Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Maczki” – piątek 10.04.2020

Temat dnia: ,,Cały rok na wsi.”

 

  1. ,,Kolorowe pory roku” – zabawa dydaktyczna z rymowanką. Do tego zadania potrzebne będą kartki w czterech kolorach: zielonym (oznaczającym wiosnę), żółtym (oznaczającym lato), czerwonym (oznaczającym jesień), białym (oznaczającym zimę), Rodzic czyta rymowankę, jednocześnie podnosząc do góry kartkę odpowiadającym porze roku. Można zapytać dziecko ,,Jaką porę roku oznaczają kolory: zielony, żółty, czerwony, biały?”

 

,,Zieloną łąką idzie wiosna, jest kolorowa i radosna.

Żółte słońce mocno świeci, to jest lato, drogie dzieci.

Czerwień liści dookoła, to już jesień do nas woła.

Biało, biało, coraz bielej, to dzięki zimie jest weselej”.

 


  1. ,,Dziwne kroki” – zabawa ruchowa – naśladowcza. Do tej zabawy warto zaangażować wszystkich domowników. Każdy uczestnik prezentuje sposób chodzenia, który powtarzają pozostali. Po chwili następuje zmiana prowadzącego. Zabawę można powtórzyć kilka razy.

  1. ,,Mam dużo pracy” – zabawa dydaktyczna na temat pracy rolnika w czasie każdej z pór roku. Potrzebne będą kartki w czterech kolorach z zadania pierwszego (białym, zielonym, żółtym, czerwonym). Zabawę zaczynamy od jesieni (czyli czerwonej kartki). Na początku dziecko określa z którą porą roku się kojarzy ten kolor. Teraz pora na wcielenie się w rolę rolnika! 😉 Zadaniem dziecka będzie ilustrowanie czynności o których będzie mowa w tekście, w zależności od pory roku (czyli koloru kartki):
  • Jesień – ,,Dni robią się coraz krótsze i należy się spieszyć, by ze wszystkim zdążyć. Trzeba zwieźć ostatnie zbiory, zebrać owoce i zaorać pola. Jesień to czas zbiorów ziemniaków, buraków, a także czas zbiorów jabłek i gruszek w sadzie. W ogrodzie gospodyni ścina kapustę i wyrywa marchewki. Rolnik wkrótce zaorze pole i zasieje nowe zboże”.
  • Zima – ,,Jest zimno i dni są krótkie. Przyroda odpoczywa. Zwierzęta muszą być trzymane w ciepłych pomieszczeniach. Rolnik przycina gałęzie drzew i rąbie drwa na opał. Potem suszy je i składuje. Jest mróz i na łąkach nie ma już trawy. Krowy zostają w oborze, a rolnik karmi je sianem”.
  • Wiosna – ,,Trawa już się zieleni i zwierzęta wychodzą na łąkę. Zboża posiane jesienią już wzeszły i potrzebują składników odżywczych, dlatego rolnik rozsypuje na polu nawóz. Wiosna to czas narodzin. W gospodarstwie rodzą się kurczęta, cielęta i źrebięta”.
  • Lato – ,,Lato na wsi to czas żniw czyli ścinania i zbierania zboża, sianokosów i wielu innych prac. Sąsiedzi pomagają sobie nawzajem. Gospodyni w ogrodzie zbiera pomidory, fasolkę i sałatę. Zrywa się część najmniejszych jabłek, aby pozostałe były dorodniejsze”.

Na zakończenie zadania można zapytać dziecko, czy pamięta które maszyny pomagają rolnikowi w pracy.


  1. Zabawa przy piosence ,,Stary Dziadek farmę miał” – mogą Państwo wspólnie z dzieckiem ułożyć prosty układ taneczny do piosenki. Utwór łatwo wpada w ucho 😉

  1. „Jak wygląda pole wiosną, latem, jesienią i zimą?” – wykonanie pracy plastycznej. Potrzebne będą: kartka w formacie A4 lub A3 (jak najbardziej można podzielić pracę przy tym zadaniu). Kartkę należy podzielić na cztery części – każda część to inna pora roku. Zadaniem dziecka będzie wypełnienie ich, tak by każda z części przedstawiała daną porę roku. Należy zwrócić uwagę, by pory roku były w odpowiedniej kolejności 😉

 


  1. ,,Raki” – zabawa ruchowa. Na początku tej zabawy dziecko leży na plecach. Na sygnał: ,,Raki idą na spacer!” podnoszą tułów do góry i podpierając się rękami i nogami idą na czworakach. Na sygnał: ,,Raki na plaży!” zatrzymuje się. Zabawę należy powtórzyć kilka razy.

 


  1. ,,Kolory pór roku” – zabawa na spostrzegawczość polegająca na szukaniu przedmiotów w kolorach pór roku. Potrzebne będą: 4 większe kartki (biała, zielona, żółta i czerwona – można pokolorować kartki grubymi kredkami, lub farbami). Zadaniem dziecka będzie odszukanie w domu przedmiotów odpowiadającym kolorom pór roku. Ile przedmiotów w kolorze zimy/wiosny/lata/jesieni udało się znaleźć? Policzcie. Których jest więcej a których mniej? Czy którychś przedmiotów jest tyle samo?

Po zakończonej zabawie warto zachęcić dziecko, do odłożenia rzeczy na miejsce.

 


  1. ,,Na łące” – zabawa logopedyczna:
  • „Wąchamy kwiaty” – ćwiczenia oddechowe. Dzieci nabierają powietrze nosem do brzucha, a następnie wypuszczają je buzią.
  • „Żaba łapie muchę” – ćwiczenia warg i języka. Dzieci naśladują ciche bzyczenie muchy. Na umówiony gest dziecko wysuwa język – jak najdalej do przodu – robi „łyżeczkę” i chowa język.
  • „Rechot żaby” – ćwiczenia mięśni policzków. Dzieci nadymają policzki i zatrzymują w nich powietrze. Następnie naciskają policzki palcami wskazującymi i wolno wypuszczają powietrze.
  • „Złapana mucha” – ćwiczenia języka. Dzieci przy zaciśniętych ustach wypychają końcem języka policzki od środka (w różnych kierunkach).

 

WESOŁYCH ŚWIĄT!


Proszę pamiętać, że są to propozycje, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem z wykonania jednego
z proponowanych zadań można podesłać je  na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com