Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Maczki” – poniedziałek 18.05.2020

Temat dnia: ,,Gdzie mieszkają dzik, żmija i łoś?”

 

 

  1. ,,Czy umiesz tak jak ja?” – zabawa ruchowa. W czasie tej zabawy dziecko stoi na podłodze, a rodzic pokazuje ruch, który następnie maluch naśladuje. Rodzic zwraca się słowami ,,Czy umiesz taka jak ja…” stać na jednej nodze/ narysować stopą koło na podłodze/ podnieść nogę zgiętą w kolanie i klasnąć pod nią/ zrobić dwa kroki w przód z zamkniętymi oczami/ obrócić się szybko i stanąć na jednej nodze itp.

 

  1. ,,Zoo” – zapoznanie z piosenką.

,,Zoo” sł. J. Brzechwa, muz. A. Korzyński

 

Miś

Proszę państwa, oto miś.

Miś jest bardzo grzeczny dziś.

Chętnie państwu łapę poda.

Nie chce podać? A to szkoda.

Lis

Rudy ojciec, rudy dziadek,

rudy ogon to mój spadek.

A ja jestem rudy lis.

Ruszaj stąd, bo będę gryzł.

Dzik

Dzik jest dziki, dzik jest zły,

dzik ma bardzo ostre kły.

Kto spotyka w lesie dzika,

ten na drzewo zaraz zmyka.

Żubr

Pozwólcie przedstawić sobie:

pan żubr we własnej osobie.

No, pokaż się, żubrze.

Zróbże minę uprzejmą, żubrze.

Małpy

Małpy skaczą niedościgle,

małpy robią małpie figle.

Niech pan spojrzy na pawiana,

co za małpa, proszę pana!

Coś

Bardzo trudno mi jest orzec

czy to ptak czy nosorożec…

 

 

  1. ,,Gdzie mieszkają dzik, żmija i łoś?” – rozmowa na temat dzikich zwierząt. Zadaniem rodzica będzie zapoznanie malucha z dzikimi zwierzętami mieszkającymi w Polsce. Można wykorzystać poniższe opisy, lub bardziej zgłębić temat 😉. Wspólnie spróbujcie znaleźć podobieństwa i różnice między nimi (dot. występowania, wielkości, gatunku, pokarmu).

zadanie 3 zwierzęta

 

Niedźwiedź brunatny – drapieżny ssak. Jego sierść ma kolor ciemnobrązowy. Można go spotkać w polskich górach (głównie w Bieszczadach i Tatrach). Niedźwiedzie to bardzo duże zwierzęta o grubej szyi i nieco wydłużonej głowie. Żywią się najchętniej rybami.

 

Żmija zygzakowata – gatunek węża jadowitego. Ciało ma zazwyczaj w kolorze ciemnozielonym lub brązowym, na grzbiecie nieco ciemniejszy „zygzak”. Można ją spotkać na obrzeżach lasów i pod­mokłych łąkach. Żywi się małymi zwierzętami: kretami, żabami, gryzoniami.

 

Wilk szary – drapieżny ssak. Wilki są podobne do średniej wielkości psów, np. owczarków niemiec­kich, ich sierść składa się z kilku rodzajów białych i szarych włosów. Żywią się innymi zwierzętami. Można je spotkać w polskich lasach, najwięcej ich jest w górach (Karpatach).

 

Dzik – duży ssak. Wyglądem przypomina dużą świnię domową, jego skóra jest pokryta szorstkimi włosami (czyli szczeciną) w kolorze czarnym lub ciemnobrązowym. Dziki występują w całej Polsce, najmniej jest ich w górach. Są wszystkożerne, najczęściej jedzą: żołędzie, grzyby i inne rośliny.

 

Sarna – ssak parzystokopytny. Można ją spotkać w całej Polsce, zamieszkuje głównie lasy liściaste, ale niektóre sarny przystosowały się również do mieszkania na polach, łąkach, nawet w pobliżu dużych miast. Sarna jest zwierzęciem średniej wielkości, ma smukłe ciało i wysokie nogi. Kolor jej sierści zmienia się w zależności od pory roku: latem jest czerwonobrązowa, zimą – siwobrązowa. Żywi się trawami, ziołami, grzybami, owocami leśnymi.

 

Łoś – największy ze ssaków kopytnych, ma duże rozłożyste poroże. Można go spotkać w wielu parkach narodowych w Polsce, lubi mokre podłoża, np. bagna. Żywi się roślinami.

 

Bielik zwyczajny – duży ptak drapieżny, błędnie nazywany orłem. Można go zobaczyć w różnych miejscach naszego kraju, głównie przy zbiornikach wodnych (rzekach, jeziorach), bo bieliki żywią się rybami.

 

  1. ,,Zwierzyniec” – praca z kartą pracy. Zadaniem dziecka będzie odszukanie jak największej liczby zwierząt ukrytych na obrazku oraz poprawienie konturu każdego zwierzęcia innym kolorem kredki/mazaka. Zwierzę, które według dziecka nie pasuje do pozostałych powinno zostać pokolorowane w całości kredkami.

zadanie 4 karta pracy zwierzyniec

  1. ,,Rybki” – masażyk.

 

Raz rybki w morzu brały ślub

(rysujemy po plecach faliste linie)

i tak chlupały: chlup, chlup, chlup.

(lekko stukamy w plecy otwartymi dłoniami)

A wtem wieloryb wielki wpadł

(masujemy całe plecy)

i całe towarzystwo zjadł.

(lekko szczypiemy plecy w różnych miejscach)

 

 

  1. ,,Małpki i straszny krokodyl” – mądra bajka do słuchania.

 

Proszę pamiętać, że są to propozycje, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem z wykonania jednego
z proponowanych zadań można podesłać je  na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com.