Wtorek – 12.05.2020
Temat dnia: Co czują przedszkolaki?
Jestem dzisiaj zła jak osa !
Złość mam w oczach i we włosach !
Złość wyłazi mi uszami
I rozmawiać nie chcę z wami !
A dlaczego ?
Nie wiem sama
Nie wie tata , nie wie mama …
Tupię nogą , drzwiami trzaskam
I pod włos kocura głaskam .
Jak tupnęłam lewą nogą ,
Nadepnęłam psu na ogon .
Nawet go nie przeprosiłam
Taka zła okropnie byłam .
Mysz wyjrzała z mysiej nory :
– Co to znowu za humory ?
Zawołałam : – Moja sprawa !
Jesteś chyba zbyt ciekawa .
Potrąciłam stół i krzesło ,
co mam zrobić , by mi przeszło ?!
Wyszłam z domu na podwórze ,
Wpakowałam się w kałużę.
Widać , że mi złość nie służy ,
Skoro wpadłam do kałuży.
Siedzę w błocie , patrzę wkoło,
Wcale nie jest mi wesoło…
Nagle co to ?
Ktoś przystaje
Patrzcie ! Rękę mi podaje !
To ktoś mały , tam ktoś duży-
Wyciągają mnie z kałuży .
Przyszedł pies i siadł koło mnie
Kocur się przytulił do mnie,
Mysz podała mi chusteczkę :
– Pobrudziłaś się troszeczkę !
Widzę , że się pobrudziłam ,
Ale za to złość zgubiłam
Pewnie w błocie gdzieś została .
Nie będę jej szukała !
Po przeczytaniu wiersza rodzic zadaje dziecku pytania:
Co czuła dziewczynka?
Z jakiego powodu czuła gniew?
Jak się zachowywała?
Co znaczy być złym, a co złościć się / być zezłoszczonym?
Czy to oznacza to samo?
Dziecko rzuca kostką z nazwami emocji (z poprzedniego dnia). Po wyrzuceniu danej emocji odpowiada na pytanie, czy dzieci mogą odczuwać taką emocję? A jeśli tak, to kiedy?
Rodzic czyta dziecku zdania opisujące różne zdarzenia. Dziecko mówi, jakie emocje poczułby w takiej sytuacji (rodzic podkreśla, że chodzi o jego emocje i że każdy ma prawo czuć coś innego, nie ma jednej dobrej odpowiedzi). Możecie użyć w tym zadaniu wydrukowane emotikony.
Przykładowe zdania:
Dziecko rysuje swoją małą postać na dole strony oraz dwie chmurki – w jednej rysuje rzeczy / sytuacje, które sprawiają że: jest radosne, a w drugiej te, które wywołują u niego smutek.
Dziecko tańczy w rytm dowolnej muzyki. Gdy muzyka zostanie zatrzymana, rodzic mówi:
– Figurko, figurko zamień się w… – tutaj pada nazwa przedmiotu, zwierzęcia lub rośliny. Rodzic liczy głośno do trzech i dziecko musi zastygnąć bez ruchu w pozie wymienionej postaci.
Dziecko jest lustrem i jego zadaniem jest wierne kopiowanie każdego ruchu partnera. Po kilku minutach następuje zamiana ról.