Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Maczki” – wtorek 14.04.2020

Temat dnia: ,,Jestem przyjacielem przyrody!”

 

  1. ,,Pajączek” – masażyk.

 

Wspinał się pajączek po rynnie.

(,,wędrowanie” palcami od dołu ku górze pleców)

Spadł wielki deszcz i zmył pajączka.

(obie dłonie leżą płasko na plecach – szybkie przesunięcie ich do dołu)

Zaświeciło słoneczko.

(masowanie pleców okrężnym ruchem)

Wysuszyło pajączka, rynnę i …

(masowanie pleców okrężnym ruchem)

Dalej wspinał się pajączek po rynnie.

(masaż zaczyna się od początku)

 


  1. ,,Jak wygląda Ziemia?” – oglądanie modelu Ziemi – globusa (lub ilustracji, bądź atlasu). Warto zachęć dziecko do swobodnych wypowiedzi na temat Ziemi.

zadanie nr 2 Ziemia


  1. ,,Spacer żuka” – zadaniem dziecka będzie wykonywanie ruchów zgodnie z treścią opowiadania.

 

,, Pewien mały żuk poszedł na spacer (dziecko maszeruje). Na swej drodze napotkał dużego jeża (zatrzymuje się i patrzy do góry). Jeż był tak ogromny, że żuk musiał wysoko podskoczyć trzy razy, aby jeż go zauważył (podskakuje, licząc: jeden, dwa, trzy). Poszedł dalej (maszeruje), lecz tam rosła bardzo gęsta trawa, więc żuk musiał się schylić, aby przejść (chodzi na ugiętych kolanach ze schyloną głową). Gdy mu się to udało, dotarł na bardzo piaszczystą drogę, trudne to zadanie dla żuka, trzeba szybciutko przebierać nogami (dziecko przemieszcza się po pokoju, szybko poruszając nogami). Ale cóż to?! Nie udało się! Nasz żuk przewrócił się na plecy (dziecko kładzie się na plecach). Biedny mały żuk przebierał nóżkami tak szybko i bujał się na boki (dziecko wykonuje te czynności), ale nie udawało mu się podnieść. Nagle zawiał mocniejszy wiatr i przewrócił żuka z powrotem na nogi (dziecko przekręca się na bok, później kładzie się na brzuchu i wstaje). Bardzo już zmęczony, ale zadowolony żuk wrócił do domu i położył się, aby odpocząć (dziecko idzie powoli, następnie kładzie się na brzuchu i zwija w kulkę)”.

 


  1. ,,Co możemy zrobić dla naszej Ziemi?” – rozmowa z dzieckiem na temat sposobów dbania o środowisko. Można zainicjować rozmowę w następujący sposób: ,,Żebyśmy nadal mogli oglądać drzewa, słyszeć śpiew ptaków i czuć zapach kwiatów, musimy dbać o środowisko. Jak możemy chronić lasy/ wodę/ dbać o przyrodę?” W razie potrzeby można uzupełnić pomysły dziecka. Można posłużyć się poniższymi ilustracjami.

zadanie nr 4 jak chronić przyrodę

 


  1. ,,Ekologiczne środki transportu” – zabawa ruchowo – naśladowcza. Rodzic pokazuje obrazki, a dziecko wykonuje ustalone ruchy:
  • jazda na łyżworolkach – dziecko porusza się, imitując jazdę na rolkach (naprzemienny ruch prawej i lewej stopy na zewnątrz).
  • jazda na rowerze – dziecko kładzie się na plecach i imituje czynność pedałowania na rowerze.
  • jazda na hulajnodze – dziecko stoi na jednym końcu skakanki na jednej nodze, drugi koniec trzyma w dłoni i imituje jazdę na hulajnodze (trzymanie kierownicy, odpychanie się nogą).
  • jazda na deskorolce – na nogach zgiętych w kolanach staje na skakance ułożonej w linii prostej bokiem.

zadanie nr 5 ekologiczne środki transportu


  1. ,,Leśne duszki” – zabawa do piosenki.

  1. ,,Pracowita mrówka” – praca z kartą pracy. Zadaniem dziecka będzie poprowadzenie mrówki do mrowiska taką drogą, by zebrała jak najwięcej igieł.

zadanie nr 7 karta pracy pracowita mrówka


  1. ,,Rzuć i złap” – zabawa ruchowa. Do tej zabawy wystarczy przygotować papierową kulę – wystarczy, że dziecko zgniecie w kulę większą kartkę z gazety. Zadaniem dziecka będzie podrzucanie kulki wysoko do góry i jej złapanie. Wbrew pozorom, to nie taka prosta sprawa. 😉 Dla utrudnienia można wyrzucać kulę zza pleców i łapać z przodu.

 


  1. „Wędrówki mrówki” – zabawa logopedyczna. Dziecko naśladuje ruchy prowadzącego podczas opowiastki Edyty Kaczanowskiej o mrówce:

 

Mrówka chodzi po mrowisku.

(przesuwanie językiem po dolnej wardze potem po górnej i krążenie po wargach)

Mrówka przechodzi z listka na listek.

(przeskakiwanie czubkiem języka od jednego do drugiego kącika ust)

Mrówka skacze na listku jak na trampolinie.

(kląskanie językiem)

Mrówka przykrywa się listkiem i ucina sobie drzemkę.

(zwijanie języka do tyłu)

 


Proszę pamiętać, że są to propozycje, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem z wykonania jednego
z proponowanych zadań można podesłać je  na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com