Środa – 22.04.2020

Temat dnia: Śmieci.

 

  1. Recykling.

Dziecko próbuje odgadnąć, co znaczy słowo „recykling”. Rodzic w razie potrzeby wyjaśnia, że jest to zmniejszenie zużycia surowców naturalnych oraz ilości odpadów, przetwarzanie odpadów na coś, co można ponownie wykorzystać.

 

  1. Co z tym zrobić? – szukanie nowych zastosowań dla śmieci.

Rodzic pokazuje obrazki różnych przedmiotów: Tłumaczy przy tym, że te rzeczy nie zmieściły się w koszu, bo jest ich tak dużo. Pyta dziecko:

  • Co z tym zrobić?

 

Rodzic pyta, jak można ponownie wykorzystać te przedmioty. Jeśli dziecko znajdzie zastosowanie dla któregoś przedmiotu to odkładacie obrazek na bok, dzięki czemu zmniejsza się liczba rzeczy do wyrzucenia. Rodzic zwraca na to uwagę dziecku. Wyjaśnia, że z wielu rzeczy można stworzyć coś nowego, zamiast wyrzucać je do kosza. Wiele przedmiotów można również przetworzyć. Rodzic pokazuje produkty wytworzone z przetworzonego plastiku, np. z butelek (grzebień, wieszak, reklamówki), z papieru (papier toaletowy, wytłaczanki od jajek).

 

 

  1. Jak segregujemy śmieci? – rozsypanki literowe, rozpoznawanie liter i próby czytania.

Dziecko dostaje kopertę, w której znajdują się litery tworzące wyrazy: PAPIER, PLASTIK, METAL (dla ułatwienia każde na innym kolorze papieru). Dziecko układa wyrazy z rozsypanki literowej i nakleja je na kartkę. Po ułożeniu dziecko odczytuje wyrazy. Rodzic prezentuje napisy

do czytania globalnego: „SZKŁO” i „MIESZANE”. Odczytuje je, a dziecko wyodrębnia pierwszą głoskę w obu wyrazach i czytają je razem.

 

Czytanie globalne

 

  1. Kolorowe kosze – przypomnienie wiadomości na temat segregacji śmieci.

Rodzic zadaje dziecku pytanie:

  • Dlaczego kosze mają różne kolory?

 

Na stoliku układacie obrazki koszy w kolorach: niebieskim, żółtym, zielonym, czerwonym i czarnym. Rodzic prosi, by dziecko wyjaśniło, jakie odpady wrzuca się do koszy oznaczonych tymi kolorami i przyporządkowało do nich odpowiednie napisy z poprzedniego zadania.

 

kosz niebieski – podpis papier

kosz żółty – podpis plastik

kosz zielony – podpis: szkło

kosz czerwony – podpis: metal

kosz czarny – podpis: mieszane

 

Następnie możecie wykorzystać obrazki z poprzedniego zadania i dziecko próbuje dopasować go do odpowiedniego kosza.

 

 

  1. Zapoznanie z dużą i małą literką „Z”, „z”.

– pokaż dziecku wydrukowaną małą oraz dużą literkę „Z”, „z”,

– poproś, aby narysowało literkę paluszkiem w powietrzu oraz na stole (możecie również użyć do tego zaproponowanej wcześniej zabawy z tacką i mąką),

– zapytaj dziecko, jakie zna wyrazy:

  • rozpoczynające się na głoskę „Z”,
  • kończące się na głoskę „Z”

– poproś, aby każdy wymieniony wyraz podzieliło na sylaby oraz głoski,

– wykonajcie karty pracy,

 

6..Sprzątamy las – zabawa dydaktyczna

Na podłodze rozłożone są różne odpadki: pudełka, butelki, gazety, plastikowe torebki itp.,oraz pojemniki z napisami: papier, plastik, szkło. Dziecko ogląda porozrzucane śmieci, omawia z czego są zrobione. Przy muzyce dziecko spaceruje po pokoju i „sprząta las”- zbierając i segregując śmieci do pojemników.

 

  1. Karty pracy