Piątek – 03.04.2020 r.

Temat dnia: Po co hodujemy „łaciate” krowy?

 

  1. Rozwiąż zagadki.

Dobre ma zwyczaje,
Mleko ludziom daje. (krowa)

Zwykle bywa w sklepie,
w kostkach sprzedawane.
Będzie nim pieczywo
w mig posmarowane. (masło)

Jest dziurawy, lecz tych dziurek
nigdy nie łatamy.
My kroimy go w plasterki
i z chlebem zjadamy. (ser)

Jest białe i pyszne,
Krówka nam je daje,
Pij je już od rana
Zdrowy wtedy będziesz (mleko)

 


  1. „Skąd się bierze mleko w sklepie?” wysłuchanie opowiadania.

„Wiosną, latem i jesienią, na wiejskiej łące, którą nazywamy pastwiskiem, pasą się krowy. W ich wymionach powstaje mleko. Na noc krowy wracają do obory. Codziennie rano i wieczorem gospodarz przystępuje do dojenia krów. Kiedyś robił to ręcznie i nie było to łatwe zadanie. Dzisiaj ma elektryczne dojarki, które ułatwiają mu pracę. Ściągają mleko z wymion krowy i rurkami odprowadzają je do przygotowanych wcześniej dużych pojemników. Pojemniki z mlekiem jadą do mleczarni. Tam odbywa się pewien tajemniczy proces. PASTERYZACJA. Gdy się ten proces zakończy, mleko jest rozlewane do takich opakowań, w których możemy je potem kupować. W mleczarni po obróbce mleka powstają też inne produkty / kefiry jogurty sery. Teraz następuje załadunek mleka i transport do sklepów. Tam sprzedawca ustawia mleko na półkach, gdzie każdy kupujący może je łatwo znaleźć.


 

  1. „Produkty z mleka” – ćwiczenie w klasyfikowaniu.

Rodzic prezentuje dziecku piramidę zdrowego żywienia i krótko przypomina jej funkcję. Następnie rozkłada obrazki ukazujące różne produkty żywnościowe i prosi dziecko, aby wskazało produkty otrzymywane z mleka. Rozmawia z dzieckiem na temat znaczenia produktów nabiałowych w diecie człowieka.

 

 

  • Mleko znane jest od tysiącleci jako bardzo wartościowy produkt spożywczy. Od chwili, gdy człowiek zaczął prowadzić osiadły tryb życia, mleko zwierząt domowych stało się dla niego bardzo ważnym pokarmem. Najbardziej znanym i najczęściej wykorzystywanym przez człowieka jest mleko krowie, jakkolwiek są kraje w których spożywa się mleko pochodzące od innych zwierząt np. kóz, bawołów, wielbłądów czy jaków. Mleko jest niezbędnym i najbardziej wartościowym składnikiem diety człowieka. Jest najlepszym źródłem wapnia, który pomaga w prawidłowy sposób budować kości. Bogate jest również w składniki mineralne, witaminy D i A oraz z grupy B. Zaopatruje nasz organizm w białko – podstawowy budulec naszych komórek i tkanek, a także w węglowodany, dostarczające nam energii każdego dnia. Do prawidłowego funkcjonowania organizmu i wzrostu kości potrzebne są dzieciom 2 szklanki mleka dziennie.
  • Wapń – mocne i zdrowe kości oraz zęby
  • Białko – podstawowy budulec organizmu
  • Witamina A – dobry wzrok
  • Witamina B2 – piękna i zdrowa skóra
  • Witamina D – razem z wapniem budują mocne kości
  • Nie można zapomnieć również o tym że nie każdy może pić mleko z powodu alergii – uczulenia i dlatego ten ważny składnik można zastąpić mlekiem roślinnym – sojowym.

 


  1. Zapoznanie z dużą i małą literką „Ł”, „ł”.

 

– pokaż dziecku wydrukowaną małą oraz dużą literkę „Ł”, „ł”,

– poproś, aby narysowało literkę paluszkiem w powietrzu oraz na stole (możecie również użyć do tego zaproponowanej wcześniej zabawy z tacką i mąką),

– zapytaj dziecko, jakie zna wyrazy:

  • rozpoczynające się na głoskę „ł”,
  • kończące się na głoskę „ł”

– poproś, aby każdy wymieniony wyraz podzieliło na sylaby oraz głoski,

– wykonajcie karty pracy,


  1. Zabawa matematyczna.

Do wykonania tego ćwiczenia potrzebny będzie komputer lub tablet.

 

https://szaloneliczby.pl/policz-kropki/


  1. Butelkowy slalom

Uważacie, że poruszanie się slalomem jest łatwe? To spróbujcie to zrobić z zawiązanymi oczami! Ta zabawa poprawia koncentrację, ćwiczy zapamiętywanie i koordynację ruchową. Zaczynacie od rozstawienia dwóch butelek po pokoju. Dziecko ma chwilę na przyjrzenie się i zapamiętanie gdzie stoją, po czym zawiązujecie mu oczy. Zadanie polega na przejściu w taki sposób, aby nie przewrócić żadnej z butelek. Gdy uda mu się przejść poziom, dokładacie kolejną przeszkodę i tak do momentu, aż skończą Wam się w domu butelki 🙂


  1. Przyrządzanie masła w słoiku.

Przygotujcie mały słoiczek z zakrętką, do którego wlejecie tłustą śmietanę. Intensywnie potrząsajcie słoikiem przez kilka minut i obserwujcie jak powstaje masło.


  1. Kolorowe mleko

Do wykonania doświadczenia potrzebujecie:

– głębokiego talerza
– mleka
– kilku barwników spożywczych
– detergentu np. płynu do mycia naczyń
– patyczka kosmetycznego

W pierwszej kolejności napełniacie talerz mlekiem. Następnie wlewacie do niego po kilka kropel barwników spożywczych (nie mogą być zbyt gęste). Na koniec dodajecie płyn do naczyń lub nabieracie go na patyczek i moczycie w mleku. Co widzicie? Tęczę na talerzu? Dzieje się tak, ponieważ barwniki mają mniejszą gęstość niż mleko i pozostają zawieszone między molekułami tłuszczu. Jeśli ktoś ogląda reklamy, to wie, że detergent rozbija molekuły tłuszczu i sprawia, że barwniki rozprzestrzeniają się w białej cieczy. Ten eksperyment pokazuje różnicę napięć powierzchniowych.

https://www.youtube.com/watch?v=Zgs1aH-tmcM&feature=emb_title

 


  1. Lody „Krówka”

Składniki:

2 szklanki śmietany kremówki 36%

puszka masy krówkowej

½ szklanki rodzynek

4 łyżki orzechów włoskich

 

Przygotowanie: Śmietanę ubij na sztywno mikserem. Dodawaj powoli masę krówkową, cały czas miksując. Posiekane orzechy i rodzynki wsyp do masy. Wymieszaj łyżką lub łopatką. Przełóż masę do pojemnika, który można mrozić i włóż do zamrażarki. Po około 1 godzinie wyjmij lody z zamrażarki i ponownie zamieszaj. Pozostaw lody na kilka godzin w zamrażarce.


  1. Karty pracy.