Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Maczki” – poniedziałek 20.04.2020

Temat dnia: ,,Jakie książki lubimy?”

 

  1. ,,Co to jest?” – zagadki wprowadzające do dzisiejszego tematu.

Gdy chcesz stworzyć obrazek nowy,

taki piękny, kolorowy.

Będzie ci potrzebna ona,

najlepsza będzie biała, ale może być i czerwona.

Na niej namalujesz lub narysujesz, co tylko chcesz,

a potem możesz wyciąć każdą narysowaną rzecz (kartka papieru).

 

Czyta ją mama, czyta i tata

często w obrazki jest bogata.

Dużo liter na każdej stronie,

są historie o królu na tronie.

Są też wiersze rymowane,

najlepiej, gdy przez babcię czytane (książka).

 

Zanim zaczniesz czytać książkę,

najpierw, gdy ją bierzesz w rączkę,

patrzysz, co jest z tyłu, co jest z przodu,

czy jest tam rysunek samochodu?

Jest i taka, co przedstawia niedźwiadka,

to właśnie jest… (okładka)


  1. ,,Bajkowe zaklęcia” – zabawa logopedyczna. Dziecko stara się powtórzyć słowa zaklęcia:

,,Szim, szam, szum; szim, szam, szera.

Bajkowa Kraina drzwi swe otwiera.

 

Plim, plam, plum; plim, plam, plem.

w Bajkowej Krainie zabawimy się”.

 


  1. ,,Jak w bajce” – zabawa ruchowa. Dziecko swobodnie tańczy do dowolnej nastrojowej muzyki. Gdy muzyka cichnie, wykonuje czynności wymienione przez rodzica, np.: Jaś i Małgosia zjadają dach piernikowego domku. Czerwony Kapturek zrywa kwiatki i wkłada je do koszyczka. Wilk obserwuje zza drzewa Czerwonego Kapturka. Kopciuszek tańczy na balu. Wilk próbuje zdmuchnąć domek świnki.

 


  1. ,,Jakie książki lubimy?” – rozmowa na temat ulubionych książek. Do tego zadania warto wykorzystać książki, które znajdują się w domowej biblioteczce – pozycje dla dzieci. Im bardziej zróżnicowane, tym lepiej. Teraz wystarczy usiąść na dywanie z dzieckiem i porozmawiać na temat zgromadzonych książek. Wytłumaczyć, że książki mogą zawierać krótkie opowiadania lub długą historię, mogą być napisane wierszem, mogą posiadać jedynie ilustracje (bez tekstu) itd. Proszę zachęcić dziecko, do wypowiedzi na temat jego/jej ulubionej książki/książek. Można zapytać dlaczego, właśnie ta a nie inna. Poprosić o wymienienie bohaterów, czy streszczenie fabuły. 😊

 


  1. ,,Klucz do krainy bajek” – zabawa na spostrzegawczość. Potrzebne będą obrazki przedstawiające kłódki i klucze. Należy je wydrukować i wyciąć. Zadaniem dziecka będzie dopasowanie kluczy do zamków. 😉

 

zadanie 5 klucz do krainy bajek


  1. ,,Mole książkowe” – rozmowa na temat wiersza ,,Mole książkowe” D. Niemiec. Po przeczytaniu wiersza można zadać dziecku następujące pytania: O jakim przedmiocie był wiersz? W kogo zamienia się dziewczynka, czytając książkę? Jak czuje się dziewczynka, gdy czyta książki? Kto jeszcze razem z dziewczynką zachwyca się książkami? Co to znaczy czuć zachwyt? Co to znaczy ,,przeczytać książkę od deski do deski”? Kto to jest ,,mól książkowy”? Czy lubisz czytać książki? Czy są takie, książki, którymi jesteś zachwycona/ny?

zadanie 6 książka od deski do deski

zadanie 6 mole książkowe

,,Mole książkowe” D. Niemiec

 

Otwieram książkę, jedna chwilka

i już jestem w innym świecie.

W wyobraźni staję się piękną królewną

lub pszczółką skrytą w kwiatów bukiecie.

Każda książka roztacza przede mną

świat niezwykły, wspaniały.

Z zachwytem pochłaniam każde słowo, zdanie,

rozdział od deski do deski… czyli cały.

Rodzice doskonale rozumieją

mój zachwyt nad książkami,

bo tak jak ja są zwyczajnie

książkowymi molami.


  1. ,,Kot w butach” – ćwiczenia mięśni grzbietu. Dziecko kładzie się na plecach i stara się zdjąć buty bez odrywania pleców od podłoża. Po zdjęciu butów przewraca się na brzuch i tym razem stara się założyć buty bez odrywania brzucha od podłogi.

 


  1. ,,Magiczna moc bajek” – wysłuchanie piosenki.

  1. ,,Bajkowe pary/memory” – Potrzebne będą poniższe obrazki: wydrukowane i wycięte. To zadanie można poprowadzić na dwa sposoby. W pierwszej wersji zadaniem dziecka będzie dopasowanie postaci z bajek, tak by utworzyć pary postaci pochodzących z tej samej bajki. Druga wersja może być nieco trudniejsza – to gra typu memory. Karty należy ułożyć postaciami do dołu. Dziecko odkrywa po dwa obrazki i sprawdza, czy tworzą parę, jeśli tak – pozostawiają je odwrócone obrazkiem do góry – jeśli nie odkłada na miejsce obrazkiem do dołu. To zadanie na ćwiczenie spostrzegawczości i pamięci 😉

zadanie 9 bajkowe memory


Proszę pamiętać, że są to propozycje, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem z wykonania jednego
z proponowanych zadań można podesłać je  na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com