GRUPA:  STOKROTKI

TEMAT TYGODNIA: Pstryczek elektryczek.

TEMAT DNIA: Uwaga! Prąd.

Piątek 16.04.2021r.

 

  1. „Na łyżce” – zabawa ruchowa z elementami równowagi.

Zaznaczamy początek trasy slalomu. Naprzeciwko ustawiamy 3 dowolne przeszkody, między którymi dziecko musi przenieść na łyżce małą piłeczkę w obie strony tak, by nie upadła. Jeśli spadnie, spacer zostaje przerwany, dziecko układa ponownie piłeczkę i rusza dalej.

 


  1. „Z prądem nie ma żartów” – rozmowa kierowana na temat przestrzegania zakazu samodzielnego obsługiwania urządzeń elektrycznych podłączonych do prądu, włączania i wyłączania z sieci, dotykania gniazdek elektrycznych, zapoznanie z żółtym znakiem ostrzegawczym: Uwaga prąd!


  1. „Przez tunel” – zabawa ruchowa z elementami skłonu;

Do tej zabawy możemy wykorzystać krzesła i koc. Zadaniem dziecka jest przechodzenie przez tunel.

 


  1. „Kwadratowy pstryczek” – zabawa badawcza, polisensoryczna; rozpoznawanie kwadratu, wyszukiwanie figur spośród innych kształtów w czasie zabaw manipulacyjnych; wodzenie palcem po obwodzie figury, wskazywanie boków pionowych (stojących) i poziomych (leżących); wskazywanie w otoczeniu przedmiotów o wskazanym kształcie.

Do tego zadania potrzebne będą różne figury geometryczne, które można przygotować z papieru lub wykorzystać przedmioty znajdujące się w domu o określonym kształcie.

 


  1. „Uwaga prąd!” – zabawa dydaktyczna; oglądanie scenki pokazującej nieprawidłowe zachowanie: samodzielne włączanie urządzeń do prądu, dotykanie urządzeń mokrymi rękami, korzystanie z urządzeń uszkodzonych: tworzenie plakatu informacyjnego

Dziecko obserwuje scenki w wykonaniu rodzica, który prezentuje (w miarę możliwości oczywiście): urwany kabel od dowolnego urządzenia oraz rozkręcony kontakt i zastanawia się, czy powinien włączyć urządzenie do kontaktu; umyte, mokre ręce i chęć włączenia suszarki do kontaktu oraz włączenie elektrycznego, niebezpiecznego narzędzia, np. maszynki do golenia. W czasie prezentacji każdej ze scenek rodzic zadaje pytania na temat przebiegu zdarzenia oraz konsekwencji prezentowanych poczynań. Przypominamy zasady, których dziecko powinno przestrzegać w kontakcie z urządzeniami elektrycznymi.

Zachęcam do stworzenia plakatu: w trzech kołach dziecko rysuje znaki nawiązujące do scenek odegranych przez rodzica (jeżeli nie macie Państwo możliwości odegrania takich scenek można opowiedzieć dziecku daną scenkę- wytłumaczyć, co by się stało gdyby…). W pierwszym kole dziecko odrysowuje swoją rękę i kapiące z niej krople wody – kółka, w drugim dwa kawałki kabla z poszarpanymi końcami, a w trzecim gniazdko (kwadrat z dziurkami i rękę). Każde koło przekreślamy czerwoną kredką.


  1. „Spacer po okolicy” – jeżeli pogoda pozwoli wychodzimy na spacer i prowadzimy ukierunkowane obserwacje; wyszukujemy przedmioty, które działają na prąd.

Drodzy Rodzice, przygotowane zadania i zabawy są propozycjami, z których możecie skorzystać danego dnia. Nie macie Państwo obowiązku realizowania wszystkich treści. Wyżej wymienione zagadnienia przygotowane zostały w oparciu o podstawę programową.

Pozdrawiam serdecznie Magda Kaługa