Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Słoneczniki” – środa  07.04.2021r.

Temat dnia: ,,Obserwujemy pogodę – co to jest prognoza pogody?”

 

  1. ,,Wiosenne przysłowia” – zabawa rytmiczna. Zadaniem rodzica będzie wytłumaczenie czym są przysłowia (mądrością ludową przekazywaną z pokolenia na pokolenie). Pytamy malucha, czy zna przysłowia związane z wiosną: ,,W marcu jak w garncu”, ,,Kwiecień – plecie, bo przeplata trochę zimy, trochę lata”, ,,Majowa Zofia bzy nam rozwija”. Warto w tym miejscu przypomnieć, które miesiące są wiosennymi (marzec, kwiecień, maj). Rodzic prosi dziecko o wypowiadanie przysłów w określony sposób np. głośno, cicho, śpiewając, ze zmianą pozycji ciała (na siedząco, stojąc, leżąc),

  1. ,,O marcu, pannie Juliannie i o ptaszku” – słuchanie opowiadania L. Krzemienieckiej. Po lekturze można zadać następujące pytania: Kto wystąpił w opowiadaniu? Jaką przygodę miała panna Julianna? Dlaczego marzec został nazwany psotnikiem? Jaka pogoda była tego dnia, gdy panna Julianna wybrała się na spacer? Które z prezentowanych symboli pogody wystąpiły w opowiadaniu? Jak czuła się panna Julianna, ciągle zmieniając ubrania? Czy spacer Julianny był udany i przyjemny? Jak należy się ubierać, gdy mamy do czynienia ze zmienną pogodą? Co to znaczy ubrać się na cebulkę? Kto może nam pomóc przewidzieć, jaka będzie pogoda? Czy Julianna słuchała prognozy pogody?

 

,,O marcu, pannie Juliannie i o ptaszku”

 

Zbudził raz marzec pannę Juliannę.

– Spójrz, jak słoneczko błyszczy poranne! Idźże

czym prędzej na spacer miły, już wszystkie panny

to uczyniły.

Pyta Julianna tuż przed okienkiem.

– A jaką marcu, wziąć mam sukienkę?

– Weź tę leciutką, tę w kwiatki zwiewną, pogoda

ładna będzie na pewno. I kapelusik ten z różyczkami.

I pantofelki – te z dziureczkami.

Biegnie Julisia wesoła taka, zdejmuje lekką

suknię z wieszaka. Bierze kapelusz pełen różyczek.

Frr… już wybiegła. Mknie przez uliczkę i myśli

sobie: Pójdę w aleje, już się tam wiosna na drzewach

śmieje.

Lecz psotnik marzec pannę dogania, chmurami

szybko niebo zasłania, zerwał się wiatr i deszcz chlusnął z cebra.

Panna Julianna narobi krzyku:

– Ej psotny marcu, psotny deszczyku!

– Mój kapelusik, on nie na deszcze!

I frr… pobiegła przebrać się jeszcze. Wzięła parasol,

czapkę na słoty. 

– Na nic mi teraz marcowe psoty!

Lecz marzec psotnik pannę dogania. Szepnął coś

słonku, bo się wyłania i tak przygrzewa, i tak

przypieka. Z panny pot spływa, panna narzeka:

– Ej, nie na słońce grube ubiory. Ależ ten marzec

do psoty skory!

Miesza jak w garncu słońce i deszcze. Pójdę się

chyba przebrać raz jeszcze.

Znów się przebrała, biegnie z podwórka. Ujrzał

ją ptaszek, ten w szarych piórkach, i ćwierknął

głośno:

– Dziwię się pannie, że piórka zmienia tak

nieustannie. Ja, kiedy deszczyk mam na ogonku,

wysycham sobie w marcowym słonku.


  1. ,,Jestem kroplą wody” – opowieść ruchowa. Zadaniem malucha będzie wcielenie się w rolę kropelki i naśladowanie ruchów o których mowa w opowieści.

,,Jesteś kropelką wody, leżysz na listku. Wygrzewasz się na słonku. Czujesz, że stajesz się lekka, unosisz się wysoko, wysoko. Jesteś teraz chmurką, płyniesz po niebie. Nagle robi się chłodniej, spadasz na ziemię jako deszczyk, odbijasz się o parapety domów, parasole ludzi… i ponownie jesteś kropelką, leżysz na listku…”


  1. ,,Prognoza pogody” – obejrzyjcie wspólnie prognozę pogody w telewizji. Porozmawiajcie, jakie informacje uzyskaliście (wiedzę na temat temperatury w ciągu dnia i nocy w różnych miastach Polski, a także komunikat o kierunku i sile wiatru oraz ciśnieniu). Ustalcie jak można wykorzystać te informacje? Np. planując wycieczkę rowerową, czy weekendowy spacer (odpowiedni ubiór).

Spróbujcie stworzyć własny kalendarz pogody, możecie wykorzystać do tego poniższe symbole pogodowe 🙂

Zadanie 4 kalendarz pogody (PDF)


  1. ,,Burzowe chmury” – zadaniem dziecka będzie narysowanie pod każdą chmurką tylu kropli, ile wskaże wynik dodawania lub odejmowania oraz narysowanie błyskawicy, pod chmurką z największą ilością kropli.

Zadanie 5 burzowe chmury (PDF)


  1. ,,Muzyka dla smyka” – zapoznajcie się z piosenkami, możecie spróbować ułożyć do nich taniec z pokazywaniem 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=7G7SqRUrz6Q

https://www.youtube.com/watch?v=pptRuejoWOY


  1. Zadanie dla chętnych:

MŁODSZE SŁONECZNIKI: zadania na str. 53.

STARSZE SŁONECZNIKI: zadania na str. 76-76.

Proszę pamiętać, że są to propozycje, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem z wykonania jednego
z proponowanych zadań można podesłać je na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com