Wtorek – 21.04.2020

Temat dnia: Dbamy o środowisko.

 

  1. Smutny widok – prezentacja zdjęć przedstawiających tereny piękne i czyste oraz zanieczyszczone.

Rodzic prezentuje dwa rodzaje zdjęć: 1) piękne widoki parków, lasów, łąk itp., 2) śmieci i inne zanieczyszczenia, np. brudne rzeki, ścieki, dymy z fabryk, dzikie wysypiska śmieci, wycięte lasy. Dziecko zastanawia się, według jakiego kryterium podzielić obrazki na grupy. Następnie wyjaśnia, jakie kryterium wybrało i dlaczego.

 

Mario Batalli – Conservancy

A recently cleared area inside PT Damai Agro Sejahtera concession oil palm concession, part of the Bumitama group, in Muara Kayong hamlet, Nanga Tayap sub-district, Ketapang Regency, West Kalimantan.

Baltic Sea


 

 

  1. Co by było, gdyby…

Rodzic zadaje pytania:

  • Co by było, gdyby ludzie wyrzucali wszystkie śmieci na ulicę?
  • Co by było, gdyby zabrakło czystej wody do picia?
  • Co by było, gdyby dym tak zanieczyścił niebo, że nie dałoby się zobaczyć słońca?
  • Co by było, gdyby wycięto wszystkie drzewa?
  • Co by było, gdyby spłonęły wszystkie łąki?
  • Co by było, gdyby nie było zwierząt?

Dziecko tworzy scenariusze i starara się udzielić odpowiedzi.

 

 

  1. Jak pomóc naszej planecie? – praca plastyczna.

Rodzic zadaje dziecku pytanie:

  • Jak pomóc naszej planecie?

Dziecko podaje jak najwięcej pomysłów, a potem rysuje swoje propozycje na dużym arkuszu papieru.

 

  1. Zagrożone – rozmowa na temat zwierząt zagrożonych wyginięciem.

Rodzic rozkłada na dywanie zdjęcia różnych zwierząt, wśród nich zagrożonych wyginięciem, takich jak goryl, tygrys, nosorożec, słoń, lampart, żubr, niedźwiedź. Dziecko najpierw podaje nazwy wszystkich zwierząt. Następnie rodzic odwraca obrazkiem w dół wszystkie zdjęcia zwierząt zagrożonych wyginięciem. Wyjaśnia dziecku, że tych zwierząt jest już na świecie bardzo mało, bo ludzie na nie polują lub niszczą ich środowisko życia: wycinają lasy, zatruwają wodę. Rodzic wprowadza termin „zwierzęta zagrożone wyginięciem”.

 

 

 

  1. Pająk i muchy – zabawa ruchowa.

Dzieci biegają swobodnie po pokoju i naśladują gestami i dźwiękiem muchy. Na hasło „pająk”, zastygają w bezruchu. Osoba udająca pajęczaka spaceruje między uczestnikami zabawy i obserwuje czy ktoś się nie porusza. Ten, kto nie wytrwa w bezczynności jest zabierany do „sieci” (miejsce poza polem biegania np. kanapa) i odpada z gry. Pająk na chwilę wraca do swoich sieci, muchy w tym czasie fruwają, a potem znowu przychodzi pora na polowanie. Gra kończy się, gdy wszystkie dzieci zostaną zaplątane w pajęczynę.

 

 

 

  1. Słomki – zabawa matematyczna.
    Obliczanie długości i porównywanie.

Przygotujcie kilka słomek. Podzielcie słomki kolejno na: dwie, trzy, cztery i pięć części. Jedna słomka pozostaje w całości.

a). Zadaniem dziecka jest złożyć słomki w taki sposób, aby długością były równe ze słomką, która nie została podzielona.

b). Układanie stopniowo pociętych kawałków od najmniejszego do największego.

c). Porównywanie długości: które słomki są równej długości, mniejsza- większa.

d). Dla chętnych – wprowadzenie dzieci w świat ułamków. Pokazanie dziecku ile to jest połowa słomki, 1/3, ¼, 2/3 itd.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

  1. Karty pracy.