Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Maczki” – środa 29.04.2020

Temat dnia: ,,Wyruszamy na wycieczkę po Polsce!”

 

  1. ,,Idzie przedszkolaczek” – zabawa do słów piosenki. Zadaniem dziecka będzie wykonywanie ruchów zgodnie z treścią piosenki.

 

,,Przedszkolaczek” (M. Majewska, P. Mitka)

 

Idzie sobie przedszkolaczek

cztery kroki w tył jak raczek.

Teraz cztery kroki w prawo,

cztery skoki w górę żwawo.

 

Idzie sobie przedszkolaczek

cztery kroki w tył jak raczek,

cztery skłony na dwa boki

i do przodu cztery skoki.

 

Idzie sobie przedszkolaczek

cztery kroki w tył jak raczek.

I choć już nie daje rady,

zrobi jeszcze dwa przysiady.

 

  1. ,,Poznajemy bliżej mapę Polski” – praca z mapą. Do tego zadania potrzebna będzie mapa Polski (można wydrukować/skorzystać z atlasu bądź innego źródła).

zadanie 2 mapa Polski

Zadaniem rodzica będzie zapoznanie dziecka z mapą. Wskazanie  obszaru Polski wyznaczonego granicami. Wyjaśnienie, że na północy Polski leży Morze Bałtyckie. Dziecko obiema rękami pokazuje fale na morzu. Warto zapytać jakim kolorem jest zaznaczone morze na mapie (niebieskim) oraz pokazać inne elementy oznaczone na niebiesko (jeziora, rzeki). Następnie rodzic wskazuje pasma gór na południu – tutaj także warto zwrócić uwagę dziecka na kolor  (brązowy/pomarańczowy w zależności od wysokości gór). Znów czas na trochę ruchu – maluch staje w rozkroku i pochylając się do przodu próbuje dotknąć palcami podłogi (udając górę). Dalej rodzic wyjaśnia, że pomiędzy morzem i górami znajduje się na mapie kolor zielony oznaczający niziny, czyli tereny dość płaskie, nisko położone.

 

  1. ,,Czym zwiedzimy Polskę?” – zabawa ruchowa. Do tego zadania potrzebne będą wydrukowane i wycięte obrazki przedstawiające wybrane środki lokomocji (załącznik poniżej). Jeśli nie mają Państwo możliwości wydrukowania wystarczą polecenia słowne. W tej zabawie rodzic prezentuje karteczkę z obrazkiem, a dziecko porusza się po pokoju i wykonuje ćwiczenia zgodnie ze wskazówką:

zadanie 3 czym zwiedzimy Polskę – pojazdy

  • Autem – maszeruje unosząc wysoko kolana, ręce trzyma na wysokości klatki piersiowej i naśladuje ruch kierowanie kierownicą.
  • Pociągiem – maszeruje tip-topami wykonując rękami ugiętymi w łokciach ruchy naprzemienne w przód i w tył.
  • Samolotem – rozkłada ręce na boki, na wysokości klatki piersiowej, maszerując unosi wysoko kolana.
  • Łódką – porusza się posuwistymi krokami z jednoczesnym przenoszeniem rąk ugiętych w łokciach do tyłu i do przodu, naśladując wiosłowanie.
  • Rowerem – biegnie w miejscu, unosząc wysoko kolana, z rękoma wciągniętymi przed siebie, naśladując trzymanie kierownicy.
  • Motorem – podnosi wysoko kolana i robi długie kroki, rękami naśladuje trzymanie kierownicy.
  • Na hulajnodze – stara się przesuwać na jednej nodze do przodu.
  • Balonem – maszeruje wykonując wdech nosem i wydech ustami, tak jakby chciała/ł ciepłym powietrzem wypełnić balon, z jednoczesnym unoszeniem i opuszczaniem rąk.

 

  1. ,,Trójkąty” – wykonanie zadań na karcie pracy. Zadaniem dziecka będzie zaznaczenie wszystkich trójkątów na obrazku a następnie rysowanie po śladzie. Dodatkowo można policzyć zaznaczone trójkąty i pokolorować obrazek.

zadanie 4 karta pracy trójkąty

 

  1. ,,Wyruszamy na wycieczkę po Polsce!” – zabawa dydaktyczna. Potrzebne będą: piosenka ,,Jedzie pociąg z daleka”, taśma klejąca, rolka papieru toaletowego/długi sznurek, ilustracje przedstawiające charakterystyczne krajobrazy naturalne Polski: nadmorski, górski, nizinny (można narysować samemu, lub skorzystać z poniższych ilustracji).

zadanie 5 wyruszamy na wycieczkę po Polsce ilustracje

Rodzic wyznacza na podłodze symboliczne granice Polski (za pomocą sznurka lub papieru toaletowego). ,,Granica” powinna być w kilku miejscach przymocowana do podłogi taśmą. Na  wyodrębnionym w ten sposób terenie rodzic układa ilustracje przedstawiające charakterystyczne  krajobrazy Polski: nadmorski, górski i nizinny.

