Propozycje zadań dla dzieci z grupy Bratki

Środa, 07.04.2021r.

Temat dnia: Jak zmienia się pogoda?

 

Jaka to pogoda?

– zagadki przyrodnicze.

 

Widzicie je we dnie,

nie ma go w nocy.

Zimą grzeje słabo,

latem z całej mocy.

(słońce)

 

Kto podlewa

w lesie drzewa?

(deszcz)

 

Nie deszcz

i nie grad

spada z nieba,

bieli świat.

(śnieg)

 

Unosi szybowce,

popycha żaglowce,

obraca wiatraki –

siłacz z niego taki.

(wiatr)


Jesteśmy badaczami zjawisk atmosferycznych

  • zabawy badawcze

 

Rodzic tłumaczy, że jest wiele czynników, które

mają wpływ na pogodę.

 Jednym z nich jest powietrze i wiatr, czyli powietrze w ruchu.

Zachęca dzieci do ustalenia odpowiedzi na pytanie:

Czy powietrze ma siłę?.

Proponuje wykonanie eksperymentu. Każde dziecko otrzymuje balonik, który kładzie na stole.

Na baloniku układa książkę. Potem wdmuchuje

powietrze do balonika, a książka unosi się do góry.

Wniosek: powietrze ma siłę, może podnieść książkę.

Rodzic podaje ciekawostkę:

Czasem, gdy ciśnienie jest wystarczająco duże, może unieść nawet

ciężarówkę – tak działają podnośniki pneumatyczne.

Aby każdy mógł sprawdzić, jaką siłę ma wiatr

 (czyli przemieszczające się powietrze)

Przygotujcie na stole kilka przeszkód, rodzic układa i mocuje

ścieżkę – labirynt z pozwijanej gazety przy użyciu

taśmy klejącej. Dzieci przez słomki dmuchają

w papierowe kulki lub piłeczki pingpongowe tak,

aby precyzyjnie przeprowadzić je przez labirynt.

Wniosek: wiatr ma siłę, porusza papierowe kulki.

Rodzic podaje ciekawostkę:

Czasem, gdy wiatr

jest wystarczająco silny, może unieść nawet cały

budynek. Taki wiatr to huragan.

Rodzic mówi, że oprócz zjawisk groźnych,

takich jak huragan, możemy obserwować też

zjawiska przyjemne, np. tęczę. Pyta, czy któreś

dziecko widziało tęczę, a jeśli tak, to kiedy i jak

ona wyglądała. Następnie prezentuje dzieciom,

jak powstaje tęcza.

Do szklanki wlewa wodę do ¾

wysokości i umieszcza w niej małe lusterko tak, aby

było pochylone. Z jednej strony powinno opierać się

o dno szklanki, a z drugiej o ściankę.

 Należy manipulować szklanką tak, aby promienie słońca padały

wprost na powierzchnię lustra (dla ułatwienia

można skierować na nią strumień światła z latarki).

Tęczę można zaobserwować na suficie. Rodzic

zachęca dzieci do rozmowy i tłumaczy zjawisko:

Tęcza jest zjawiskiem optycznym oraz meteorologicznym, widocznym na niebie jako wielobarwny łuk.

Powstaje w wyniku rozszczepienia światła słonecznego. Dzieje się to dzięki temu, że światło, dostając

się do atmosfery, napotyka na swojej drodze kroplę

wody i wtedy przez nią przechodzi, a białe światło

zamienia się w wielobarwne widmo.

Jak słoneczko z chmurką tęczę wyczarowały ? Prezentacja i film edukacyjny

https://www.youtube.com/watch?v=8aD01XxBqaw

https://www.youtube.com/watch?v=ayauXHS-4Og

 

 

Zachęcam aby przy pracy plastycznej puścić dzieciom piosenkę o pogodzie

Śpiewające Brzdące – Pogoda – Piosenki dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=7G7SqRUrz6Q


Czas na trochę ruchu-gimnastyka

 

https://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE&t=60s


Czy potrafisz nazwać te zjawiska atmosferyczne?


Bajka” Jaka nudna, zła pogoda!” – Tupcio Chrupcio

https://www.youtube.com/watch?v=p9YE9ii7E_M

Piosenka dla dzieci – 4 pory roku – deszcz, śnieg, wiatr i słońce

https://www.youtube.com/watch?v=pptRuejoWOY


ZABAWY LOGOPEDYCZNE:

Prezenty

Dziś swoje święto obchodzi głoska „a”. Z tej okazji składamy jej życzenia i do koszyka wkładamy „prezenty”, których nazwy rozpoczynają się głoską „a”stawiamy koszyk lub pudełko  dzieci wkładają do niego wyimaginowane prezenty zaczynające się ustaloną głoską.


Miś i pszczoły

Rodzic opowiada dzieciom historyjkę o misiu, który próbuje wykraść miód pszczółkom. Umawiają się, że za każdym razem, gdy rodzic  użyje słowa PSZCZOŁA dzieci wstaną i będą przez chwilę naśladowały ruchy skrzydełek i głos pszczoły bzz…

Treść opowiadania:

Pewnego dnia miś wybrał się na spacer do lasu.
Zastanawiał się, czy pszczoły zrobiły w tym roku pyszny miodek.

Pszczoły były bardzo czujne, bo znały apetyt misia i wiedziały, że w każdej chwili może się tu zjawić. Mały miś cieszył się, słuchając śpiewu ptaków i brzęczenia pszczoły.

Patrzył na drzewa, zastanawiając się, gdzie ta pszczoła mieszka. Wreszcie dotarł do właściwego drzewa. Wspiął się na palce, wyciągnął wysoko łapkę i sięgnął do domku spotkanej wcześniej pszczoły. Ta jednak zdążyła wrócić do siebie i przygotowała dla niego niemiłą niespodziankę: gdy tylko w domku pojawiła się kosmata łapka, pszczoła natychmiast usiadła na niej i ugryzła misia. Ten, rycząc głośno z żalu i bólu, pobiegł po pomoc do swojej mamy.


Na zakończenie

Pszczółka Maja – Taniec Mai

https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8