Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Maczki” – poniedziałek 11.05.2020

Temat dnia: ,,Co mnie cieszy?”

 

  1. ,,Kamienna twarz” – zabawa na rozgrzewkę. Maluch siedzi na dywanie. Rodzic podchodzi do niego i wita się w zabawny sposób (gestem, mimiką, słowem). Dziecko odpowiada na powitanie, ale nie może się przy tym zaśmiać – jego twarz nie może wyrażać żadnych emocji.

 

  1. ,,Muzyczne emocje” – improwizacja ruchowa do słów piosenki 😉.

,,Muzyczne emocje” (sł. i muz. Monika Majewska)

 

Kiedy czuję wielki smutek, wtedy cicho w kącie płaczę –

smutne krople moich łez po stole skaczą.

Zdarza się, choć bardzo rzadko, że coś zdenerwuje mnie –

wtedy tupią rozgniewane nogi me.

Kiedy w nocy się przebudzę – bardzo się ciemności boję.

Klaszczę w ręce, by przegonić strachy moje.

Gdy ktoś miło mnie zaskoczy lub gdy ktoś rozbawi mnie,

wtedy aż z radości skakać mi się chce.

Kiedy ktoś znów mnie zawiedzie, czuję się rozczarowany –

wtedy biegnę, by przytulić się do mamy.

Bardzo lubię to uczucie, co się wielkim szczęściem zwie –

wtedy całe moje ciało tańczyć chce!

 

 

  1. ,,Znaki uczuć” – zabawa dydaktyczna. Potrzebne będą: lusterko, znaki uczuć (do pobrania poniżej). Dziecko wraz z rodzicem ogląda znaki uczuć i stara się je nazwać. Teraz czas na działanie 😊 Zadaniem malucha będzie odwzorowanie uczuć z kart z wykorzystaniem lusterka. Można też poprosić malucha, by podał przykłady sytuacji, podczas których przeżywał te emocje.

zadanie 3 znaki uczuć

 

  1. ,,Co mnie cieszy?” – rozmowa z dzieckiem na temat sytuacji wywołujących w niej/nim radość.

 

  1. ,,Guzikowe liczenie” – zabawa matematyczna. To tego zadania potrzebne będą liczmany (np. 10 guzików, kasztanów, klocków). Rodzic daje dziecku 10 np. guzików i prosi by ułożyło je w rzędzie. Wspólnie policzcie ile ich jest (używajcie do tego liczebników porządkowych – pierwszy, drugi, trzeci). Najpierw zacznijcie liczyć od lewej strony – potem od prawej. Czy coś się zmieniło? Czy to, że liczymy najpierw z jednej, a potem z drugiej strony ma znaczenie? Dzięki tej zabawie dziecko odkryje, jakie znaczenie ma ostatni liczebnik. Dowie się, ile guzików ułożyliście przed sobą. A co stanie się, jeśli drugi i trzeci guzik zamienimy miejscami? Ile guzików będzie tym razem? Sprawdźcie! 😊

 

  1. ,,Rzeczy, które mnie uszczęśliwiają” – praca z kartą pracy. Zadaniem dziecka będzie narysowanie w dymkach rzeczy, które go uszczęśliwiają 😉.

zadanie 6 karta pracy rzeczy które mnie uszczęśliwiają

  1. ,,Niezwykły cyrk” – aktywne słuchanie opowiadania.

Rodzic rozkłada przed sobą tabliczki i pokazuje je maluchowi. Wspólnie naśladujcie odgłosy na nich przedstawione. Następnie rodzi opowiada o cyrku i w odpowiednich miejscach (robiąc pauzę) podnosi wybraną tabliczkę, a dziecko naśladuje pasujący w danym momencie odgłos.

zadanie 7 niezwykły cyrk

 

 

,,Niezwykły cyrk” (N. Łasocha)

Pewnego dnia do miasta przyjechał cyrk (Hura!). Wszyscy chcieli pójść na przedstawienie. Mieszkańcy ustawili się w  długiej kolejce. Martwili się, że nie starczy biletów dla wszystkich (Uuu!). Niektórzy tupali ze złości (Grr!). Ale namiot był tak ogromny, że pomieścił wszystkich (Hura!). W środku była wielka arena i mnóstwo kolorowych świateł (Ooo!). Klaun przywitał gości i rozbawił swoimi sztuczkami (Hura!). A  potem na scenę wyszedł lew (Aaa!). Co to było za zwierzę! – lew zwinnie przeskakiwał przez płonące obręcze (Ooo!). Po nim na scenie pojawili się akrobaci, którzy w powietrzu fikali koziołki i stawali na głowie (Hura!). Nagle pogasły wszystkie światła (Aaa!). A  po chwili w  ciemności pojawiły się ogniste pochodnie podrzucane wysoko do góry (Ooo!). Na koniec słoń łapał obręcze na swoją trąbę (Ooo!). Małpka rzucała piłki na widownię (Hura!). Ktoś dostał piłką w  głowę (Grr!), ale nic poważnego się nie stało. Cyrk niestety już odjechał (Uuu!), ale za rok artyści przyjadą znów (Hura!).

  1. Masa sensoryczna, czyli prosty sposób na nudę 😉
  2. Delikatna masa sensoryczna:
  • 1 szklanka mąki ziemniaczanej
  • 1,5 szklanki wody
  • 3 opakowania sody oczyszczonej
  • opcjonalnie barwniki lub olejki zapachowe

Wszystkie składniki mieszamy w garnku (żeby nie było grudek) a potem gotujemy na wolnym ogniu stale mieszając. Gdy zacznie odstawać od ścianek garnka, zdejmujemy z ognia i po przestudzeniu wyrabiamy jeszcze na stolnicy (jeśli się klei dodajemy jeszcze mąki ziemniaczanej). Przechowywana w zamknięciu wytrzymuje 2 tygodnie.

  1. Kolorowy ryż:
  • ryż lub inne ziarno, makaron, kasza jaglana
  • barwniki spożywcze
  • ocet
  • słoiki

Ryż wsypujemy do słoika, wlewamy odrobinę (łyżeczkę) octu i barwnik, zakręcamy słoik i energicznie potrząsamy. Można użyć butelki, lub innego naczynia. Odkręcamy słoik i czekamy, aż gotowy produkt wyschnie. Pamiętajmy jednak, żeby zawsze bawić się ryżem suchymi rękami – przy kontakcie z wodą lub śliną ryż farbuje.

 

 

Proszę pamiętać, że są to propozycje, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem z wykonania jednego
z proponowanych zadań można podesłać je  na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com.