24.04.2020 – Maczki

Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Maczki” – piątek 24.04.2020

Temat dnia: ,,Idziemy do biblioteki!”

 

  1. ,,Z czym ci się to kojarzy?” – zabawa ze słowem. Do tego zadania można wykorzystać książkę oraz zdjęcie przedstawiające bibliotekę. Rodzic kładzie na dywanie książkę (zdjęcie biblioteki można pokazać na komputerze, nie ma konieczności drukowania) i prosi dziecko o podanie skojarzeń: ,,Z czym ci się kojarzy słowo ,,książka?”. Następnie można zadać pytanie o bibliotekę: ,,Z czym ci się kojarzy słowo ,,biblioteka”? Zabawa trwa do wyczerpania pomysłów.

zadanie 1 biblioteka


  1. ,,Idziemy do biblioteki!” – opowieść ruchowa. Zadaniem dziecka będzie naśladowanie czynności o których mowa w opowiadaniu.

 

,,W sobotni poranek zadzwonił budzik. Drrrrrr, drrrrr, drrrrr! Budzisz się wyspana/ny, powoli otwierasz oczy, podnosisz głowę. Przeciągasz się na łóżku. Pora wstawać – czas na poranną gimnastykę! Wykonujesz kilka skłonów, przysiadów i trzy pajacyki. Wystarczy! Nie zapomnij o porannej toalecie. Idziesz do łazienki na paluszkach, po cichu, żeby nie obudzić śpiącego na kanapie psiaka. Myjesz ręce, buzię i szyję. Nie zapominasz o wyszorowaniu zębów, myjesz je dokładnie z każdej strony. Słyszysz? To mama woła na śniadanie! Idziesz do kuchni i dajesz mamie całusa na dzień dobry. Siadasz do stołu i jesz pyszne kolorowe kanapki z warzywami. Nie zapomnij wypić ciepłej herbaty. Oj, jest trochę za gorąca! Dmuchasz, by ją ostudzić. Chyba najwyższa pora się ubrać! Zakładasz spodnie – najpierw na jedną nogę, potem na drugą. Teraz bluzkę nakładasz przez głowę. Jeszcze tylko kurtka, szalik na szyję i czapka na głowę. Ale zaraz! Prawie zapomniałaś/eś o butach! Postanowiłaś/eś ubrać kalosze, bo w nocy padał deszcz i teraz na zewnątrz można znaleźć kałuże. Bierzesz mamę za rękę i wyruszasz w drogę do biblioteki, po nowe książki. Najpierw idziecie powoli spacerkiem, po chwili trochę przyspieszacie, bo już czas goni. Na chodniku znajdujesz ogromną kałużę. Kalosze były świetnym pomyłem! Radośnie skaczesz przez chwilę w kałuży. Idziecie dalej. Słońce mocno już świeci, przykładasz dłoń do głowy by lepiej widzieć. Wytężasz wzrok i widzisz już drzwi biblioteki. Jest tak blisko! Razem z mamą ruszasz biegiem – ciekawe, kto będzie pierwszy! STOP! Jesteście na miejscu! Teraz po cichu możecie rozejrzeć się po książkach leżących na półkach. Jest z czego wybierać! Ciekawe jakie książki zabierzecie dziś do domu?”


  1. ,,Zasady zachowania w bibliotece” – rozmowa na temat zasad panujących w bibliotece na podstawie wiedzy dziecka oraz fragmentu opowiadania
    Staneckiej ,,Basia i biblioteka”. Po lekturze można zadać dziecku następujące pytania: Dokąd wybierają się dzieci? Co robi się w bibliotece, o czym powiedziała Basia? Czy za książki w bibliotece trzeba płacić? W jaki sposób trzeba dbać o książki? Jak trzeba się zachowywać w bibliotece? Jak myślisz, czy książki w bibliotece mają swoje miejsca? Czy są jakoś uporządkowane? Ważne, by zwrócić uwagę na to, że książki w bibliotece są posegregowane według tematyki, np. książki dla dzieci, książki naukowe, książki kulinarne, o samochodach itd., a także według nazwiska autora.

 

,,W bibliotece” Z. Stanecka

W poniedziałek przed obiadem pani Marta zaprosiła grupę Basi do kręgu.

