Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Maczki” – piątek 08.05.2020

Temat dnia: ,,Jak poradzę sobie z hałasem?”

 

 

  1. ,,Dźwiękowe balony” – zabawa badawcza. Potrzebne będą: balony, marker, ryż, sól, małe kamyczki, inne przedmioty zróżnicowane pod względem wydawanych dźwięków (muszą też przejść przez szyjkę balona).

Każdy z balonów należy wypełnić innym materiałem, nadmuchać, zawiązać i podpisać, co się w nich znajduje. Zadaniem malucha będzie potrząsanie kolejno podawanymi balonami i próba odgadnięcia co jest ukryte w środku.

 

  1. ,,Moje skarby” – zabawa rozwijająca koncentrację uwagi. Do tego zadania potrzebne będą: zamknięte pudełko z pinezkami, pognieciona kartka papieru, grzechotka (można zrobić prowizoryczną samemu – np. wsypać kaszę do słoika), maskotka.

Do tego zadania można zaangażować wszystkich domowników. Podczas tej zabawy dziecko siedzi na dywanie, wokół siebie ma różne przedmioty. Druga osoba biorąca udział w grze  próbuje jak najciszej zabrać jeden przedmiot leżący obok dziecka. Jeżeli maluch usłyszy ,,złodzieja” – wskazuje kierunek z którego dochodził szmer. Jeżeli ,,złodziej” nie zostanie wykryty – następuje zmiana ról. Zabawę należy powtórzyć kilka razy.

 

  1. ,,Jak poradzę sobie z hałasem?” – zabawa dydaktyczna i rozmowa na temat tego, jak należy dbać o swoje uszy na podstawie wiedzy dziecka. To tego zadania potrzebne będą np.: kubek, kubek z wodą, gwizdek, kartka papieru, książka, pudełko z klockami, dowolny instrument (jeśli żadnego nie ma w domu, można zrobić grzechotkę – wystarczy nasypać np. kaszy do słoika).

Maluch siedzi na dywanie z zamkniętymi oczami a rodzic prezentuje różne odgłosy. Zadaniem dziecka będzie odgadnąć, co to za dźwięk: zatrzaskiwanie drzwi, stawianie kubka na stole, szeleszczenie pogiętą kartką papieru, gwizdanie na gwizdku, głośne tupanie, przesypywanie klocków, gra na instrumencie, przelewanie wody z kubka do kubka. Na zakończenie można zadać dziecku następujące pytania: które z tych odgłosów były dla ciebie przyjemne? Które były nieprzyjemne? Jak myślisz dlaczego? Dlaczego jedne dźwięki są dla nas przyjemne, a inne nie? Od czego to zależy? W tym momencie warto wspomnieć też o szkodliwości hałasu dla zdrowia człowieka.

 

 

 

  1. ,,Gdzie jesteś?” – zabawa ruchowa. Do tej zabawy potrzebne będzie coś, czym będzie można zasłonić oczy. Osoba z zawiązanymi oczami szuka drugiej biorącej udział w zabawie, wołając ją, np. ,,Mamo, gdzie jesteś?”. Mama odpowiada ,,Tutaj”. Wołanie można powtarzać wielokrotnie, aż do znalezienia – wówczas następuje zamiana ról.

 

  1. ,,Ucho – dzięki niemu słyszę” – wykonanie modelu ucha z plasteliny. Do tego zadania potrzebne będą: ilustracja/zdjęcie przedstawiające ucho (lub lusterko) plastelina.

zadanie 5 ucho

Proponuję najpierw opowiedzieć krótko o narządzie słuchu, np. ,, Narządem słuchu są uszy, to dzięki nim słyszymy. Dotknij delikatnie swoich uszu. To czego dotykasz, to małżowina uszna, część ucha zewnętrznego, bo ucho to nie tylko to, czego dotykasz, duża część aparatu słuchowego znajduje się w środku głowy – to ucho wewnętrzne. Jeszcze raz dotknij małżowiny usznej, to ona zbiera wszystkie dźwięki z otoczenia, które przedostają się do otworu w uchu – czyli wewnętrznego przewodu słuchowego.”

Można zapoznać dziecko z ilustracją, zdjęciem i poprosić o ulepienie ucha z plasteliny.

 

  1. ,,Ciuciubabka” – zabawa ruchowa. To przeprowadzenia tej zabawy wystarczy opaska na oczy, lub chustka. Proponuję zaangażować do niej wszystkich domowników. Zasady są ogólnie znane. Dobra zabawa gwarantowana 😊.

 

  1. Łamańce językowe – zabawa logopedyczna. Maluch przygotowuje się do roli aktora lub aktorki. W tym celu musi „rozgrzać” język i buzię. Jego/jej zadaniem jest powtórzenie łamańców językowych:
  • Jeż Jerzy śpi pod li­śćmi jak należy.
  • Wróbelek Walerek miał mały werbelek.
  • Stół z powyłamywanymi nogami.
  • Czarna krowa w kropki bordo gryzła trawę, kręcąc mordą.
  • Król Karol kupił królowej Karo­linie korale koloru koralowego.
  • Żółta żaba szybko skacze, bo jak skakać ma inaczej?
  • Chrząszcz brzmi w trzcinie w Szcze­brzeszynie.
  • Cesarz czesze cesarzową.

zadanie 7 łamańce językowe

 

  1. ,,Skąd ten pląs?” – eksperyment. Do tego zadania potrzebne będą: blaszka do pieczenia – metalowa, drewniany wałek, duży słoik, gumka recepturka, cienki papier – np. do pakowania kanapek, herbatę z torebki/mąka/siemię lniane, cukier itp.

Na duży słoik trzeba nałożyć cienki papier, a na niego gumkę recepturkę – by trzymała papier. W ten sposób otrzymamy wieczko od słoika. Na wierzch wysypujemy np. siemię lniane. Zadaniem dziecka będzie uderzanie w blaszkę drewnianym wałkiem (blaszka musi być skierowana ,,wylotem” w stronę słoika). Co dzieje się z nasionkami i dlaczego?

Nasionka podskakują – dzieje się tak ponieważ fale dźwiękowe wydawane przez blaszkę podczas uderzania rozchodzą się w powietrzu i wprawiają je w ruch.

 

  1. ,,Na muzyce w przedszkolu” – zabawa do piosenki 😉.

 

 

Proszę pamiętać, że są to propozycje, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem z wykonania jednego
z proponowanych zadań można podesłać je  na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com.