Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Maczki”
25.03.2020 r. środa
Temat dnia: Podwórkowa orkiestra
Dominika Niemiec – ,,Na wsi”
Pobyt na wsi u dziadków to dopiero wyzwanie…
Dzień się tam zaczyna inaczej, wcześnie jest śniadanie.
Trzeba zadbać od rana o wszystkie zwierzęta,
o królikach, o świnkach, o owcach pamiętać.
Dać jeść i pić bez wyjątku
wszystkim w całym obrządku.
Owce wypuścić na hale,
to dla nich miejsce wspaniałe.
Już słychać radosne beczenie, chrumkanie,
to znaczy, że zwierzętom smakuje ich śniadanie.
Konie są w stajni bardzo szczęśliwe,
gdy im porządnie rozczeszę grzywę,
gdy je z czułością, dokładnie wyszczotkuję,
parskają głośno, mówiąc „dziękuję”.
W stajni, w chlewiku, na dworze, cały dzień trwa praca.
Dopiero gdy się ściemnia, z dziadkiem do domu wracam.
Jestem zmęczony, lecz wiem, że gdy zwierzętom troskę okażę,
sam kiedyś będę jak dziadek wspaniałym gospodarzem.
Przykładowe pytania jakie można zadać dzieciom: o jakim miejscu była mowa w wierszu? O kogo trzeba zadbać w gospodarstwie? Jak trzeba dbać o zwierzęta? Dlaczego trzeba dbać o zwierzęta? Czy praca na wsi jest lekka, przyjemna? Czy chciałabyś/chciałbyś pojechać na wieś i opiekować się zwierzętami? W Czym mogłabyś/mógłbyś pomóc gospodarzowi na wsi?
Do tej zabawy będą potrzebne kredki oraz ,,bele siana”- mogą to być rolki po papierze toaletowym (można też wykorzystać rolki po ręcznikach papierowych – wystarczy je przeciąć na pół, jeśli akurat nie ma żadnych z tych rzeczy można skleić ze sobą kartki papieru, tak aby utworzyły rulon).
,,Bele siana” należy rozłożyć na podłodze (nie więcej niż 10). Kredki proszę ułożyć w takim miejscu, żeby dziecko miało do nich łatwy dostęp.
Dziecko porusza się po pokoju naśladując dźwięk traktora: tur, tur, tur, tur. Na umówiony sygnał na słowny, lub dźwiękowy zatrzymuje się, a rodzic mówi, ile ,,beli siana” trzeba załadować (jedna bela siana – jedna kredka do środka). Dziecko umieszcza określoną ilość kredek w ,,belach siana” i wraca do zabawy. Przy kolejnym powtórzeniu mogą ponownie załadować bele, lub je rozładować. Czynność powtórzyć kilka razy. Na koniec zabawy można policzyć ilość pełnych i pustych beli i porównać których jest więcej, a których mniej.
,,Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów).
Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i głośno zapiał – kukuryku!!
Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały – ko – ko – ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami).
Obudził się też piesek, zaszczekał – hau, hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody).
Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał – miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki).
W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi (wysuwanie warg do przodu jak przy samogłosce u).
Krowa zaryczała – muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie, kląskanie).
A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzień dobry).”
Proponuję historyjkę do zadania, np. ,,Królik Piotruś był bardzo przejęty tego dnia. Właśnie dzisiaj był dzień jego urodzin. Piotruś nie mógł się już doczekać odwiedzin jego przyjaciół. Postanowił, że z tej okazji upiecze pyszny tort marchewkowy. Pomóż mu odnaleźć marchewki, z których powstanie tort! Rozglądaj się uważnie i nie przegap żadnej marchewki! Udało ci się znaleźć wszystkie? Świetnie! Teraz policz z ilu marchewek królik Piotruś upiecze swój tort urodzinowy. Spróbuj podzielić na krótkie i długie marchewki. Policz ile jest długich a ile krótkich marchewek. Których marchewek jest więcej a których mniej? Teraz podziel je na grube i cienkie. Policz ile marchewek jest grubych, a ile cienkich, których jest więcej, a których mniej? Dzięki twojej pomocy Piotruś może przygotować pyszny tort i ugościć swoich gości”.
Jeśli mają Państwo możliwość i potrzebne składniki proponuję przygotować wspólnie z dzieckiem babeczki lub ciasto marchewkowe (w keksówce). Nie ma to jak pyszna zabawa!
Proszę pamiętać, że są to propozycję, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem przygotowanej przez dziecko maski, lub upieczonych babeczek, można podesłać je na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com
Przepis na babeczki marchewkowe:
Składniki:
Przygotowanie: