Poniedziałek – 27.04.2020
Temat dnia: Czym są dla nas książki?
Najpierw człowiek mnie wymyślił,
potem drukarz wydrukował.
Do księgarni po mnie przyszli,
by dla dzieci mnie kupować. (książka)
Nietrudna to zagadka,
Pierwsza karta książki to… (okładka)
Każda książka, żeby była rozpoznana
Musi być podpisana.
Jak nazywają się słowa,
W których się cała książka chowa? (tytuł)
Jak się ten człowiek nazywa,
Co na okładce swojej książki bywa? (autor)
Często w książkach obrazki się chowają,
A ludzie, co je malują – jak się nazywają? (ilustratorzy)
Rodzic układa na stole stos książek (różne rodzaje i tematyka, np. książki kucharskie, atlasy, albumy, przewodniki, słowniki, książki dla dzieci z obrazkami, bez obrazków, wiersze, proza) – jedna na drugiej, tak by nie było widać okładek. Dziecko kolejno sięga po książki i próbuje opisać jej wygląd. Rodzic może zadać pomocnicze pytania:
Następnie rodzic wyjaśnia, że książki mogą się różnić wyglądem, tematem, rodzajem, budową, sposobem zapisu czy przeznaczeniem.
Książka Anna Kamieńska
Czemu książka stoi niema?
Może o czym mówić nie ma?
Jej literek czarne rządki
smutne jak jesienne grządki.
Czemu taka nudna, pusta,
jakby jej zamknięto usta?
Aż tu nagle, moja miła,
niema książka przemówiła.
I gadała i śpiewała,
czego nie opowiadała!
O przygodach, awanturach,
ptakach, kwiatach, morzach, górach.
Gdzie to wszystko w niej mieszkało?
Jak to wszystko w niej drzemało?
Chyba nie ma o co pytać:
nauczyliśmy się czytać.
Rodzic zadaje dziecku pytania:
Czemu początkowo książka była smutna?
Czy miała kolorowe obrazki?
Dlaczego nagle zaczęła być ciekawa dla osoby mówiącej w wierszu?
Co się zmieniło?
Rodzic kładzie na stole książki różniące się wysokością, szerokością, grubością, rodzajem okładki, wielkością liter, papierem.
Zadaniem dziecka jest ułożyć książki:
Do oceny wysokości, grubości i wagi nie używa żadnych przedmiotów.
Po wykonaniu zadania, dziecko za pomocą linijki, centymetra krawieckiego oraz wagi (jeśli brak
wagi, rodzic może wykonać konstrukcję z wieszaka i dwóch torebek foliowych) sprawdza czy poprawnie wykonało zadanie.
Dziecko otrzymuje książkę, którą kładzie na głowie. Stara się utrzymać ją w tej pozycji podczas wykonywania kolejnych poleceń: Obracamy się, Tańczymy, Chodzimy bokiem, Kucamy, Chodzimy do tyłu itp.
Dziecko zajmuje dowolne miejsce na dywanie. Leży na boku.
Na hasło: