07.05.2020

 

Temat dnia: Muzyka wśród nas.

 

  1. Przedszkolna orkiestra – wysłuchanie wiersza J. Papuzińskiej.

 

Joanna Papuzińska

Muzyczka

Brzdęku, brzdęku,

Cztery ściany

W pudełeczku zapałczanym.

Z cienkiej gumki zrobię strunę

– to będzie instrument.

I zabrzęczy skromna nutka,

Jak w sam raz dla krasnoludka.

Może przyjdzie tu z wizytką,

Gdy zaśpiewam mu niebrzydko?

Zaśpiewałem:

„Brzdęku, brzdęku,

Brzdęku, brzdęku przy okienku,

Gram na gumce i drewienku.

W domu pusto, cisza błoga,

Krasnoludku, wyjdź spod proga!”

 

Rodzic rozmawia z dzieckiem i na temat treści wiersza:

  • Z jakich elementów powstał instrument opisany w tekście?
  • Czy dźwięki, które słyszysz, to też muzyka?
  • Jakie to dźwięki? (np. stukanie obcasów na chodniku).

 

Dodatkowo dziecko może wykonać instrumenty muzyczne z materiałów, które macie w domu, np. bębenek z metalowego pudełka po ciastkach, którego pałeczki to korki po winie nabite na drewienka, rozmaite grzechotki (pojemniki z różnego rodzaju materiałami sypkimi – ziarnami, ryżem, piaskiem), pudła rezonansowe z kartonów z otworami i naciągniętych na nie gumek (np. pudełka po chusteczkach higienicznych) i inne według własnych pomysłów.

 

  1. Muzyczne przedszkole – ćwiczenia rozwijające analizator słuchowy.

Rodzic włącza dziecku nagrane dźwięki: (flet, werbel, skrzypce, trąbka). Zadaniem dziecka jest przedstawienie za pomocą gestów sposobu gry na tych instrumentach.

Rodzic przygotowuje kilka przedmiotów znalezionych w domu. Staje lub siada w taki sposób, by dziecko nie widziało jego ruchów. Wydobywa dźwięk z zebranych elementów według własnego pomysłu (np. klika długopisem, uderza klockiem o drugi klocek, potrząsa pudełkiem z kredkami). Zadaniem dziecka jest odgadnięcie źródła dźwięku. Następnie dziecko wyszukuje w sali przedmioty, z których może wydobyć jakiś dźwięk i prezentuje swoje odkrycia.

Na koniec rodzic wyklaskuje prosty rytm, a dziecko powtarza go na swoich instrumentach.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Qk9cT141Pt0

https://www.youtube.com/watch?v=HWeC6_srMk8

https://www.youtube.com/watch?v=7JgRLxG8THA

https://www.youtube.com/watch?v=aenK0FN4cww

 

 

 

  1. Muzyczne rytmy – zabawa matematyczna.

Rodzic układa na stole prosty rytm (np. za pomocą patyczków w 5 kolorach: 1 – czerwony patyczek, 2 – niebieskie patyczki, 1- zielony patyczek itd.). Ustalacie również znaczenie patyczków za pomocą gestów: (np.  czerwony patyczek – klaśnięcie w dłonie, zielony patyczek – cmoknięcie, itd.). Dziecko kontynuuje układanie rytmu, a następnie przedstawia go za pomocą gestów.

 

  1. Moje muzyczne impresje – praca plastyczna.

Dziecko otrzymuje kartkę  i kredki. Zadaniem dziecka jest narysowanie, co mu w duszy gra – jak się czuje, o czym myśli, za czym tęskni, itp. Może to być jakiś przedmiot, osoba, ale również może rysować kreski, koła, plamy.

 

  1. Do filharmonii – tworzenie gry-ściganki.

Rodzic siada z dzieckiem przy stole i  tworzycie zasady gry: oznaczacie start i metę, rysujecie pola. W waszej grze Gagatek wędruje do filharmonii (lub na koncert muzyki wybranej przez dziecko – rockowy, jazzowy, hip-hopowy). Wymyślacie przygody, które spotkają go po tym, jak stanie na określonych polach (np. Zgubiłeś bilet na koncert – czekasz jedną kolejkę. Widzisz kolejkę po autograf i przyspieszasz – idziesz trzy pola do przodu). Dziecko ozdabia planszę rysunkami instrumentów muzycznych. Pionki można wykonać np. z ozdobionych połówek jajka niespodzianki. Po skończonej pracy, zaczynacie zabawę.

 

Karty pracy

karta pracy 2