22.05.2020 – Maczki

Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Maczki” – piątek 22.05.2020

Temat dnia: ,,Wiem, jak bezpiecznie chodzić po lesie!”

 

  1. ,,Grzybki” – zabawa paluszkowa.

 

W lesie grzyby sobie rosły.

(dłoń zaciśnięta w pięść)

Nagle wszystkie się podniosły.

(dłoń otwarta)

Ujrzały zająca.

Wszystkie się schowały.

(dłoń zaciśnięta w pięść)

Tylko nie ten mały.

(mały palec wyprostowany, reszta zaciśnięta w pięść)

Przyszedł zająć, ugryzł go.

(mały palec wyprostowany, reszta zaciśnięta w pięść, druga dłoń szczypie mały palec)

Wszystkie grzyby mówią: sio!

(machanie dłonią)

 

  1. ,,Zwierzęta świata” – zabawa do piosenki.
  1. ,,Bezpiecznie w lesie” – rozmowa na temat zasad zachowania się w lesie. Do tego zadania potrzebne będą poniższe ilustracje.

zadanie 3 bezpiecznie w lesie

Rodzic prosi dziecko aby opowiedziało, co dzieje się na poszczególnych obrazkach. Maluch zastanawia się, jaką wiadomość za jej pomocą (ilustracji) las chce przekazać ludziom. Wspólnie spróbujcie sformułować kodeks zasad ,,Bezpiecznie w lesie”, np. Sprzątaj po sobie / Mów szeptem / Szanuj rośliny i zwierzęta / Do lasu wchodź z dorosłym / Dary lasu zbieraj z ziemi / Rozpalaj ognisko w wyznaczonym miejscu.

WAŻNE! Starajcie się formułować zasady w taki sposób, aby miały pozytywny wydźwięk i niosły ze sobą informację typu: możemy / powinniśmy / wolno itp. Unikajcie natomiast zasad w formie zakazu (rozpoczynających się przeczeniem, np. ,,nie krzycz!”). 😊

Na zakończenie zadania dziecko może zilustrować wybraną zasadę bezpiecznego zachowania w lesie.

 

  1. ,,Dziuple wiewiórek” – zabawa ruchowa, kształtująca orientację w przestrzeni. Do tego zadania potrzebne będzie krzesło lub krzesła w zależności od tego ilu będzie uczestników zabawy. Warto zaangażować wszystkich domowników 😉.

Zabawę prowadzi rodzic. Krzesło stoi na środku pokoju. Maluch zamienia się w wiewiórkę, która siedzi w dziupli (czyli na krześle). Na hasło: ,,Wiewiórki do lasu!” dziecko porusza się po pokoju jak wiewiórka (podskakuje, szuka pożywienia). Na hasło: ,,obok”, ,,za”, ,,na”, pod” wiewiórki wracają do dziupli i siadają: obok krzesła, za krzesłem, na krześle i pod krzesłem w zależności od polecenia. Zabawę należy powtórzyć kilka razy 😊.

 

  1. ,,Spacer do lasu” – odnajdywanie różnic na obrazkach. Zadaniem dziecka będzie odnalezienie różnic na obrazkach oraz opowiedzenie, co mu się nie podoba na jednym z nich i dlaczego.

zadanie 5 spacer do lasu

  1. ,,Kolory lasu – zabawa ruchowa. Do tego zadania potrzebne będą ilustracje zwierząt leśnych (dzik, sarna, borsuk, niedźwiedź, jeż, kret, lis, wiewiórka – do pobrania poniżej), dowolna melodia/utwór.

zadanie 6 kolory lasu

Rodzic prezentuje kolejno ilustracje a dziecko nazywa zwierzę, które przedstawia. Teraz czas na trochę ruchu! Prowadzący zabawę włącza muzykę, w tym czasie maluch naśladuje zwierzę, którego ilustrację eksponuje rodzic. Na pauzę w muzyce i sygnał słowny, np. ,,zielony” dziecko będzie miało za zadanie odszukać dany kolor w najbliższym otoczeniu. Zabawa trwa do czasu, aż dziecko zaprezentuje sposób poruszania się wszystkich zwierząt z zadania. 😉

 

  1. ,,Wycieczka do lasu” – opowiadanie do poduszki i nie tylko. Warto porozmawiać z dzieckiem na temat zachowania bohaterów 😉.

zadanie 7 wycieczka do lasu opowiadanie

  1. Wybierzcie się na spacer do lasu! 😊 To naprawdę magiczne miejsce, w którym możecie spędzić miło czas na zabawie! Możecie np.
  2. Wykonać ćwiczenia ruchowe uwzględniające topografię terenu (np. slalom między drzewami, przechodzenie po pniu, bieg po trasie narysowanej patykiem na ścieżce, skoki przez patyki).
  3. Wąchać kwiaty, dotykać mech, korę różnych drzew, liście (np. porównując ich fakturę).
  4. Oglądać rośliny i owady przez lupę.
  5. Określać i porównywać grubość pni drzew poprzez obejmowanie ich (sprawdźcie ile dzieci potrzeba, aby objąć jedno drzewo, a ilu dorosłych).
  6. Układać na ziemi różnorodne wzory i rytmy z materiału przyrodniczego.
  7. Rozpoznawać wybrane (znane) gatunki drzew i inne rośliny.
  8. Rozwiązywać zagadki słuchowe i dotykowe np.: Co tak szeleści? Na czym gram? Co to jest? Ile szyszek trzymasz w dłoni?

 

Proszę pamiętać, że są to propozycje, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem z wykonania jednego
z proponowanych zadań można podesłać je  na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com.