecko próbuje wymienić wszystkie rzeczy, które się na nich pojawiły. Gdy mu się uda, odszukuje je na ilustracji. Zabawa trwa do wyczerpania wszystkich kartoników 😉.
Dziecko porusza się swobodnie w rytmie muzyki. Na pauzę, rodzic prezentuje jedną z ilustracji a zadaniem dziecka będzie naśladowanie jednej z czynności, którą można wykonać, np. kuchnia – mieszanie zupy, krojenie warzyw, łazienka – mycie zębów/ buzi/ ciała, garaż – odpalanie auta itp. Zabawę należy powtórzyć kilka razy.
Macie domowy album? Domową filmotekę? Domową książkę kucharską? Może czas założyć domową księgę rekordów?
Wymyślajcie rodzinne kategorie, konkurencje i działajcie, zapisujcie wyniki rekordzistów.
Uwaga! – mogą padać nowe rekordy.
Możecie skorzystać z przykładowych kategorii:
Proszę pamiętać, że są to propozycje, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem z wykonania jednego
z proponowanych zadań można podesłać je na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com.