Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Maczki” – środa 22.04.2020
Temat dnia: ,,Kto jest potrzebny, aby powstała książka?”
,,Jaki to zawód?” – kalambury. Do tego zadania potrzebne będą wydrukowane i wycięte obrazki z zawodami. Zadaniem dziecka będzie wylosowanie obrazka przestawiającego osobę, wykonującą określony zawód a następnie naśladowanie ruchem, tak by pozostałe osoby biorące udział w zabawie odgadły o jaki zawód chodzi.
,,Na tropie siedmiu piórek” – zabawa tropiąca. Do tej zabawy potrzebne będą: kolorowe piórka oraz mapa. Zadaniem rodzica będzie przygotowanie mapy pokoju/mieszkania na której zaznaczone są miejsca, gdzie zostały ukryte piórka. Natomiast zadaniem dziecka będzie odszukanie wszystkich piórek, przeliczenie ich i opisanie ich wyglądu (określenie koloru, wielkości, kształtu).
,,Piórko” – zabawa oddechowa. Do tego zadania można wykorzystać piórka z poprzedniej zabawy. Zadanie dziecka będzie polegało na podrzucaniu piórka do góry i dmuchania w nie w taki sposób, aby utrzymać je jak najdłużej w powietrzu.
,,Kto jest potrzebny, aby powstała książka?” – rozmowa na temat procesu powstawania książki. Do tego zadania proponuję wykorzystać fragmenty książki Z. Staneckiej ,,Basia i biblioteka”. Po lekturze można zadać dziecku następujące pytania: Co miała na myśli autorka? (wyobraźnię) Dlaczego pisarce potrzebna jest w pracy wyobraźnia? Czym jeszcze, oprócz pisania, zajmowała się autorka, z którą spotkały się dzieci? Kto jeszcze jest potrzebny, aby powstała książka?. Proszę spróbować nakierować dziecko w taki sposób, aby powstały opisy zawodów: grafika (ilustratora), redaktora i drukarza.
,,W bibliotece” Z. Stanecka
(…)
– Cieszę się, że przyszliście do naszej biblioteki. Mam nadzieję, że będziecie dobrze się bawić.
– Bibliotekarka uśmiechnęła się miło. – Już za chwilę przyjdzie autorka, ale najpierw chciałam was o coś zapytać. Kto z was wie, gdzie pracuje pisarz?
– W bibliotece! – zawołała Basia.
– W pisarni! – przekrzyczeli ją Olaf z Karolem.
– Oj tak, przydałoby się, żeby istniały takie miejsca jak pisarnie – powiedział ktoś rozbawionym głosem.
Basia odwróciła głowę. W progu sali stała pani z plakatu.
Na głowie miała masę loczków i uginała się pod ciężarem wielkiej, wypchanej czymś torby.
– Mam na imię Róża – powiedziała, gdy dotaszczyła torbę pod tablicę. – Zajmuję się pisaniem oraz ilustrowaniem książek. Ilustruję w domu, a piszę wszędzie tam, gdzie mogę usiąść z laptopem i pomyśleć. Bo w pracy autora myślenie jest bardzo ważne. Myślenie i coś jeszcze. Coś, co sprawia, że można tworzyć nowe opowieści, rysować i marzyć… To coś nazywa się…
– Czekolada! – zawołała Basia. Mama nigdy nie siada do pracy bez czekolady.
Autorka roześmiała się.
– Czekolada rzeczywiście bywa pomocna w myśleniu, ale chodziło mi o coś innego. O supermoc, z której korzysta każdy pisarz lub ilustrator, gdy tworzy książki. Moc na literę „w”.
– Wrotki! – ucieszył się Karol.
– Wy – ob… – podpowiedziała autorka (…)
,,Bajeczki” – zabawa do piosenki.
,,Praca w wydawnictwie” – filmik prezentujący pracę nad wydaniem książki 😉
,,Nasza historia” – wspólne układanie opowiadania. Do tego zadania warto zaangażować wszystkich domowników. Usiądźcie w kole i ustalcie, która osoba zacznie opowiadać historię. Następne osoby kontynuują opowieść aż kolejka wróci do osoby, która rozpoczynała. Można zacząć opowiadać od znanego wszystkim ,,Dawno, dawno temu, za górami, za lasami…”
,,Calineczka w łódce” – zabawa ćwicząca mięśnie tułowia. W czasie tego zadania dziecko siedzi na dywanie i naśladuje wiosłowanie – wykonuje skłony w przód, wyciągając przed siebie ręce. Następnie z rękami zgiętymi w łokciach odchyla się do tyłu.
,,Baśń o spince” – poproście rodziców o przeczytanie baśni, którą napisała dla was ciocia Ala 😉
Proszę pamiętać, że są to propozycje, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem z wykonania jednego
z proponowanych zadań można podesłać je na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com