Propozycje zadań dla dzieci z grupy Bratki
Środa, 07.04.2021r.
Temat dnia: Jak zmienia się pogoda?
Jaka to pogoda?
– zagadki przyrodnicze.
Widzicie je we dnie,
nie ma go w nocy.
Zimą grzeje słabo,
latem z całej mocy.
(słońce)
Kto podlewa
w lesie drzewa?
(deszcz)
Nie deszcz
i nie grad
spada z nieba,
bieli świat.
(śnieg)
Unosi szybowce,
popycha żaglowce,
obraca wiatraki –
siłacz z niego taki.
(wiatr)
Jesteśmy badaczami zjawisk atmosferycznych
Rodzic tłumaczy, że jest wiele czynników, które
mają wpływ na pogodę.
Jednym z nich jest powietrze i wiatr, czyli powietrze w ruchu.
Zachęca dzieci do ustalenia odpowiedzi na pytanie:
Czy powietrze ma siłę?.
Proponuje wykonanie eksperymentu. Każde dziecko otrzymuje balonik, który kładzie na stole.
Na baloniku układa książkę. Potem wdmuchuje
powietrze do balonika, a książka unosi się do góry.
Wniosek: powietrze ma siłę, może podnieść książkę.
Rodzic podaje ciekawostkę:
Czasem, gdy ciśnienie jest wystarczająco duże, może unieść nawet
ciężarówkę – tak działają podnośniki pneumatyczne.
Aby każdy mógł sprawdzić, jaką siłę ma wiatr
(czyli przemieszczające się powietrze)
Przygotujcie na stole kilka przeszkód, rodzic układa i mocuje
ścieżkę – labirynt z pozwijanej gazety przy użyciu
taśmy klejącej. Dzieci przez słomki dmuchają
w papierowe kulki lub piłeczki pingpongowe tak,
aby precyzyjnie przeprowadzić je przez labirynt.
Wniosek: wiatr ma siłę, porusza papierowe kulki.
Rodzic podaje ciekawostkę:
Czasem, gdy wiatr
jest wystarczająco silny, może unieść nawet cały
budynek. Taki wiatr to huragan.
Rodzic mówi, że oprócz zjawisk groźnych,
takich jak huragan, możemy obserwować też
zjawiska przyjemne, np. tęczę. Pyta, czy któreś
dziecko widziało tęczę, a jeśli tak, to kiedy i jak
ona wyglądała. Następnie prezentuje dzieciom,
jak powstaje tęcza.
Do szklanki wlewa wodę do ¾
wysokości i umieszcza w niej małe lusterko tak, aby
było pochylone. Z jednej strony powinno opierać się
o dno szklanki, a z drugiej o ściankę.
Należy manipulować szklanką tak, aby promienie słońca padały
wprost na powierzchnię lustra (dla ułatwienia
można skierować na nią strumień światła z latarki).
Tęczę można zaobserwować na suficie. Rodzic
zachęca dzieci do rozmowy i tłumaczy zjawisko:
Tęcza jest zjawiskiem optycznym oraz meteorologicznym, widocznym na niebie jako wielobarwny łuk.
Powstaje w wyniku rozszczepienia światła słonecznego. Dzieje się to dzięki temu, że światło, dostając
się do atmosfery, napotyka na swojej drodze kroplę
wody i wtedy przez nią przechodzi, a białe światło
zamienia się w wielobarwne widmo.
Jak słoneczko z chmurką tęczę wyczarowały ? Prezentacja i film edukacyjny
https://www.youtube.com/watch?v=8aD01XxBqaw
https://www.youtube.com/watch?v=ayauXHS-4Og
Zachęcam aby przy pracy plastycznej puścić dzieciom piosenkę o pogodzie
Śpiewające Brzdące – Pogoda – Piosenki dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=7G7SqRUrz6Q
Czas na trochę ruchu-gimnastyka
https://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE&t=60s
Czy potrafisz nazwać te zjawiska atmosferyczne?
Bajka” Jaka nudna, zła pogoda!” – Tupcio Chrupcio
https://www.youtube.com/watch?v=p9YE9ii7E_M
Piosenka dla dzieci – 4 pory roku – deszcz, śnieg, wiatr i słońce
https://www.youtube.com/watch?v=pptRuejoWOY
ZABAWY LOGOPEDYCZNE:
Prezenty
Dziś swoje święto obchodzi głoska „a”. Z tej okazji składamy jej życzenia i do koszyka wkładamy „prezenty”, których nazwy rozpoczynają się głoską „a”stawiamy koszyk lub pudełko dzieci wkładają do niego wyimaginowane prezenty zaczynające się ustaloną głoską.
Miś i pszczoły
Rodzic opowiada dzieciom historyjkę o misiu, który próbuje wykraść miód pszczółkom. Umawiają się, że za każdym razem, gdy rodzic użyje słowa PSZCZOŁA dzieci wstaną i będą przez chwilę naśladowały ruchy skrzydełek i głos pszczoły bzz…
Treść opowiadania:
Pewnego dnia miś wybrał się na spacer do lasu.
Zastanawiał się, czy pszczoły zrobiły w tym roku pyszny miodek.
Pszczoły były bardzo czujne, bo znały apetyt misia i wiedziały, że w każdej chwili może się tu zjawić. Mały miś cieszył się, słuchając śpiewu ptaków i brzęczenia pszczoły.
Patrzył na drzewa, zastanawiając się, gdzie ta pszczoła mieszka. Wreszcie dotarł do właściwego drzewa. Wspiął się na palce, wyciągnął wysoko łapkę i sięgnął do domku spotkanej wcześniej pszczoły. Ta jednak zdążyła wrócić do siebie i przygotowała dla niego niemiłą niespodziankę: gdy tylko w domku pojawiła się kosmata łapka, pszczoła natychmiast usiadła na niej i ugryzła misia. Ten, rycząc głośno z żalu i bólu, pobiegł po pomoc do swojej mamy.
Na zakończenie
Pszczółka Maja – Taniec Mai
https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8