KOLEJNA PROPOZYCJA ZAJĘĆ EDUKACYJNO – WYCHOWAWCZYCH

WTOREK 19.05.2020r.

Temat dnia: „W płaczu nie ma nic złego”

 

Wysłuchanie wiersza.

Gdy ci smutno… Dominika Niemiec

Gdy ci smutno, gdy ci źle,

przyjaciel zawsze wesprze cię.

On cię przytuli, otrze z twarzy łzy.

 Pomoże nawet wtedy, gdy nie wie do końca,

 skąd ten smutek w tobie, lecz razem dacie z nim radę sobie.

 Bo wasze serca czują tak samo,

a to właśnie kiedyś empatią nazwano.

Rozmowa z dziećmi na podstawie treści utworu. rodzic pyta: Dlaczego można się smucić?; Kto może pomóc, gdy jest smutno?; W jaki sposób może pomóc przyjaciel, jak może wesprzeć?; Co to jest empatia?.

 – „jak pomóc?” – ćwiczenia w budowaniu wypowiedzi. rodzic pokazuje kolejno obrazki prezentujące różne sytuacje, w których komuś jest smutno. rodzic prosi dziecko, aby zastanowiło się i powiedziało, jak można w prezentowanej sytuacji komuś pomóc. Zabawa z wykorzystaniem emotek – dzieci układają smutną buzię, wizerunek kogoś, kogo trzeba pocieszyć. Następnie układają buzię tej samej postaci, ale już wesołej, pocieszonej. –.

  1. „Przytulę cię” – zabawa w kole. Dzieci siedzą z rodzicami na dywanie. 

dziecko, siada na środku i udaje smutek. Rodzice lub rodzeństwo mówią wierszyk (używając odpowiedniego imienia): Siedzi smutna / -y […] pośrodku koła. Chcemy, żeby jej / jego buzia znów była wesoła.

– Co się stało […], powiedz szybko mi. Jestem twoim przyjacielem, więc pomogę ci.

 Dziecko  wybiera kolejną osobę, która będzie jego przyjacielem. Podchodzi do niej i podaje powód swojego smutku (musi go wymyślić). Osoba, do której podeszło dziecko, odpowiada: Przytulę cię mocno, nie jesteś sam, w kłopocie przyjaciel pomoże ci i humor wróci już. Następnie wybrana przez dziecko osoba wchodzi do środka i zabawa jest kontynuowana.

 

  1. Labada – zabawa kołowa, poznanie sposobów radzenia sobie ze smutkiem.

Tańczymy labada, labada, labada.

Tańczymy labada, labada, małego walczyka.

Tańczą go harcerze, harcerze, harcerze.

Tańczą go harcerze i małe zuchy też.

Dzieci, trzymając się za ręce, chodzą w kole wraz z rodzicami, śpiewają piosenkę. Rodzic pyta: Za dłonie się trzymaliśmy?, dzieci odpowiadają: Tak. rodzic: To teraz głowy –  dziecko kładzie dłoń na głowie swojego sąsiada.

 Koło porusza się, dzieci śpiewają. rodzic.:

 Dłonie były, głowy były, to teraz… (ramiona, brzuchy, kolana).

Po zabawie rodzic prosi, aby dzieci podzieliły się swoimi uczuciami, jak się teraz czują.

 

  1. Kółko graniaste – zabawa kołowa, czerpanie radości ze wspólnych działań

Dzieci wraz z rodzicami tworzą koło, trzymając się za ręce.

 Poruszają się po kole i śpiewają piosenkę: Kółko graniaste sł. i muz.

 tradycyjne Kółko graniaste, czworokanciaste.

 Kółko nam się połamało, cztery grosze kosztowało, a my wszyscy bęc!

 Dzieci upadają. N. prosi dzieci, aby uklękły na jedno kolano.

Prezentuje pozę i śpiewa dalszą część piosenki.

Przyszedł kowal z młotkiem, wziął się za robotkę.

Stukał, pukał i mocował, aż kółeczko zreperował. (rodzic uderza naprzemiennie pięściami o kolano)  prosi dziecko, aby pokazały, jak wygląda naprawione przez kowala koło. Rodzice wraz z dziećmi chwytają się za ręce i prezentują koło. Zabawę należy powtórzyć trzy-, czterokrotnie.

4          Zabawy plasteliną – usprawnianie małej motoryki poprzez wyklejanie plasteliną kształtów. N. prezentuje litery i kształty zapisane w formie tunelowej (figury geometryczne, zygzaki, fale, linie dowolne), np.

Zadaniem dzieci jest wyklejenie tuneli kształtów plasteliną: wałkowanie wałeczków, wklejanie ich do przestrzeni między liniami, wyklejanie przestrzeni małymi kuleczkami. • plastelina, szablony do wyklejania.

  1. Rock and roll – taniec na poprawę humoru. Poznanie sposobów radzenia sobie ze smutkiem. N. zaprasza dzieci do tańca, dzieci tańczą swobodnie, samodzielnie, w parach lub pod kierunkiem N. Po tańcu N. prosi, aby dzieci podzieliły się swoimi uczuciami, jak się teraz czują.

https://www.youtube.com/watch?v=XAUL__1DCFU

Pozdrawiam serdecznie ciocia Ania.