Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Maczki” – czwartek 09.04.2020

Temat dnia: ,,Jakie maszyny pomagają rolnikowi?”

 

  1. ,,Spacer zwierząt” – zabawa ruchowa. Rodzic czyta wiersz a dziecko wykonuje odpowiednie ruchy. Na zakończenie ćwiczenia dziecko zwija się w kłębek i chwilę odpoczywa.

 

,,Spacer zwierząt” A. Gałczyńska

 

Dziecko biega na czworakach

Polną ścieżką piesek biegnie.

Szczeka głośno w nocy, we dnie.

Nie potrafi iść powoli,

on zabawy, harce woli.

Idzie, kucając i trzymając się za kostki

Kaczka wesolutko człapie,

już po chwili wodą chlapie.

Krótkimi rusza nóżkami,

pływa razem z kaczętami.

Porusza się po kole, przeskakując z nogi na nogę

Źrebak raźno podskakuje,

zmęczenia wcale nie czuje.

Hen, przed siebie dalej gna,

Pędzi szybko niczym wiatr!

Idzie powoli, trzymając ręce za plecami i co jakiś czas wykonując skłony

Kurka nie śpieszy się wcale,

ziaren szuka wytrwale.

Spacerkiem się delektuje

i na robaczki poluje.

Idzie na czworakach, wolno i spokojnie

Idze dróżką kotek mały,

czarne wąsy, ogon biały.

Delikatnie łapki stawia,

cichuteńko się zakrada.

 


  1. „Jakie maszyny pomagają rolnikowi?” – rozmowa na temat pracy rolnika na podstawie zdjęć i wiedzy dzieci. Przed pokazaniem zdjęć można zapytać dziecko, czy zna maszyny i urządzenia, które pomagają rolnikowi w jego ciężkiej pracy. Następnie można pokazać maluchowi zdjęcia oraz opowiedzieć, co się na nich znajduje:

TRAKTOR – jest maszyną wielofunkcyjną. Po podłączeniu do niego innych urządzeń można go wykorzystać przy różnych pracach.

KOMBAJN ZBOŻOWY – jest maszyną, która ścina zboże, młóci je (czyli oddziela ziarno od kłosów). Na polu kombajn zostawia słomę, a ziarna zbóż zbiera i przesypuje do zbiornika przygotowanego przez rolnika.

SILOS – to zbiornik do przechowywania ziarna, jednak zanim ono tam trafi, musi być bardzo dokładnie wysuszone, bo inaczej szybko zapleśnieje.

PRASA BELUJĄCA – służy do zbierania siana z pola i zwijania go w bele.

PŁUG – narzędzie do przekopywania ziemi po zimie, aby nie była zbyt twarda. Pług przygotowuje ją tak, aby można było w niej zasiać nowe nasiona.

SIEWNIK – maszyna do rozsiewania ziarna na polu.

zadanie 2

 


  1. ,,Lustro” – zabawa naśladowcza. Rodzic i dziecko siedzą naprzeciwko siebie. Pierwsza osoba robi minę (śmieszną, złą, smutną itp.), a druga będąca ,,lustrem” stara się jak najlepiej ją naśladować. Potem następuje zmiana.

 


  1. ,,Wędrówka przez ogród” – karta pracy. Zadaniem dziecka będzie przeniesienie rośliny w doniczce do szklarni, zbierając po drodze rzeczy potrzebne do jej przesadzenia.

zadanie 4 karta pracy


  1. ,,Łowimy skarby” – gra dydaktyczna dla dużych i małych. W końcu, kto nie chciał choć raz wcielić się w rolę poszukiwacza skarbów! Do gry potrzebne będą: duża kartka/ściana kartonu/papier do pakowania, skarby (różne małe przedmioty np. guziki, nasiona fasoli, rurki makaronu itd.), kostka do gry.

Zadaniem rodzica będzie narysowanie na papierze wyspy i rozsypanie na niej skarbów. Grę rozpoczyna dziecko – rzuca kostką i liczy ile wypadło oczek – bierze z wyspy tyle skarbów ile oczek na kostce. Teraz rzuca rodzic (lub kolejna osoba, która bierze udział w grze). Gra trwa do czasu zebrania z wyspy wszystkich skarbów. Na zakończenie wszyscy uczestnicy przeliczają zdobyte skarby – zwycięża ten kto ma ich najwięcej.

Przy grach tego typu warto przypomnieć, że najważniejsza nie jest wygrana lecz dobra zabawa 😉

 


  1. ,,Traktor” – wykonanie pracy plastycznej. Zadaniem dziecka będzie wycięcie figur geometrycznych i przyklejenie ich na kartkę według wzoru. Przed wykonaniem zadania proponuję nazwać figury geometryczne, jakie składają się na traktor, przeliczyć je oraz określić ich kolory.

zadanie 6

Proszę pamiętać, że są to propozycje, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem z wykonania jednego z proponowanych zadań można podesłać je  na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com