15.04.2020 – Stokrotki

Środa – 15.04.2020

Temat dnia: Polne rośliny.

 

  1. Rośliny zbożowe – rozpoznawanie roślin zbożowych, okopowych, oleistych i włóknistych

Rodzic pokazuje zdjęcia roślin:

  • zbożowych (np. żyto, pszenica, owies, kukurydza, jęczmień),
  • okopowych (buraki, ziemniaki, marchew, rzepa),
  • oleistych (słonecznik, len, rzepak) i
  • włóknistych (len, konopie).

Zadaniem dziecka jest próba podzielenia roślin na grupy oraz próbuje scharakteryzować rośliny należące do jednej grupy.

Rodzic pyta, czym różnią się od siebie rośliny zbożowe (kwiaty zbóż i owoce mogą tworzyć kłos, kolbę lub więch). Dziecko zastanawia się nad nazwą „rośliny okopowe” (okopuje się je podczas sadzenia, a następnie wykopuje z ziemi). Rodzic opowiada dziecku o pochodzeniu nazwy roślin oleistych i włóknistych (produkcja oleju oraz wytwarzanie nici i włókien).

 



  1. Czytanie globalne wyrazów.

Rodzic drukuje nazwy roślin i na stoliku rozkłada obrazki z poprzedniego zadania.  Razem z dzieckiem czyta i pokazuje zapis graficzny nazwy rośliny a następnie dziecko próbuje dopasować nazwę do obrazka. Po przeczytaniu i przyporządkowaniu nazw do obrazków rodzic miesza wyrazy i dziecko jeszcze raz próbuje dopasować (tym razem samo) nazwy do obrazków.

Dodatkowo poproś dziecko, aby podzieliło nazwy na sylaby, głoski oraz żeby wyodrębniło pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazie.

 

Czytanie globalne


  1. Jak powstaje popcorn?

Rodzic pokazuje dziecku popcorn. Zadaje pytania:

  • Kiedy najczęściej je popcorn?
  • Z czego się go wytwarza?
  • W jaki sposób robi się popcorn?
  • Czy popcorn może być tylko słony?
  • Jak inaczej wykorzystuje się kukurydzę? (zjadanie całych kolb, kukurydza konserwowa, mąka kukurydziana)

Na koniec przygotujcie razem popcorn


  1. Mecz popcornowy – zabawa logopedyczna.

Zbudujcie z klocków dwie bramki i rozgrywajcie mecz. Zabawa polega na wdmuchaniu jak najwiekszej ilości popcornu do swojej bramki za pomocą słomki.


  1. Zabawa manipulacyjna

Pomieszajcie ziarna kukurydzy i fasoli. Zadaniem dziecka jest oddzielenie ziaren kukurydzy od ziaren fasoli.


  1. Kukurydza” – praca plastyczna.

Dziecko rysuje kolbę kukurydzy żółtym flamastrem. Zielonym flamastrem dorysowuje łodygę i liście. Macza paluszek w żółtej farbie i robi odciski, tworząc miejsce na ziarna kukurydzy. Na końcu wypełnia żółte pola prawdziwymi ziarnami kukurydzy


  1. Rolnik sam w dolinie – zabawa taneczna do piosenki.

Zabawa dla całej rodziny. Rodzic włącza piosenkę i dziecko zaczyna swobodnie do niej tańczyć. Po chwili dziecko wybiera sobie osobę do tańca i tańczycie w parach. Następnie dziecko siada i osoba wybrana tańczy dalej i wybiera osobę do pary. Zabawa trwa do końca piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=kVVKcnxqm9U


  1. Karty pracy.