Dziecko ustawia się poza granicami Polski. Rodzic włącza piosenkę ,,Jedzie pociąg z daleka” a dziecko jedzie najpierw dookoła granic a następnie wewnątrz. Gdy rodzic pauzuje piosenkę – ,,pociąg” zatrzymuje się przy wybranej ilustracji. Teraz zadaniem dziecka będzie pokazanie ruchu kojarzącego się z danym miejscem, np.:

  1. Krajobraz nadmorski – fale, pływanie, budowanie zamku z piasku, fruwające mewy itd.
  2. Krajobraz górski – zjazd na sankach/ nartach, wchodzenie pod górę itd.
  3. Krajobraz nizinny – poruszające się korony drzew, zbieranie grzybów, spacer po lesie itd.

Po zaprezentowaniu czynności przez dziecko w rytmie muzyki rusza w dalszą podróż po naszym kraju.

Stacje można odwiedzić po kilka razy (w zależności od ilości pomysłów). 😊

 

  1. ,,To jest mój kraj” – zapoznanie z piosenką.
  1. ,,Różne miejsca w Polsce” – rozwiązywanie zagadek słownych. Do tego zadania potrzebne będą fotografie oraz mapa Polski. Rodzic czyta zagadkę a dziecko wybiera fotografię przestawiającą miejsce o którym mowa. Można spróbować wspólnie odnaleźć na mapie te miejsca.

zadanie 7 mapa Polski

zadanie 7 różne miejsca w Polsce

  1. Na północy kraju

lata mewa śmieszka.

Czy wiesz przedszkolaku,

nad jakim morzem mieszka? (Morze Bałtyckie)

  1. Choć daleko od morza leżą te góry,

to górale tak za Bałtykiem wzdychają,

że wielki staw między górami

Morskim Okiem nazywają. (Tatry)

  1. Pływa łódka po jeziorze,

a po niebie suną chmury.

W lasach biega pełno zwierza.

Wiesz, gdzie leżą pojezierza? (Mazury)

  1. Płynie przez Polskę

błękitna wstęga.

Od Baraniej Góry

do Bałtyku sięga. (Wisła)

  1. Na południu Polski pagórki i doliny

tworzą rozległe i piękne wyżyny.

A na północy królują równiny,

tereny bez pagórków zwą się… (niziny)

 

 

  1. Masa sensoryczna, czyli prosty sposób na nudę 😉
  2. Masa jogurtowa:
  • mały jogurt naturalny
  • 9-10 łyżek mąki ziemniaczanej
  • ewentualnie barwniki

Do jogurtu dodajemy stopniowo mąkę ziemniaczaną i wszystko dokładnie mieszamy do uzyskania zwartej konsystencji. Jeżeli chcecie zrobić masę kolorową dodatkowo można dodać barwniki spożywcze lub np. kakao.

  1. Pucholina (piankolina):
  • 1 kg mąki ziemniaczanej
  • opakowanie pianki do golenia
  • porcja żelu do kąpieli – w kolorze jakim chcemy zabarwić masę

Do miski wsypujemy mąkę i dodajemy do niej piankę. Wyrabiamy do połączenia się składników. Następnie dzielimy masę na porcję – do każdej dodajemy kolorowego barwnika i odrobinę żelu pod prysznic. Ponownie łączymy składniki i tworzymy kule lub zostawiamy masę jaką jest.

  1. Glutek slime (nietoksyczny)
  • szklanka mąki pszennej
  • szklanka mąki ziemniaczanej
  • ¾ szklanki oleju
  • ½ szklanki wody
  • opcjonalnie – barwnik spożywczy w żelu lub w proszku rozpuszczony w odrobinie wody oraz brokat

Wszystkie składniki łączymy ze sobą i wyrabiamy do uzyskania pożądanej konsystencji (można dodać trochę maki ziemniaczanej jeśli jest zbyt ,,luźny” lub trochę oleju jeśli jest zbyt ,,zwarty”. Aby z glutka zrobić ciastolinę wystarczy dodać po szklance i trochę każdej z mąk.

 

 

Proszę pamiętać, że są to propozycje, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem z wykonania jednego
z proponowanych zadań można podesłać je  na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com