KOLEJNA PROPOZYCJA ZAJĘĆ EDUKACYJNO – WYCHOWAWCZYCH
WTOREK 19.05.2020r.
Temat dnia: „W płaczu nie ma nic złego”
Wysłuchanie wiersza.
Gdy ci smutno… Dominika Niemiec
Gdy ci smutno, gdy ci źle,
przyjaciel zawsze wesprze cię.
On cię przytuli, otrze z twarzy łzy.
Pomoże nawet wtedy, gdy nie wie do końca,
skąd ten smutek w tobie, lecz razem dacie z nim radę sobie.
Bo wasze serca czują tak samo,
a to właśnie kiedyś empatią nazwano.
Rozmowa z dziećmi na podstawie treści utworu. rodzic pyta: Dlaczego można się smucić?; Kto może pomóc, gdy jest smutno?; W jaki sposób może pomóc przyjaciel, jak może wesprzeć?; Co to jest empatia?.
– „jak pomóc?” – ćwiczenia w budowaniu wypowiedzi. rodzic pokazuje kolejno obrazki prezentujące różne sytuacje, w których komuś jest smutno. rodzic prosi dziecko, aby zastanowiło się i powiedziało, jak można w prezentowanej sytuacji komuś pomóc. Zabawa z wykorzystaniem emotek – dzieci układają smutną buzię, wizerunek kogoś, kogo trzeba pocieszyć. Następnie układają buzię tej samej postaci, ale już wesołej, pocieszonej. –.
dziecko, siada na środku i udaje smutek. Rodzice lub rodzeństwo mówią wierszyk (używając odpowiedniego imienia): Siedzi smutna / -y […] pośrodku koła. Chcemy, żeby jej / jego buzia znów była wesoła.
– Co się stało […], powiedz szybko mi. Jestem twoim przyjacielem, więc pomogę ci.
Dziecko wybiera kolejną osobę, która będzie jego przyjacielem. Podchodzi do niej i podaje powód swojego smutku (musi go wymyślić). Osoba, do której podeszło dziecko, odpowiada: Przytulę cię mocno, nie jesteś sam, w kłopocie przyjaciel pomoże ci i humor wróci już. Następnie wybrana przez dziecko osoba wchodzi do środka i zabawa jest kontynuowana.
Tańczymy labada, labada, labada.
Tańczymy labada, labada, małego walczyka.
Tańczą go harcerze, harcerze, harcerze.
Tańczą go harcerze i małe zuchy też.
Dzieci, trzymając się za ręce, chodzą w kole wraz z rodzicami, śpiewają piosenkę. Rodzic pyta: Za dłonie się trzymaliśmy?, dzieci odpowiadają: Tak. rodzic: To teraz głowy – dziecko kładzie dłoń na głowie swojego sąsiada.
Koło porusza się, dzieci śpiewają. rodzic.:
Dłonie były, głowy były, to teraz… (ramiona, brzuchy, kolana).
Po zabawie rodzic prosi, aby dzieci podzieliły się swoimi uczuciami, jak się teraz czują.
Dzieci wraz z rodzicami tworzą koło, trzymając się za ręce.
Poruszają się po kole i śpiewają piosenkę: Kółko graniaste sł. i muz.
tradycyjne Kółko graniaste, czworokanciaste.
Kółko nam się połamało, cztery grosze kosztowało, a my wszyscy bęc!
Dzieci upadają. N. prosi dzieci, aby uklękły na jedno kolano.
Prezentuje pozę i śpiewa dalszą część piosenki.
Przyszedł kowal z młotkiem, wziął się za robotkę.
Stukał, pukał i mocował, aż kółeczko zreperował. (rodzic uderza naprzemiennie pięściami o kolano) prosi dziecko, aby pokazały, jak wygląda naprawione przez kowala koło. Rodzice wraz z dziećmi chwytają się za ręce i prezentują koło. Zabawę należy powtórzyć trzy-, czterokrotnie.
4 Zabawy plasteliną – usprawnianie małej motoryki poprzez wyklejanie plasteliną kształtów. N. prezentuje litery i kształty zapisane w formie tunelowej (figury geometryczne, zygzaki, fale, linie dowolne), np.
Zadaniem dzieci jest wyklejenie tuneli kształtów plasteliną: wałkowanie wałeczków, wklejanie ich do przestrzeni między liniami, wyklejanie przestrzeni małymi kuleczkami. • plastelina, szablony do wyklejania.
https://www.youtube.com/watch?v=XAUL__1DCFU
Pozdrawiam serdecznie ciocia Ania.