Poniedziałek – 04.05.2020

Temat dnia: W krainie muzyki.

 

 

  1. Skąd pochodzą dźwięki? – rozpoznawanie instrumentów po odgłosach.

Dziecko zamyka oczy, a rodzic włącza dźwięki instrumentów muzycznych. Dziecko próbuje

podać nazwy instrumentów na podstawie wydawanych przez nie dźwięków.

https://www.youtube.com/watch?v=6y0LGu724lY

 

  1. Czasem słońce czasem deszcz – opowiadanie Pani Muzyki (K. Szczerbakowska-Biniszewska

według Programu Kraina Muzyki).

 

Rodzic czyta dziecku tekst:

Dawno, dawno temu w Krainie Muzyki żyli szczęśliwi mieszkańcy. Codziennie świeciło słońce,

wszędzie rosły nutki, a każdy mieszkaniec krainy grał na instrumencie, śpiewał i tańczył. Nawet psy zamiast szczekać gwizdały. Wszystkim żyło się miło, więc w Krainie Muzyki brzmiały same wesołe melodie. Do czasu! Pewnego dnia do wesołej Krainy przybyła smutna wróżka Kropelka. Pozazdrościła mieszkańcom szczęścia i wesołości, zrzuciła na całą krainę deszcz. Padał wiele dni i nocy, prze co nutki nie rosły już tak szybko, a mieszkańcy byli bardzo smutni. Zaczęli też grać smutne melodie.

Na szczęście o smutnym losie muzyków usłyszała dobra wróżka – Pani Muzyka. Swoimi wesołymi

czarami złagodziła smutne zaklęcie wróżki Kropelki. Od tej pory w Krainie Muzyki czasem świeci

słońce, a czasem pada deszcz.

 

Po przeczytaniu tekstu rodzic zadaje dziecku pytania:

  • Jak nazywa się miejsce, o którym czytałam?
  • Dlaczego jej mieszkańcy na początku byli bardzo szczęśliwi?
  • Kto odwiedził Krainę Muzyki?
  • Jak dziś jest w Krainie Muzyki?

 

Rodzic tłumaczy dziecku, że w Krainie Muzyki smutek nazywa się moll, a wesołość

– dur.

 

  1. Mój pradawny instrument – praca plastyczna.

Przygotujcie papierowe talerze, makaron (rurki), żyłkę bądź sznurek.

Wytnijcie środki papierowych talerzy tak, by zostały jedynie obręcze. Zadaniem dziecka jest oklejenie kolorowym papierem obręczy a następnie przywiązanie makaronu do żyłek / sznurków i do obręczy. W ten sposób powstanie jedna z afrykańskich ozdób, a jednocześnie

instrument. Gdy dziecko poruszy instrumentem, rurki makaronu uderzają jedna o drugą i grzechoczą.

 

  1. Jakie znasz instrumenty? – prezentacja instrumentów.

Rodzic prezentuje zdjęcia instrumentów, a dziecko próbuje podać ich nazwy (gitara, flet, obój, wiolonczela, róg, puzon, trąbka, skrzypce, kontrabas).

 

 

  1. Czego brakuje? – zabawa utrwalająca nazwy instrumentów i ćwicząca pamięć.

Rodzic kładzie na stole zdjęcia instrumentów, następnie kolejno od prawej do lewej wskazuje instrumenty, a dziecko podaje ich nazwy. Powtarza tę czynność kilkakrotnie, za każdym razem zakrywając jeden obrazek. Zadaniem dziecka jest zapamiętanie, co było na danym obrazku, i wypowiedzenie nazwy instrumentu, gdy rodzic na niego wskazuje.

(Uwaga! Nie wolno zmieniać kolejności ilustracji).

 

  1. Skąd dochodzi dźwięk? – zabawa dydaktyczna.

Dziecko siedzi na dywanie z zamkniętymi oczami. Rodzic gra na instrumencie (w miarę możliwości) lub np. uderza w kubek, szklankę. Zadaniem dziecka jest wskazanie ręką kierunek, z którego dochodzi dźwięk.

 

  1. Ile razy zagram? – zabawa matematyczna.

Rodzic przygotowuje instrument a w razie jego braku może to być dowolny przedmiot, który podczas uderzenia wyda z siebie w miarę głośny dźwięk. Dziecko ma przed sobą kilka patyczków lub klocków. Rodzic odwraca się w taki sposób, aby instrument był dla dziecka niewidoczny. Uderza w przedmiot i prosi dziecko, aby ułożyło przed sobą tyle patyczków, ile usłyszało dźwięków.

 

  1. Karty pracy