Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Maczki”

25.03.2020 r. środa

 

Temat dnia: Podwórkowa orkiestra

  1. ,,Jak robi krowa, jak robi koń?” – odsłuchajcie nagranie z głosami zwierząt mieszkającymi na wsi. Spróbujcie odgadnąć do jakich zwierząt należą.
  1. Posłuchajcie wierszyka i porozmawiajcie z rodzicami na temat jego treści.

 

Dominika Niemiec – ,,Na wsi”

 

Pobyt na wsi u dziadków to dopiero wyzwanie…

Dzień się tam zaczyna inaczej, wcześnie jest śniadanie.

Trzeba zadbać od rana o wszystkie zwierzęta,

o królikach, o świnkach, o owcach pamiętać.

Dać jeść i pić bez wyjątku

wszystkim w całym obrządku.

Owce wypuścić na hale,

to dla nich miejsce wspaniałe.

Już słychać radosne beczenie, chrumkanie,

to znaczy, że zwierzętom smakuje ich śniadanie.

Konie są w stajni bardzo szczęśliwe,

gdy im porządnie rozczeszę grzywę,

gdy je z czułością, dokładnie wyszczotkuję,

parskają głośno, mówiąc „dziękuję”.

W stajni, w chlewiku, na dworze, cały dzień trwa praca.

Dopiero gdy się ściemnia, z dziadkiem do domu wracam.

Jestem zmęczony, lecz wiem, że gdy zwierzętom troskę okażę,

sam kiedyś będę jak dziadek wspaniałym gospodarzem.

 

Przykładowe pytania jakie można zadać dzieciom: o jakim miejscu była mowa w wierszu? O kogo trzeba zadbać w gospodarstwie? Jak trzeba dbać o zwierzęta? Dlaczego trzeba dbać o zwierzęta? Czy praca na wsi jest lekka, przyjemna? Czy chciałabyś/chciałbyś pojechać na wieś i opiekować się zwierzętami? W Czym mogłabyś/mógłbyś pomóc gospodarzowi na wsi?

 


  1. ,,Turkot traktora” – zabawa ruchowa.

Do tej zabawy będą potrzebne kredki oraz ,,bele siana”- mogą to być rolki po papierze toaletowym (można też wykorzystać rolki po ręcznikach papierowych – wystarczy je przeciąć na pół, jeśli akurat nie ma żadnych z tych rzeczy można skleić ze sobą kartki papieru, tak aby utworzyły rulon).

,,Bele siana” należy rozłożyć na podłodze (nie więcej niż 10). Kredki proszę ułożyć w takim miejscu, żeby dziecko miało do nich łatwy dostęp.

Dziecko porusza się po pokoju naśladując dźwięk traktora: tur, tur, tur, tur. Na umówiony sygnał na słowny, lub dźwiękowy zatrzymuje się, a rodzic mówi, ile ,,beli siana” trzeba załadować (jedna bela siana – jedna kredka do środka). Dziecko umieszcza określoną ilość kredek w ,,belach siana” i wraca do zabawy. Przy kolejnym powtórzeniu mogą ponownie załadować bele, lub je rozładować. Czynność powtórzyć kilka razy. Na koniec zabawy można policzyć ilość pełnych i pustych beli i porównać których jest więcej, a których mniej.


  1. ,,Labirynt” – karta pracy, (część druga, strona 21).*po otrzymaniu od przedszkola książek można wykonać podane ćwiczenie.

  1. Zabawa logopedyczna ,, Dzień dobry zwierzątka”. Do tej zabawy przyda się ryż preparowany, lub inne większe nasiona, np. fasoli. Jeśli nie znajdzie się w domu nic, co mogłoby ,,udawać” ziarna dla kur, można poprosić dziecko jedynie o sam ruch chwytania ustami, bez ziaren.

 

,,Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów).

Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i głośno zapiał – kukuryku!!

Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały – ko – ko – ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami).

Obudził się też piesek, zaszczekał – hau, hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody).

Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał – miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki).

W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi (wysuwanie warg do przodu jak przy samogłosce u).

