Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Maczki” – wtorek 21.04.2020

Temat dnia: ,,Robimy własny papier!”

 

  1. ,,Papiernia” – masażyk relaksacyjny. Przy wykonywaniu tego zadania, osoba, która jest masowana leży na brzuchu.

 

,,Papiernia” – N. Łasocha

Wczesnym rankiem idź do lasu,

(palce wskazujące na przemian „spacerują” po plecach)

drwal tam drzewa tnie.

(krawędzią dłoni delikatnie kreślimy linię w poprzek pleców)

Potem wielką ciężarówką do papierni jadą pnie.

(pięść jednej dłoni przesuwa się wzdłuż pleców)

Duży kawał drewna weź i długo nie czekaj,

(chwytamy za ramiona)

na drobne kawałki porządnie go posiekaj.

(krawędzie obu dłoni delikatnie stukają po plecach – od góry do dołu i z powrotem)

Dodaj barwnik jaki chcesz, jeszcze klej i woda,

(delikatnie dotykamy szyi, a następnie jednego i drugiego ucha)

w wielkiej kadzi to wymieszaj i masa gotowa.

(palcem wskazującym kreślimy koła na plecach)

Teraz trudne jest zadanie, lecz się nie poddawaj,

na podłużnych sitach tę masę rozkładaj.

(palce obydwu dłoni przesuwamy od góry do dołu pleców)

Dużo cierpliwości teraz potrzebujesz,

masa schnie, a ty ją dzielnie po trochu wałkujesz.

(całą powierzchnią obu dłoni gładzimy plecy od góry do dołu)

Kiedy papier już gotowy, zwiń go w wielkie bele,

taki papier co dzień ma zastosowań wiele.

(„masażysta” delikatnie turla dziecko po dywanie)


  1. ,,Coś z niczego” – przygotowanie materiału do produkcji papieru. Do wykonania tego zadania potrzebne będą: stare rysunki, głęboka miska, wrzątek. Na początku zadania rodzic tłumaczy dziecku, że z zużytych, niepotrzebnych już papierów (czyli makulatury) będziecie robić nowy papier. Jak zapewne pamiętacie z poprzedniego tygodnia, takie działanie nazywa się recyklingiem, czyli ponownym wykorzystaniem czegoś, co zostało już wcześniej użyte. Zadaniem dziecka będzie podrzeć kartki na jak najmniejsze kawałeczki – prosto do miski. Teraz rodzic zalewa wszystko wrzątkiem – tak by całość znalazła się pod wodą. Odstawcie miskę, aby papier mocno nasiąkł wodą.

  1. „Przejście pod zwalonym pniem” – zabawa ruchowa w parach (rodzic – dziecko, brat – siostra itd.) Jedna osoba na czworakach opiera się rękami o podłogę, unosi wysoko plecy – robi w ten sposób tunel. Druga ma za zadanie przeczołgać się pod tunelem. Następnie następuje zamiana ról. Zabawę należy powtórzyć kilka razy.

  1. ,,Tajemnice drzewa” – rozmowa o tym, skąd czerpie się materiał na papier. Można zacząć od zadania dziecku następujących pytań: Jak powstaje papier? Z czego się go produkuje?

zadanie 4 tajemnica drzewa – produkcja papieru

zadanie 4 tajemnica drzewa- drzewo

Po udzieleniu przez dziecko odpowiedzi warto rozwinąć temat produkcji papieru. Można posłużyć się poniższym wyjaśnieniem:

,,Najlepszy i najtrwalszy papier powstaje z drewna. Gdy drzewa

są już wysokie, drwal je ścina, a w zamian sadzi nowe drzewa, tak aby w lesie zawsze była równowaga. Drwal odcina gałęzie drzew i same pnie, zawozi do fabryki papieru, czyli papierni. W papierni specjalne maszyny zdejmują korę z drzew, a pozostały środek rozdrabnia się na drobne włókno. Do włókna dodawane są różne składniki, między innymi barwnik, aby kartka była biała,

oraz makulaturę, czyli papier użyty wcześniej, np. stare książki, gazety. Z takiej masy robi się długie rolki papieru, które tnie się później na kartki odpowiedniej wielkości. Na powstałych kartkach można drukować książki, gazety albo używać ich do rysowania.”

