Wtorek – 05.05.2020
Temat dnia: Co nam w duszy gra.
Koncert Agnieszka Frączek
W środę z samego rana do przedszkola przyjechali muzycy. I przywieźli ze sobą przeróżne instrumenty – jedne wielkie, inne malutkie, a wszystkie błyszczące i rozśpiewane. Dzieci przyglądały się im z ogromnym zainteresowaniem. Pan dyrygent, do którego wszyscy zwracali się „maestro”, opowiadał po kolei o każdym z instrumentów, a muzycy wydobywali z nich czarodziejskie dźwięki. Mnóstwo przy tym było niespodzianek! Najpierw się okazało, że ta trąba, pozwijana jak ślimak w muszelce, to wcale nie trąba, ale waltornia, a ta druga, długa jak wąż, to… to puzon! – Niemożliwe – nie chciał wierzyć Staś. – Jak to puzon? Przecież puzon powinien być długi i pyzaty, a ten jest długi i chudy!
Po trąbach nie–trąbach przyszła kolei na klarnet, skrzypce (które wcale nie skrzypią). A wreszcie na basetlę, która w ogóle nie jest podobna do basseta. I bałałajkę, która niestety nie ma nic wspólnego z bajką… Ale nie szkodzi – to spotkanie i tak było ciekawsze od najciekawszej bajki. A po południu dzieci postanowiły dać własny koncert.
Po wysłuchaniu opowiadania rodzic zadaje pytania:
Jak nazywała się osoba, która dowodziła całym koncertem?
Jakie instrumenty były wymienione w opowiadaniu?
Do czego chłopiec porównywał waltornię?
Jaki instrument przypominał mu węża?
Czy Tobie jakieś instrumenty coś przypominają?
Rodzic zadaje dziecku pytanie:
Mówisz, że ty przenosisz się na egzotyczną wyspę, leżysz w hamaku i słuchasz muzyki.
Potem pytasz:
Następnie:
– wydrukuj wyraz przewodni hamak by utożsamić go z wprowadzoną literą,
– pokaż dziecku wydrukowaną małą oraz dużą literkę „H”, „h”,
– poproś, aby narysowało literkę paluszkiem w powietrzu oraz na stole (możecie również użyć do tego zaproponowanej wcześniej zabawy z tacką i mąką),
– zapytaj dziecko, jakie zna wyrazy:
– poproś, aby każdy wymieniony wyraz podzieliło na sylaby oraz głoski,
– wykonajcie karty pracy,
Dziecko siedzi na dywanie za rodzicem i wykonuje masaż pleców zgodnie ze słowami:
Idą słonie, (na plecach kładziemy całe dłonie)
potem konie, (na plecach kładziemy piąstki)
panieneczki na szpileczkach. (palce wskazujące z gryzącymi pieseczkami – szczypanie)
Świeci słonko, (zataczamy dłońmi kółka)
płynie rzeczka, (rysujemy linię)
pada deszczyk. (uderzamy w plecy wszystkimi palcami)
Czujesz dreszczyk? (łaskotanie)
Rodzic prosi dziecko, by wsłuchało się w muzykę i zastanowiło, jaki instrument jest w tym gatunku muzycznym najważniejszy (gitara elektryczna).
Rodzic włącza muzykę rockową. Dziecko wciela się w gitarzystę i próbuje naśladować grę na gitarze elektrycznej – w takim tempie, jakie słuchać w utworze.
Rodzic pokazuje dziecku, że muzyka rockowa ma różne oblicza, od spokojnych ballad po utwory pełne ekspresji.