Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Maczki” – wtorek 31.03.2020 r.

Temat dnia: ,,Jakie są tradycje Świąt Wielkanocnych?”

 

  • ,,Kic- kic” – zabawa matematyczna. Dziecko siedzi na dywanie z zamkniętymi oczami. Rodzic podskakuje obunóż kilka razy, a dziecko w tym czasie liczy podskoki i odpowiada na pytanie rodzica ,,Ile razy skoczył zajączek?”. Po udzieleniu prawidłowej odpowiedzi następuje zamiana ról.

  • ,,Jakie są tradycje Świąt Wielkanocnych?” – rozmowa nt. tradycji wielkanocnych na podstawie wiedzy dzieci oraz opowiadania A. Galicy ,,Bajeczka wielkanocna”.

 

Galica ,,Bajeczka wielkanocna”

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.

– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?

A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:

– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.

Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk–puk i przygrzewało mocno.

– Stuk–stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki żółty Kurczaczek.

Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.

– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.

Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.

– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.

– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.

– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.

– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.

A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.

– Wstawaj, śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.

A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka: dzeń–dzeń, dzeń–dzeń.

Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.

– Co to? Co to? – pytał Zajączek.

– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.

I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.

– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

 

W Wielkanocny poranek

dzwoni dzwonkiem Baranek,

A Kurczątko z Zającem

podskakują na łące.

Wielkanocne Kotki,

robiąc miny słodkie,

już wyjrzały z pączka,

siedzą na gałązkach.

Kiedy będzie Wielkanoc?

Wierzbę pytają.

 

Po przeczytaniu opowiadania można zadać dziecku następujące pytania: Kogo obudziło wiosenne Słonko? Dlaczego Słońce ich obudziło? Po udzieleniu przez dziecko odpowiedzi można zaprezentować wymienione przedmioty, lub zdjęcia je przedstawiające: gałązki wierzby, kurczak z wełny, czekoladowy zajączek, baranek z cukru. Po prezentacji warto wyjaśnić role, jakie te przedmioty pełnią w tradycji wielkanocnej, np.: Z gałązek wierzby z ,,kotkami” robi się palmy wielkanocne, które święci się na tydzień przed Świętami Wielkanocnymi, w Niedzielę Palmową. Kurczaki, zajączki, baranki to symbole Świąt. Te zwierzęce postacie ozdabiają stół wielkanocny i wkładane są do koszyczka wielkanocnego. W Wielką Sobotę święcone są wielkanocne koszyczki, które wypełnione są różnymi rodzajami pokarmów. O tym, co można znaleźć w koszyczkach porozmawiamy jutro.


  • Taniec do piosenki ,,Zając”. Można przygotować krótką inscenizację do słów piosenki.

  • ,,Zajączek wielkanocny – karta pracy – doskonalenie sprawności manualnych. Zadaniem dziecka będzie rysowanie po śladzie oraz pokolorowanie zajączka.

Karta pracy – PDF


  • ,,Fika zajączek” – zabawa ruchowa z podskokami. Do tej zabawy warto zaprosić wszystkich domowników. Uczestnicy zabawy siedzą w kolę i podają sobie maskotkę (najlepiej zajączka), równocześnie wypowiadając tekst rymowanki: ,,Po polanie zając fika – wskocz zajączku do koszyka!”. Osoba, która po zakończeniu recytacji trzyma maskotkę, wchodzi do środka i mów: ,,Raz, dwa, trzy, razem ze mną fikaj ty!” a następnie wymyśla sposób wykonania podskoków (na jednej nodze, obunóż, w kółko, naprzemiennie itp.). Pozostałe osoby naśladują sposób poruszania się osoby znajdującej się w środku. Zajączek wraca do kręgu i posyła maskotkę dalej.

  • ,,Zagadki wielkanocne” – utrwalenie wiedzy o zwyczajach wielkanocnych. Do tego zadania potrzebne będą rekwizyty lub zdjęcia z zadania nr. 2. Zadaniem dziecka będzie odgadnąć o jakim symbolu mowa w zagadce:
  • Usiadły na gałązce wierzby kotki, jak na obrazie. Są szare, puchate, pewnie już wiesz, że to…. (bazie).
  • Gdy skorupka jajka pęka, wychodzi z jajeczka. Wygląda wtedy jak mała, żółciutka kuleczka (kurczak).
  • Mogą zaszywać się w lesie lub skakać po łące. Mogą też być czekoladowe to… (zające).
  • Wełniane ma trzewiczki, wełniane rękawiczki (baranek).

Proszę pamiętać, że są to propozycje, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem z wykonania jednego z proponowanych zadań można podesłać je  na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com