Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Słoneczniki” – piątek  09.04.2021r.

Temat dnia: ,,Jak się zachować w czasie różnej pogody?”

 

  1. ,,Co robisz w taką pogodę?” – zabawa twórcza. Te tej zabawy można wykorzystać dowolną muzykę. Rodzic włącza wybraną melodię, maluch w tym czasie tańczy, podskakuje itp. Na przerwę w muzyce rodzic podnosi do góry symbol pogody – dziecko odczytuje go i pokazuje czynność, jaką można wykonać podczas takiej pogody: np. słońce – dziecko biega, opala się, pływa, buduje z piasku, łapie motyle; padający deszcz – ogląda książkę, układa klocki, idzie na spacer z parasolem itp. Symbole pogody do pobrania poniżej.

zadanie 1 symbole pogody


  1. ,,Godziny na zegarach” – rozpoznawanie godzin na zegarze. Do tego zadania potrzebne będą: zegar elektroniczny i wskazówkowy.

Rodzic pokazuje dziecku oba zegary i objaśnia, że duża wskazówka liczy minuty, a mała pokazuje godziny. Mama/tata manipuluje wskazówką godzinową, przesuwając ją na kolejne cyfry – w tym czasie dziecko odczytuje godziny. Następnie rodzic zapoznaje malucha z zegarkiem elektronicznym.


  1. ,,Mój zegar” – praca plastyczna. To tego zadania będą potrzebne różne materiały, w zależności o tego, jak ma wyglądać zegar. Bardzo ważne, by można było poruszać wskazówkami zegara tak by dziecko mogło się na nim uczyć. Załączam kilka inspiracji 🙂

zadanie 3 zegary inspiracje


  1. ,,Czy wiesz jak się ubrać i zachować w czasie określonej pogody?” – zabawa dydaktyczna. Do tego zadania potrzebne będą: obrazki z ubraniami, symbole pór roku i pogody.

Rodzic demonstruje różnego rodzaju ubiory. Zadaniem malucha jest nazwanie części garderoby oraz posegregowanie ich według kryterium dopasowania do pory roku.  Następnie dziecko segreguje ubrania według kryterium pogodowego: na deszczowe dni, wietrzne, słoneczne, zimowe. Następnie rodzic inicjuje rozmowę o tym, jak należy się zachować w czasie określonej pogody. Demonstruje symbole pogodowe, zaś dziecko

opowiada o właściwym zachowaniu:

  • słońce – dziecko wymienia zasady chronienia się przed nadmierny promieniowaniem słonecznym (osłanianie głowy – czapkami, kapeluszami chustkami, używanie filtrów ochronnych z wysoką ochroną UV, niewychodzenie na podwórko w czasie największych upałów, szukanie cienia, nie patrzenie w stronę słońca);
  • śnieg i mróz – chowanie się w miejscach osłoniętych przed wiatrem, rozgrzewanie się w przypadku zmarznięcia (bieganie, rozcieranie miejsc zmarzniętych, chuchanie w dłonie), chronienie skóry przed mrozem (zakładanie rękawiczek, szalików, czapek, smarowanie twarzy kremem);
  • burza – zachowanie zasad bezpieczeństwa: gdy zaskoczy na otwartej przestrzeni, nie stajemy pod wysokimi drzewami, kucamy ze złączonymi nogami, nie wolno biegać i poruszać się szybkim krokiem, nie wolno spacerować po plaży (zbiorniki z wodą, a szczególnie słone morze i mokry piasek łatwo ściągają pioruny), nie wolno się kąpać w zbiornikach wodnych i otwartych basenach, w górach należy zejść z grani lub wysoko położonych wzniesień i schować się w jakimś zagłębieniu.

zadanie 4 symbole pogody

zadanie 4 ubrania


  1. ,,Katalog ubrań na każdą pogodę” – praca plastyczna – kolaż.

Potrzebne będą: nożyczki, katalog ubrań, reklamy ubraniami, klej, kartki.

Zadaniem dziecka jest zaprojektowanie stroju odpowiadającego porze roku lub określonemu typowi pogody. Ze zgromadzonych katalogów ubrań, magazynów mody, reklam z ubraniami należy wyciąć poszukiwane elementy, np. spodnie, kurtkę, twarz modela, buty. Następnie wszystkie elementy skomponować w jedną całość, nakleić na kartkę i zaznaczyć, na jaką porę roku strój jest przeznaczony.


  1. ,,Kurtka do kurtki” – dobble. Ta gra utrwala znajomość nazw części garderoby. Przy okazji wspólnej zabawy warto przypomnieć, że nie ważna jest wygrana a dobra zabawa. To zadanie rozwija także  koncentrację uwagi, spostrzegawczość i uczy radzenia sobie z różnymi emocjami (pozytywnymi, przy wygranej i negatywnymi w razie przegranej).

zadanie 6 dobble ubrania


  1. Dla chętnych:

MŁODSZE SŁONECZNIKI: zadania str. 56.

STARSZE SŁONECZNIKI: zadania 80-81.

Proszę pamiętać, że są to propozycje, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem z wykonania jednego z proponowanych zadań można podesłać je  na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com