Krowa zaryczała – muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie, kląskanie).

A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzień dobry).”


  1. ,,Obiad dla królika” – do tej zabawy dydaktycznej będą Państwo potrzebować kilku marchewek (najlepiej, żeby różniły się od siebie, długością i grubością). Na początku zabawy proszę umieścić je w różnych miejscach, np. w kuchni. Proszę pamiętać, żeby były ławo dostępne dla dzieci. Mogą być częściowo ukryte (np. pół marchewki schowane pod ściereczką kuchenną).

Proponuję historyjkę do zadania, np. ,,Królik Piotruś był bardzo przejęty tego dnia. Właśnie dzisiaj był dzień jego urodzin. Piotruś nie mógł się już doczekać odwiedzin jego przyjaciół. Postanowił, że z tej okazji upiecze pyszny tort marchewkowy. Pomóż mu odnaleźć marchewki, z których powstanie tort! Rozglądaj się uważnie i nie przegap żadnej marchewki! Udało ci się znaleźć wszystkie? Świetnie! Teraz policz z ilu marchewek królik Piotruś upiecze swój tort urodzinowy. Spróbuj podzielić na krótkie i długie marchewki. Policz ile jest długich a ile krótkich marchewek. Których marchewek jest więcej a których mniej? Teraz podziel je na grube i cienkie. Policz ile marchewek jest grubych, a ile cienkich, których jest więcej, a których mniej? Dzięki twojej pomocy Piotruś może przygotować pyszny tort i ugościć swoich gości”.  

Jeśli mają Państwo możliwość i potrzebne składniki proponuję przygotować wspólnie z dzieckiem babeczki lub ciasto marchewkowe (w keksówce). Nie ma to jak pyszna zabawa!


  1. ,,Jestem…” – praca plastyczna. Z dostępnych materiałów (wystarczą kredki i grubszy papier i nożyczki) spróbujcie przygotować maskę wybranego zwierzęcia żyjącego na wsi. Tak przygotowaną maskę warto wykorzystać do zabawy i zmienić się w wybrane przez siebie zwierzątko.

Proszę pamiętać, że są to propozycję, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem przygotowanej przez dziecko maski, lub upieczonych babeczek, można podesłać je  na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com


Przepis na babeczki marchewkowe:

Składniki:

  • 1 i ½ szklanki mąki
  • 1 szklanka cukru
  • 1 i ½ łyżeczki proszku do pieczenia
  • ½ łyżeczki sody oczyszczonej
  • ½ łyżeczki soli
  • 2 łyżeczki cynamonu
  • 2 szklanki startej (na małych oczkach tarki) marchewki
  • ¾ szklanki oleju
  • 3 jajka

 

Przygotowanie:

  1. Rozgrzewamy piekarnik do 180 stopni.
  2. Formę na muffiny wykładamy papilotkami (jeśli używamy foremek silikonowych nie musimy wykładać ich papilotkami).
  3. Do miski wsypujemy mąkę, proszek do pieczenia, sodę, sól oraz cynamon. Wszystko razem mieszamy.
  4. Jajka ucieramy z cukrem i olejem. Gdy składniki ładnie się połączą, dodajemy startą marchewkę i mieszamy drewnianą łyżką – tak, by masa oblepiła całą marchewkę.
  5. Zawartość obu misek łączymy. Nie mieszamy zbyt długo – należy delikatnie przemieszać masę łyżką tak, aby składniki sypkie były oblepione mokrymi. Nie przejmujemy się grudkami. Muffiny będą puszyste i lekkie, jeśli nie będziemy męczyć ich zbyt długo mieszaniem, czy miksowaniem.
  6. Ciasto wykładamy łyżką do 2/3 wysokości papilotek. Następnie wstawiamy do nagrzanego piekarnika i pieczemy przez 25 minut. Możemy zrobić test „suchego patyczka” – jeśli patyczek wbity w muffinkę nie będzie oblepiony surowym ciastem, znak to, że muffiny są upieczone. Gotowe muffiny zostawiamy w formie na kilka minut, a następnie przekładamy na kratkę do całkowitego ostudzenia.