Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Maczki” – piątek 08.05.2020
Temat dnia: ,,Jak poradzę sobie z hałasem?”
Każdy z balonów należy wypełnić innym materiałem, nadmuchać, zawiązać i podpisać, co się w nich znajduje. Zadaniem malucha będzie potrząsanie kolejno podawanymi balonami i próba odgadnięcia co jest ukryte w środku.
Do tego zadania można zaangażować wszystkich domowników. Podczas tej zabawy dziecko siedzi na dywanie, wokół siebie ma różne przedmioty. Druga osoba biorąca udział w grze próbuje jak najciszej zabrać jeden przedmiot leżący obok dziecka. Jeżeli maluch usłyszy ,,złodzieja” – wskazuje kierunek z którego dochodził szmer. Jeżeli ,,złodziej” nie zostanie wykryty – następuje zmiana ról. Zabawę należy powtórzyć kilka razy.
Maluch siedzi na dywanie z zamkniętymi oczami a rodzic prezentuje różne odgłosy. Zadaniem dziecka będzie odgadnąć, co to za dźwięk: zatrzaskiwanie drzwi, stawianie kubka na stole, szeleszczenie pogiętą kartką papieru, gwizdanie na gwizdku, głośne tupanie, przesypywanie klocków, gra na instrumencie, przelewanie wody z kubka do kubka. Na zakończenie można zadać dziecku następujące pytania: które z tych odgłosów były dla ciebie przyjemne? Które były nieprzyjemne? Jak myślisz dlaczego? Dlaczego jedne dźwięki są dla nas przyjemne, a inne nie? Od czego to zależy? W tym momencie warto wspomnieć też o szkodliwości hałasu dla zdrowia człowieka.
Proponuję najpierw opowiedzieć krótko o narządzie słuchu, np. ,, Narządem słuchu są uszy, to dzięki nim słyszymy. Dotknij delikatnie swoich uszu. To czego dotykasz, to małżowina uszna, część ucha zewnętrznego, bo ucho to nie tylko to, czego dotykasz, duża część aparatu słuchowego znajduje się w środku głowy – to ucho wewnętrzne. Jeszcze raz dotknij małżowiny usznej, to ona zbiera wszystkie dźwięki z otoczenia, które przedostają się do otworu w uchu – czyli wewnętrznego przewodu słuchowego.”
Można zapoznać dziecko z ilustracją, zdjęciem i poprosić o ulepienie ucha z plasteliny.
Na duży słoik trzeba nałożyć cienki papier, a na niego gumkę recepturkę – by trzymała papier. W ten sposób otrzymamy wieczko od słoika. Na wierzch wysypujemy np. siemię lniane. Zadaniem dziecka będzie uderzanie w blaszkę drewnianym wałkiem (blaszka musi być skierowana ,,wylotem” w stronę słoika). Co dzieje się z nasionkami i dlaczego?
Nasionka podskakują – dzieje się tak ponieważ fale dźwiękowe wydawane przez blaszkę podczas uderzania rozchodzą się w powietrzu i wprawiają je w ruch.
Proszę pamiętać, że są to propozycje, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem z wykonania jednego
z proponowanych zadań można podesłać je na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com.