Wtorek – 12.05.2020

Temat dnia: Co czują przedszkolaki?

 

  1. Zły humorek –wiersz Doroty Gellner.

 

Jestem  dzisiaj  zła  jak  osa !

Złość  mam  w  oczach  i  we  włosach !

Złość  wyłazi  mi  uszami

I  rozmawiać  nie  chcę  z  wami !

 

A  dlaczego ?

Nie  wiem  sama

Nie  wie  tata ,  nie  wie  mama …

 

Tupię  nogą , drzwiami  trzaskam

I  pod  włos  kocura  głaskam .

 

Jak  tupnęłam  lewą  nogą ,

Nadepnęłam  psu  na  ogon .

Nawet  go  nie  przeprosiłam

Taka  zła  okropnie  byłam .

 

Mysz wyjrzała  z  mysiej  nory :

– Co  to  znowu  za  humory ?

Zawołałam : –  Moja  sprawa !

Jesteś  chyba  zbyt  ciekawa .

Potrąciłam stół  i  krzesło ,

co  mam  zrobić , by  mi przeszło ?!

 

Wyszłam  z  domu na podwórze ,

Wpakowałam  się  w kałużę.

Widać , że  mi  złość  nie  służy ,

Skoro  wpadłam  do  kałuży.

Siedzę  w  błocie , patrzę  wkoło,

Wcale   nie  jest  mi  wesoło…

 

Nagle co  to ?

Ktoś  przystaje

Patrzcie !  Rękę  mi  podaje !

To  ktoś  mały , tam  ktoś  duży-

Wyciągają  mnie  z  kałuży .

Przyszedł  pies  i  siadł  koło  mnie

Kocur  się  przytulił  do  mnie,

Mysz  podała  mi  chusteczkę :

– Pobrudziłaś się troszeczkę !

Widzę , że  się pobrudziłam ,

Ale  za  to  złość  zgubiłam

Pewnie  w  błocie  gdzieś  została .

Nie  będę  jej  szukała !

 

Po przeczytaniu wiersza rodzic zadaje dziecku pytania:

Co czuła dziewczynka?

Z jakiego powodu czuła gniew?

Jak się zachowywała?

Co znaczy być złym, a co złościć się / być zezłoszczonym?

Czy to oznacza to samo?

 

  1. Uczuciowa kostka – klasyfikowanie emocji.

Dziecko rzuca kostką z nazwami emocji (z poprzedniego dnia). Po wyrzuceniu danej emocji odpowiada na pytanie, czy dzieci mogą odczuwać taką emocję? A jeśli tak, to kiedy?

 

  1. Moje emocje – rozpoznawanie własnych emocji i podawanie ich nazw.

Rodzic czyta dziecku zdania opisujące różne zdarzenia. Dziecko mówi, jakie emocje poczułby w takiej sytuacji (rodzic podkreśla, że chodzi o jego emocje i że każdy ma prawo czuć coś innego, nie ma jednej dobrej odpowiedzi). Możecie użyć w tym zadaniu wydrukowane emotikony.

 

Przykładowe zdania:

  1. Ktoś zepsuł moją zabawkę.
  2. Mama mnie pochwaliła.
  3. Idę do dentysty.
  4. Biegnie do mnie duży pies.
  5. Mam dziś urodziny.
  6. Przyjechała ciocia, której dawno nie widziałem / widziałam.
  7. Pierwszy raz jadę na wycieczkę bez rodziców.
  8. Wylał mi się sok.
  9. Dostałem / dostałam prezent od kolegi bez okazji.
  10. Występuję na przedstawieniu z okazji Dnia Matki.
  11. Jestem na placu zabaw, gdzie jest mnóstwo dzieci, których nie znam.

 

 

  1. Chmurka – praca plastyczna.

Dziecko rysuje swoją małą postać na dole strony oraz dwie chmurki – w jednej rysuje rzeczy / sytuacje, które sprawiają że: jest radosne, a w drugiej te, które wywołują u niego smutek.

 

  1. Figurki – zabawa ruchowa.

Dziecko tańczy w rytm dowolnej muzyki. Gdy muzyka zostanie zatrzymana, rodzic mówi:

– Figurko, figurko zamień się w… – tutaj pada nazwa przedmiotu, zwierzęcia lub rośliny. Rodzic liczy głośno do trzech i dziecko musi zastygnąć bez ruchu w pozie wymienionej postaci.

 

  1. Lustro – zabawa w parach.

Dziecko jest lustrem i jego zadaniem jest wierne kopiowanie każdego ruchu partnera. Po kilku minutach następuje zamiana ról.

 

  1. Karty pracy

Karta pracy 1

Karta pracy 2

Karta pracy 3