 

Przy rozmowie można także wykorzystać poniższe ilustracje przedstawiające drzewo oraz proces produkcji papieru.


  1. ,,Robimy własny papier” – wykonanie papieru czerpanego. Na początku tego zadania warto wytłumaczyć czym jest ten rodzaj papieru. Jest to papier, który wyławia się wyławia – czerpie – z wody, mogą w nim być kawałki suszonych roślin, kwiatów.

Do tego zadania potrzebne będą: miska z namoczonymi wcześniej kawałkami papieru, zasuszone rośliny, brokat, barwniki, blender ręczny/kielichowy, sito czerpalne (stara rama z naciągniętą firanką z drobnymi oczkami), kuweta z wodą (lub kwadratowa miska), ręczniki, kawałki tkaniny, gąbka.

Przygotowanie papieru:

  • Blenderem należy rozdrobnić namoczone wcześniej podarte na kawałki kartki papieru. Trzeba to robić bardzo ostrożnie, żeby przygotowywana masa się nie wylała.
  • Gotową pulpę do robienia papieru czerpanego można ozdobić dodając zasuszone kwiaty, barwniki czy brokat.
  • Następnie należy włożyć ramę czerpalną do kuwety/kwadratowej miski i nałożyć na sito cienką warstwę pulpy.
  • Teraz trzeba delikatnie poruszać ramą w kuwecie tak, by pulpa została równomiernie rozprowadzona po całej ramie.
  • Czas na wyciągnięcie ramy z kuwety – należy trzymać ją poziomo, aby woda ściekała do kuwety.
  • Kiedy woda przestanie kapać, przekłada się ramę na wyłożone na stole ręczniki.
  • Teraz na papier znajdujący się na sicie należy nałożyć tkaninę (musi mieć wymiary sita).
  • Gąbeczką dociskać tkaninę, odsączając w ten sposób papier z wody.
  • Gdy papier jest już odsączony należy odwrócić ramę do góry nogami, delikatnie pukając i odstawić do wyschnięcia w ciepłe miejsce.

 

  • Po zupełnym wysuszeniu należy ostrożnie ściągnąć papier.
  • Papier czerpany jest już gotowy użytku!

 


  1. ,,Co potrafi papier?” – zabawa manipulacyjna. Do tej zabawy można wykorzystać niepotrzebne już kartki papieru lub stare gazety. Wspólnie spróbujcie znaleźć odpowiedz na poniższe pytania oraz przetestować własne pomysły 😉
  • Jak zachowują się kawałki papieru, gdy przyłożycie do nich naelektryzowany balon?
  • Ile razy da się złożyć kartkę papieru?
  • Co zrobić, żeby kartka papieru przecisnęła się przez wąską szczelinę? (np. mały otwór wielkości guzika wycięty w wieczku od pudełka)
  • Jakie dźwięki można tworzyć za pomocą papieru?
  • Co może zastąpić kartka papieru? (np. złożona w harmonijkę imituje wachlarz)

  1. ,,Maszyna drukarska” – zabawa ruchowa. W tej zabawie rodzic przedstawia się jako matryca w maszynie, zaś dziecko jako kartka z wydrukowanym tekstem/ilustracją. To samo, co na matrycy, musi znaleźć się na kartce. Rodzic wykonuje różne czynności/ przybiera różne pozy a dziecko naśladuje jego ruch. Po jakimś czasie następuje zamiana ról. 😊

  1. ,,Zaczarowany obrazek” – eksperyment. Do tego zadania potrzebne będą: sok z cytryny, biała kartka papieru, pędzelek/ patyczek do czyszczenia uszu, żelazko. Zadaniem dziecka będzie namalowanie na kartce prostego obrazka. Za farbę posłuży sok z cytryny. Teraz wystarczy poczekać, aż obrazek wyschnie. Kiedy tak się stanie zadaniem rodzica będzie przyłożenie do kartki rozpalonego żelazka. Dzięki temu działaniu obrazek powinien stać się widoczny. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ kwaśny sok działa na papier. Gdy podgrzewa się papier, jego kolor ciemnieje, w miejscu gdzie działa sok z cytryny dzieje się to szybciej.

 


Proszę pamiętać, że są to propozycje, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem z wykonania jednego
z proponowanych zadań można podesłać je  na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com