Środa – 20.05.2020

Temat dnia: Moi rodzice.

 

  1. Mama ma zmartwienie – praca z wierszem Danuty Wawiłow.

 

Mama usiadła przy oknie.

Mama ma oczy mokre.

Mama milczy i patrzy w ziemię.

Pewnie ma jakieś zmartwienie…

Zrobiłam dla Niej teatrzyk,

a Ona wcale nie patrzy…

Przyniosłam w złotku orzecha,

a Ona się nie uśmiecha…

Usiądę sobie przy Mamie.

Obejmę Mamę rękami

i tak jej powiem na uszko:

„Mamusiu, moje Jabłuszko!

Mamusiu, moje Słoneczko!”.

Mama uśmiechnie się do mnie

i powie: „Moja córeczko!”.

 

Po przeczytaniu wiersza rodzic zadaje dziecku pytania:

  • Kto wystąpił w wierszu?
  • W jakim nastroju była mama dziewczynki?
  • Co próbowała zrobić dziewczynka?
  • Jak pomogła mamie?.

 

  1. Wiersz o miłości do rodziców – tworzenie wiersza.

Rodzic siada z dzieckiem na dywanie. Odczytuje kilka krótkich wierszyków o miłości do rodziców. Następnie wspólnie próbujecie napisać wiersz. Rodzic zapisuje propozycje dziecka na kartce. Wspólnie dokonujecie korekty tekstu. Rodzic zwraca uwagę dziecku na rytm i rymy w powstającym wierszu. Po zakończeniu pisania odczytuje wiersz i przepisuje go na komputerze, a następnie drukuje na kolorowej kartce w formacie A5. Dziecko przykleja wydrukowany wiersz na środku białej kartki A4 z bloku technicznego. Wokół wiersza powstaje biała ramka, którą dziecko ozdabia flamastrami wg własnego projektu.

 

Mamusiu droga, starym zwyczajem,
z wiązanką kwiatów przed Tobą staję
i słów serdecznych chcę wyrzec wiele,
lecz czy potrafię, czy się ośmielę.
Serce ze wzruszenia tak bardzo bije.
Ty wiesz mamusiu, co się w nim kryje.
Chciałbym w pięknych wyrazić słowach
Uczucia, które w serduszku chowam.
Lecz nie potrafię powiedzieć więcej
Niż to, że kocham Cię najwięcej.

 

Dziękuję Ci Mamusiu,
przyjmij moje słowa,
dla mnie szczęście
to największe,
gdy jesteś wesoła.

 

100 lat Mamo, dziś Twój Dzień
100 lat Mamo, kocham Cię!
I jestem pełny wdzięczności
za każdy Twój gest miłości:
Ty mnie wprowadzasz w świat, Ty mi dodajesz otuchy
Ty mnie wspierasz gdy płaczę i gdy mam w nosie muchy,
Jesteś ostoją cierpliwości
i nieskończonym źródłem miłości
100 lat Mamo, dziś Twój Dzień
100 lat Mamo, kocham Cię!

 

Tato! Tato! Patrz co mam!
Moje serce Tobie dam,
A w tym sercu duży kwiat,
Tato! Tato! Żyj 100 Lat.

 

  1. Kocham Cię, Mamo! Kocham Cię, Tato! – praca plastyczna.

Dziecko siedzi przy stole, przed sobą ma farby i kartkę. Rodzic mówi: Zamknij oczy. Za chwilę coś powiem, a ty spróbuj zobaczyć kolory, które kojarzą się tobie z tym wyrazem: mama. Co widzisz? Jeden kolor? A może jest ich wiele? Czy to są plamy, kolorowe kreski, a może jakieś kształty? Teraz powiem drugie słowo, a ty zobacz, czy w twojej wyobraźni pojawiły się nowe kolory lub kształty: tata. Co teraz widzisz? Zapamiętaj ten obraz. Otwórz oczy i za pomocą farb spróbuj namalować to, co sobie wyobraziłeś. Dziecko maluje farbami.

 

  1. Koło, kwadrat, trójkąt i co dalej? – układanie ciągów rytmicznych.

Dziecko siedzi przy stole a przed sobą ma zestaw figur geometrycznych w różnych kolorach. Rodzic podaje kolejność, w jakiej dziecko ma ułożyć figury: koło, kwadrat, trójkąt… Następnie dziecko dokłada figury według klucza. Rodzic podaje różne rytmy.

 

  1. Dla mamy – zabawa ruchowa.

Dziecko wykonuje gesty, o których mowa w piosence: naśladuje falujące morze, wielką burzę, następnie łapie się za ręce, które mocno ściska, i naśladuje kołyszącą się łódkę.

 

Gdy na morzu wielka burza, Mama zawsze ze mną jest.

Gdy na morzu wielka burza, Mama zawsze ze mną jest.

Mocną ręką trzyma mnie, łódka nie kołysze się.

Gdy na morzu wielka burza, Mama zawsze ze mną jest.

 

  1. Karty pracy

Karta pracy 1

Karta pracy 2