Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Maczki” – środa 01.04.2020 r.

Temat dnia: ,,Co włożymy do koszyka wielkanocnego?”

 

  1. Zabawa paluszkowa na podstawie wierszyka D. Góry ,,Dwa zające”.

 

Jeden zając, drugi zając

(uniesienie zwiniętej piąstki i wystawienie palców wskazującego i środkowego, uniesienie drugiej piąstki i wykonanie tego samego gestu)

Skaczą sobie rozmawiając

(ruchy dłoni w górę i w dół)

,,Tu baranki, tam pisanki,

(,,baranek” – zatoczenie palcami wskazującymi okręgów po obu stronach głowy (na wysokości skroni);

,,pisanki” – zaciśnięcie dłoni w piąstki i kręcenie nimi w nadgarstkach)

To świąteczne niespodzianki,

(dłonie nadal zaciśnięte – szybkie wyprostowanie jednej, potem drugiej dłoni)

Tu jest palma, tam kurczaczek.”

(,,palma” – ułożenie przedramienia jednej ręki pionowo w górę i rozstawienie palców,

,,kurczak” – zwinięcie dłoni w piąstkę; wystawienie palca wskazującego i kciuka – poruszanie nimi jak dzióbkiem)

Po trawniku zając skacze,

(uniesienie zwiniętej piąstki i wystawienie palców wskazującego i środkowego; poruszanie nimi w górę i w dół)

Za nim kurczak i baranek,

(,,kurczak” – zwinięcie dłoni w piąstkę, wystawienie palca wskazującego i kciuka – poruszanie nimi jak dzióbkiem;

,,baranek” – zatoczenie palcami wskazującymi okręgów po obu stronach głowy (na wysokości skroni)

A na końcu pięć pisanek.

(wyciągnięcie po kolei palców)

Skaczą, każdy kozły fika,

(skakanie palcami jednej ręki, po przedramieniu drugiej)

Aż wskoczyli do koszyka.

(złożenie jednej dłoni na kształt ,,miseczki” i wkładanie do niej po kolei palców drugiej dłoni)


  1. ,,Co włożymy do koszyka wielkanocnego?” – wspólne szukanie odpowiedzi na postawione pytanie. Do tego zadania przyda się: wiklinowy koszyczek oraz wydrukowane i wycięte obrazki (Pobierz – PDF) lub produkty, które zwyczajowo umieszcza się w koszyczku wielkanocnym. Wycięte obrazki należy rozłożyć, obrazkiem do dołu. Zadaniem dziecka będzie odkrywanie kolejnych obrazków, dzielenie na sylaby nazw przedmiotów oraz określenie, czy ta rzecz powinna znajdować się w wielkanocnym koszyczku. Jeśli tak, dziecko odkłada obrazek do koszyczka, jeśli nie odkłada obrazek z boku. Po umieszczeniu wszystkich obrazków (lub przedmiotów), które powinny znaleźć się w koszyczku można poprosić dziecko, by przeliczyło, ile produktów znajduje się w środku.

Dodatkowo można opowiedzieć dziecku o symbolicznym znaczeniu produktów, które zazwyczaj znajdują się w wielkanocnych koszyczkach.

  • Malowane jajka (pisanki, kraszanki) – są symbolem odradzającego się życia.
  • Chleb – ma zapewnić ludziom dobrobyt i pomyślność.
  • Sól – chroni przed złem.
  • Chrzan i kiełbasa – mają zapewnić zdrowie.
  • Babka – jest symbolem dostatku.
  • Cukrowy baranek – jest symbolem Jezusa Chrystusa

  1. ,,Kurczaki i kury” – zabawa ruchowa, ćwicząca mięśnie nóg. Dziecko swobodnie chodzi po pokoju. Na hasło: Kurczaki! Kuca i stara się przejść w ten sposób kilka kroków bez podpierania się rękami. Na hasło: Kury! Dziecko wstaje i idzie kilka kroków, wypinając pośladki i zginając ręce w łokciach. Zabawę należy powtórzyć kilka razy.

  1. ,,Gdzie jest kurczątko?” – zabawa utrwalająca pojęcia przestrzenne. Zadanie dziecka będzie polegało na określeniu położenia kurczaczka względem jajka. Proszę zwrócić uwagę, aby dziecko wypowiadało się pełnymi zdaniami, np. Kurczątko stoi przed jajkiem, Kurczątko stoi pomiędzy dwoma jajkami. Nie ma potrzeby drukowania kart do tego zadania, można wykorzystać np. pluszowego królika oraz koszyczek wiklinowy. Wówczas rodzic umieszcza królika w określonym położeniu, a dziecko określa, gdzie znajduje się zabawka. Można także poprosić dziecko, aby układało królika zgodnie z poleceniem rodzica, np. Włóż królika do koszyka, Połóż królika za koszykiem itp.

Pobierz – PDF


  1. ,,W koszyku” – zabawa z piłką. Do tej zabawy warto zaangażować wszystkich domowników. Osoby biorące udział w zabawie stają w kole. Rzucają do siebie piłkę, wymieniając przy tym nazwy różnych produktów spożywczych. Jeśli dany produkt powinien znaleźć się w wielkanocnym koszyku, dziecko lub rodzic łapie piłkę i odrzuca także wymieniając produkt spożywczy. Jeśli wymieniony z produktów nie znajduje się w koszyczku wówczas nie należy łapać piłki.

  1. ,,Na łące” – ćwiczenie relaksacyjne. Dziecko kładzie się na dywanie na plecach. Wyobraża sobie zieloną łąkę, po której kicają zające. Oddycha głęboko – swoim rytmem. Rodzic może włączyć spokojny utwór, relaksacyjny.

 

Proszę pamiętać, że są to propozycje, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem z wykonania jednego
z proponowanych zadań można podesłać je  na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com