Poniedziałek, 11.05.2020r.

TEMAT DNIA: WESOŁE PIOSENKI

 

Dzień dobry Kochane Przedszkolaki! Nasze przedszkole powoli już się otwiera ale wielu z was jeszcze zostaje w domu żeby dbać o swoje zdrowie. Dlatego chcemy w dalszym ciągu kontynuować nasze zabawy aby umilić wam czas spędzony w domu.

W tym tygodniu przeniesiemy się w świat muzyki. Będą piosenki, instrumenty, prace plastyczne i wiele zabaw. Gotowi? Start!

 

  1. WIERSZ „WESOŁA GAMA”

Przeczytajcie wiersz i odpowiedzcie na pytania pod tekstem.

 

Wesoła gama

Dominika Niemiec

Gdy wesoły czas zabawy,

niech rozbrzmiewa: do, re, mi.

Wtedy wiem, że jest ci dobrze,

wtedy wiem, że fajnie ci.

Jeśli ci wesoło teraz,

zanuć ze mną: fa, sol, la.

Jeśli radość cię rozpiera,

śpiewaj głośno tak jak ja.

Niech radosne płyną dźwięki.

W szybkim rytmie: si i do.

Czy odnajdziesz z gamy dźwięki?

W tym wierszyku wszystkie są.

 

1.O jakich dźwiękach była mowa w wierszyku?

  1. Co powstaje z zaśpiewania tych dźwięków w odpowiedniej kolejności?
  2. Co czujemy, gdy możemy się bawić?
  3. Jak można wyrazić swoją radość?. Spróbujcie pokazać jak wyglądacie i jak się zachowujecie gdy jesteście szczęśliwi.

 

  1. ZABAWA DYDAKTYCZNA „DZWONKI I INNE INSTRUMENTY”

Przyjrzyj się ilustracji. Przedstawia ona dzwonki chromatyczne (potoczna nazwa „cymbałki jest nieprawidłowa!). Jeśli masz ten instrument w domu, przynieś go i przyjrzyj się mu uważnie. Spróbuj zagrać po kolei dźwięki – utworzą one gamę.

 

 

Poszukaj w domu różnych instrumentów muzycznych. Z pomocą rodziców spróbuj na nich zagrać gamę. Czy na każdym instrumencie da się ją zagrać? Na jakich instrumentach to się uda a na jakich nie?

 

  1. ZABAWA MATEMATYCZNA „DZWONKI”

Wydrukujcie kolorowy obrazek. Jeśli nie macie kolorowej drukarki, wydrukujcie obrazek czarno-biały i pokolorujcie go na odpowiednie kolory. Rozetnijcie każdy kolorowy pasek. Ułóżcie kolejno tabliczki dzwonków od największego do najmniejszego. Pod prostokątami połóżcie nazwy dźwięków. Wspólnie z rodzicami odczytajcie je.

 

 

 

  1. PIOSENKA „GAMA”

Właśnie ułożyliście po kolei dźwięki gamy. A czy potraficie ją zaśpiewać? Pomoże wam w tym piosenka „Gama”.

 

https://www.youtube.com/watch?v=IknItCPeaBk

 

  1. ZABAWA RUCHOWA „DO CZEGO ZAPRASZA INSTRUMENT?”

Przygotujcie trzy instrumenty. Jeśli ich nie macie, wykorzystajcie różne przedmioty, które wydają dźwięk (puszka z ziarnami, szklanka z wodą + łyżeczka, drewniane klocki, itp.). Teraz nadstawcie bacznie uszu na jakim instrumencie zagra rodzic. Każdy instrument będzie zapraszał was do innego ćwiczenia. Spróbujcie słuchać sygnału i wykonywać odpowiednie zadania.

 

Instrument 1 – ciężki, powolny chód.

Instrument 2 – chodzenie na palcach.

Instrument 3 – bieganie.

 

Jeśli chcecie możecie wprowadzić więcej instrumentów i ćwiczeń. Możecie także zamieniać się rolami z rodzicem.

 

  1. PIOSENKA „KTO SIĘ BOI SMOKA”

Ponieważ ten tydzień poświęcony jest muzyce, mamy dla was zabawny utwór o smoku. Posłuchajcie piosenki. Zilustrujcie ruchem jej refren. Wymyślcie własny ruchy do każdej zwrotki. Spróbujcie nauczyć się ją śpiewać. Odpowiedzcie na pytania związane z piosenką.

 

 

 

Kto się boi smoka?

sł. Małgorzata Nawrocka, muz. Michał Witecki

 

Ref.: Kto się boi smoka, (lornetka z dłoni, rozglądamy się)

może lis, a może foka? (wskazujemy na prawą i lewą stronę)

Kto się boi smoka (lornetka z dłoni, rozglądamy się)

i uciekać chce? (bieg w miejscu)

Kto się boi smoka, (lornetka z dłoni, rozglądamy się)

może lis, a może foka? (wskazujemy na prawą i lewą stronę)

Kto się boi smoka? (lornetka z dłoni, rozglądamy się)

Bo ja nie. (wskazujemy na siebie, zaprzeczamy głową)

 

  1. Gdyby chciał księżniczkę pożreć na śniadanie,

to za karę potem lodów nie dostanie.

Kto się boi smoka…

 

  1. Jeśli będzie dzieci straszył na spacerze,

to mu nie pozwolę jeździć na rowerze.

Kto się boi smoka…

 

  1. Wychowanie smoka to niełatwa sprawa.

Kto dokona tego, ten dostanie brawa.

Kto się boi smoka…

 

Pytania:

  1. Jaki jest smok?
  2. Z jakiego powodu można bać się smoka?
  3. Gdzie mieszkają smoki? Gdzie można je spotkać?
  4. Jak zachowuje się smok z piosenki?
  5. Co trzeba zrobić ze smokiem, aby nikt się go nie bał?

 

  1. MASAŻYK „TAŃCZĄCY SMOK”

Połóżcie się na brzuchu. Poproście mamę lub tatę aby czytali wierszyk i wykonali wam delikatny masażyk.

 

Tańczący smok

Tańczący smok                       Rysujemy serpentynę jak w muszli ślimaka

to właśnie ja

włączam muzykę                   Klepiemy zaciśniętymi pięściami

a gdy już gra

 

kręcę się w kółko                   Rysujemy kółka

skaczę do góry                       Przesuwamy dłońmi z dołu pleców w górę

przedziwne w tańcu               Rysujemy zygzaki

robię figury

 

klaskam czasami                    Klepiemy otwartymi dłońmi

w rytm skrzydełkami

i o podłogę                             „Kroczymy” palcem wskazującym i środkowym

tupię nóżkami

 

To właśnie ja                          Rysujemy na plecach rysunek smoka

zielony smok

uwielbiam tańczyć                 Łaskoczemy w szyję

przez cały rok!

 

  1. ZABAWA PLASTYCZNA „SMOK”

Przygotujcie rolki po papierze toaletowym. Pomalujcie je lub oklejcie kolorowym papierem. Wykonajcie oczy i nozdrza z kreatywnych pomponów, plasteliny lub innych materiałów plastycznych. Potnijcie czerwoną, pomarańczową i żółtą bibułę na cieniutkie paski i przyklejcie je do wnętrza rolki od strony paszczy. A teraz zabawa! Dmuchnijcie w tył głowy smoka i zobaczcie jak zieje ogniem!