Wtorek – 05.05.2020

 

Temat dnia: Co nam w duszy gra.

 

  1. Koncert – wysłuchanie opowiadania Agnieszki Frączek

Koncert Agnieszka Frączek

W środę z samego rana do przedszkola przyjechali muzycy. I przywieźli ze sobą przeróżne instrumenty – jedne wielkie, inne malutkie, a wszystkie błyszczące i rozśpiewane. Dzieci przyglądały się im z ogromnym zainteresowaniem. Pan dyrygent, do którego wszyscy zwracali się „maestro”, opowiadał po kolei o każdym z instrumentów, a muzycy wydobywali z nich czarodziejskie dźwięki. Mnóstwo przy tym było niespodzianek! Najpierw się okazało, że ta trąba, pozwijana jak ślimak w muszelce, to wcale nie trąba, ale waltornia, a ta druga, długa jak wąż, to… to puzon! – Niemożliwe – nie chciał wierzyć Staś. – Jak to puzon? Przecież puzon powinien być długi i pyzaty, a ten jest długi i chudy!

Po trąbach nie–trąbach przyszła kolei na klarnet, skrzypce (które wcale nie skrzypią). A wreszcie na basetlę, która w ogóle nie jest podobna do basseta. I bałałajkę, która niestety nie ma nic wspólnego z bajką… Ale nie szkodzi – to spotkanie i tak było ciekawsze od najciekawszej bajki. A po południu dzieci postanowiły dać własny koncert.

 

Po wysłuchaniu opowiadania rodzic zadaje pytania:

Jak nazywała się osoba, która dowodziła całym koncertem?

Jakie instrumenty były wymienione w opowiadaniu?

Do czego chłopiec porównywał waltornię?

Jaki instrument przypominał mu węża?

Czy Tobie jakieś instrumenty coś przypominają?

 

  1. Wprowadzenie litery H, h.

Rodzic zadaje dziecku pytanie:

  • Gdy słuchasz muzyki relaksacyjnej, zamykasz oczy i gdzie się przenosisz?

Mówisz, że ty przenosisz się na egzotyczną wyspę, leżysz w hamaku i słuchasz muzyki.

Potem pytasz:

  • Co to jest hamak?

 

Następnie:

– wydrukuj wyraz przewodni hamak by utożsamić go z wprowadzoną literą,

– pokaż dziecku wydrukowaną małą oraz dużą literkę „H”, „h”,

– poproś, aby narysowało literkę paluszkiem w powietrzu oraz na stole (możecie również użyć do tego zaproponowanej wcześniej zabawy z tacką i mąką),

– zapytaj dziecko, jakie zna wyrazy:

  • rozpoczynające się na głoskę „H”,
  • kończące się na głoskę „H”

– poproś, aby każdy wymieniony wyraz podzieliło na sylaby oraz głoski,

– wykonajcie karty pracy,

 

  1. Pląsy muzyczne – zabawa relaksacyjna (masażyk).

Dziecko siedzi na dywanie za rodzicem i wykonuje masaż pleców zgodnie ze słowami:

 

Idą słonie,  (na plecach kładziemy całe dłonie)

potem konie,  (na plecach kładziemy piąstki)

panieneczki na szpileczkach.  (palce wskazujące z gryzącymi pieseczkami – szczypanie)

Świeci słonko,  (zataczamy dłońmi kółka)

płynie rzeczka,  (rysujemy linię)

pada deszczyk.  (uderzamy w plecy wszystkimi palcami)

Czujesz dreszczyk?  (łaskotanie)

 

  1. Rock – wysłuchanie dowolnego utworu rockowego.

Rodzic prosi dziecko, by wsłuchało się w muzykę i zastanowiło, jaki instrument jest w tym gatunku muzycznym najważniejszy (gitara elektryczna).

 

  1. Koncert rockowy – naśladowanie gry na gitarze.

Rodzic włącza muzykę rockową. Dziecko wciela się w gitarzystę i próbuje naśladować grę na gitarze elektrycznej – w takim tempie, jakie słuchać w utworze.

Rodzic pokazuje dziecku, że muzyka rockowa ma różne oblicza, od spokojnych ballad po utwory pełne ekspresji.

 

  1. Karty pracy