Poniedziałek – 01.06.2020
Temat dnia: Zwierzęta na świecie.
Tam w Afryce rzeka Nil, (dziecko wskazuje palcem jakiś obiekt przed nim)
w niej krokodyl mały żył. (robi z dłoni paszczę krokodyla)
Z tatą krokodylem (kłapie „zębami” zrobionymi z dłoni)
pływał sobie Nilem, (naśladuje dłonią ruch płynącej ryby)
I śpiewał tak: (podskakuje)
Tam w Afryce…
Rodzic przygotowuje papierową kostkę, na której ściankach są zdjęcia lub nazwy różnych zwierząt (żyrafa, sowa, żaba, nietoperz, wąż, kot). Ustala z dzieckiem, co będzie robić, gdy na kostce wypadnie dane zwierzę.
Przykładowo:
wąż – dziecko kładzie się na ziemi i wije jak wąż, ręce trzyma przy ciele, lekko unosi głowę;
sowa – staje w rozkroku, podnosi ręce, zamyka oczy;
nietoperz – kładzie się na plecach, podwija kolana na klatkę piersiową i chwyta je oburącz;
żaba – kuca w rozkroku, podpiera się rękami;
żyrafa – wspina się na palcach, złączone ręce wyciąga jak najmocniej ku górze;
kot – robi koci grzbiet.
Zabawę można rozszerzyć o inne zwierzęta. Rodzic może też poprosić dziecko o samodzielne wymyślenie ruchu przedstawiającego dane zwierzę.
Rodzic z dzieckiem rzucają do siebie piłkę, podając jedno z czterech haseł: woda, ziemia, powietrze, ogień. Na hasło: Ogień! – nie wolno złapać piłki. Przy pozostałych hasłach łapiecie piłkę i podajecie dowolną nazwę zwierzęcia: odpowiednio żyjącego w wodzie, na lądzie lub w powietrzu.
Dziecko kończy porównania podawane przez rodzica odpowiednią nazwą zwierzęcia, np.:
Groźny jak… (lew)
Głodny jak… (wilk)
Uparty jak… (osioł)
Mądry jak… (sowa)
Łagodny jak… (baranek)
Przebiegły jak… (lis)
W wodzie czuję się jak… (ryba)
Pracowity jak… (mrówka)
Powolny jak… (żółw)
Dumny jak… (paw)
Łazi po płotach jak… (kot)
Dziecko wykonuje ruchy imitujące podróż samolotem w rytm piosenki Mucha w mucholocie:
– wsiada do samolotu – podnosi najpierw prawą, potem lewą nogę i siada w kręgu,
– zapina pasy – krzyżuje ręce na ramionach,
– włącza silnik – wyciąga przed siebie i cofa raz prawą, raz lewą rękę,
– obserwuje chmury za oknem – przykłada ręce do oczu, tworząc lornetkę, patrzy raz w prawo, raz w lewo,
– leci – rozkłada ręce na boki i porusza się swobodnie po sali.
https://www.youtube.com/watch?v=IueASDp61bc