– Jutro zaraz po śniadaniu pójdziemy do biblioteki – powiedziała.

– La, la, la… – zanuciła radośnie Anielka.

– Co tam będziemy robić? – spytał Kuba.

– No właśnie, kto wie, co robi się w bibliotece? – odpowiedziała pani pytaniem.

Basia wyciągnęła rękę do góry. Babcia Marianna już dawno temu, chyba z rok wcześniej, zapisała ją do biblioteki.

– W bili… bliotece są książki! – zawołała. – Zabiera się je do domu, a potem oddaje.

– Ja bym nie oddał – oświadczył Karol.

– Jak oddasz, to bierzesz inną. I tak w kółko. Oddajesz i dostajesz, oddajesz i dostajesz…

– Za darmo? – upewniła się Zuzia.

– Tak, Zuziu. – Pani włączyła się do rozmowy. – Książki z biblioteki pożycza się, nie kupuje.

Dzięki temu każdą z nich może przeczytać wiele osób.

– O książki trzeba dbać – wygłosiła Basia. – Nie można do nich chować kanapek. Ani czytać w wannie. Tata kiedyś o tym zapomniał i książka wykąpała się razem z nim. Potem powiedział, że trzeba ją będzie odkupić.

– W… bi… liotece… jest… cicho – szepnął Titi.

Wszyscy spojrzeli na niego ze zdziwieniem, bo Titi rzadko coś mówił sam z siebie. Pani skinęła głową.

– W bibliotekach można pracować i czytać na miejscu. Trzeba zachować ciszę, żeby nie przeszkadzać innym. (…)


  1. ,,Książki na półce” – karta pracy. Zadaniem dziecka będzie przeliczenie książek na każdej półce, narysowanie obok tylu kresek, ile książek znajduje się na każdej półce a także pokolorować półki w zależności od ilości książek.

zadanie 4 karta pracy Policz, ile książek jest na każdej półce


  1. ,,Wyobraź sobie…” – zabawa zachęcająca do swobodnej ekspresji ruchowej. Zadaniem dziecka będzie wykonywanie poleceń rodzica według własnego pomysłu. Zabawę zaczynamy od słów ,,Wyobraź sobie…”. Propozycje poleceń do zadania: Wyobraź sobie…., że twoje dłonie są z ołowiu, … że całe twoje ciało jest zrobione z gumy, …że twoja prawa ręka jest nadmuchiwanym balonikiem, … że twój brzuch jest stawem pełnym wody, … że twoje ramiona są skrzydłami ptaka, … że twoje usta są paszczą lwa, który groźnie ryczy, … że jesteście małym piórkiem, które niesie wiatr, … że całe twoje ciało jest kroplą deszczu, która spada na ziemię.

  1. ,,Rzuć kostkami i pokoloruj” – zabawa matematyczna dla dwojga. Przy tego typu grach zawsze warto przypomnieć, że nie wygrana jest najważniejsza a dobra zabawa i wspólne spędzanie czasu. Do tego zadania potrzebne będą: dwie kostki do gry, dwie kredki o różnych kolorach (np. czerwona i zielona), wydrukowana plansza do gry.

zadanie 6 rzuc kostkami i pokoloruj

Pierwsza osoba rzuca dwoma kostkami i liczy ile razem wypadło oczek. Teraz czas na małą pomoc rodzica we wskazaniu, którą figurę geometryczną należy pokolorować. Zwycięża ta osoba, która będzie miała więcej pokolorowanych figur. To zadanie ma na celu przede wszystkim rozwijanie umiejętności liczenia 😉


  1. ,,Bajeczki” – zabawa do piosenki 😊

  1. ,,Moja zakładka” – praca plastyczna, czyli zaprojektowanie zakładki do książki. Technika dowolna 😊 Można skorzystać z poniższych wzorów lub przygotować coś zupełnie innego.

 

zadanie 8 zakładki 1

zadanie 8 zakładki 2

zadanie 8 zakładki 3

zadanie 8 zakładki 4 wersja polska

 

Proszę pamiętać, że są to propozycje, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem z wykonania jednego
z proponowanych zadań można podesłać je  na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com