07.05.2020
Temat dnia: Muzyka wśród nas.
Joanna Papuzińska
Muzyczka
Brzdęku, brzdęku,
Cztery ściany
W pudełeczku zapałczanym.
Z cienkiej gumki zrobię strunę
– to będzie instrument.
I zabrzęczy skromna nutka,
Jak w sam raz dla krasnoludka.
Może przyjdzie tu z wizytką,
Gdy zaśpiewam mu niebrzydko?
Zaśpiewałem:
„Brzdęku, brzdęku,
Brzdęku, brzdęku przy okienku,
Gram na gumce i drewienku.
W domu pusto, cisza błoga,
Krasnoludku, wyjdź spod proga!”
Rodzic rozmawia z dzieckiem i na temat treści wiersza:
Dodatkowo dziecko może wykonać instrumenty muzyczne z materiałów, które macie w domu, np. bębenek z metalowego pudełka po ciastkach, którego pałeczki to korki po winie nabite na drewienka, rozmaite grzechotki (pojemniki z różnego rodzaju materiałami sypkimi – ziarnami, ryżem, piaskiem), pudła rezonansowe z kartonów z otworami i naciągniętych na nie gumek (np. pudełka po chusteczkach higienicznych) i inne według własnych pomysłów.
Rodzic włącza dziecku nagrane dźwięki: (flet, werbel, skrzypce, trąbka). Zadaniem dziecka jest przedstawienie za pomocą gestów sposobu gry na tych instrumentach.
Rodzic przygotowuje kilka przedmiotów znalezionych w domu. Staje lub siada w taki sposób, by dziecko nie widziało jego ruchów. Wydobywa dźwięk z zebranych elementów według własnego pomysłu (np. klika długopisem, uderza klockiem o drugi klocek, potrząsa pudełkiem z kredkami). Zadaniem dziecka jest odgadnięcie źródła dźwięku. Następnie dziecko wyszukuje w sali przedmioty, z których może wydobyć jakiś dźwięk i prezentuje swoje odkrycia.
Na koniec rodzic wyklaskuje prosty rytm, a dziecko powtarza go na swoich instrumentach.
https://www.youtube.com/watch?v=Qk9cT141Pt0
https://www.youtube.com/watch?v=HWeC6_srMk8
https://www.youtube.com/watch?v=7JgRLxG8THA
https://www.youtube.com/watch?v=aenK0FN4cww
Rodzic układa na stole prosty rytm (np. za pomocą patyczków w 5 kolorach: 1 – czerwony patyczek, 2 – niebieskie patyczki, 1- zielony patyczek itd.). Ustalacie również znaczenie patyczków za pomocą gestów: (np. czerwony patyczek – klaśnięcie w dłonie, zielony patyczek – cmoknięcie, itd.). Dziecko kontynuuje układanie rytmu, a następnie przedstawia go za pomocą gestów.
Dziecko otrzymuje kartkę i kredki. Zadaniem dziecka jest narysowanie, co mu w duszy gra – jak się czuje, o czym myśli, za czym tęskni, itp. Może to być jakiś przedmiot, osoba, ale również może rysować kreski, koła, plamy.
Rodzic siada z dzieckiem przy stole i tworzycie zasady gry: oznaczacie start i metę, rysujecie pola. W waszej grze Gagatek wędruje do filharmonii (lub na koncert muzyki wybranej przez dziecko – rockowy, jazzowy, hip-hopowy). Wymyślacie przygody, które spotkają go po tym, jak stanie na określonych polach (np. Zgubiłeś bilet na koncert – czekasz jedną kolejkę. Widzisz kolejkę po autograf i przyspieszasz – idziesz trzy pola do przodu). Dziecko ozdabia planszę rysunkami instrumentów muzycznych. Pionki można wykonać np. z ozdobionych połówek jajka niespodzianki. Po skończonej pracy, zaczynacie zabawę.
Karty pracy