PROPOZYCJA ZAJĘĆ EDUKACYJNO- WYCHOWAWCZYCH

ŚRODA 22.04.2020r.

 

„My jesteśmy grzeczne dzieci i segregujemy śmieci”

KOLEJNY TEMAT TO: EKO PRZYJACIELE

 

  1. Wysłuchanie wiersza W. Ścisłowskiego pt. „Raz na sośnie siadła pliszka”:

„Raz na sośnie siadła pliszka – no i co wynika z tego?

 Drgnęła gałąź-spadła szyszka. No i co w tym ciekawego?

 Szyszka była już dojrzała no i co wynika z tego?

 Więc nasiona wyleciały. No i co w tym ciekawego?

Z nasion drzewka tam wyrosły No i co wynika z tego?

 Cóż, po latach ścięto sosny. No i co w tym ciekawego?

 Z drewna papier wnet zrobiono No i co wynika z tego?

 Dziś jest książki twojej stroną Dziękuj pliszce (drzewom), mój kolego!”

 

 Krótka rozmowa jako wprowadzenie do tematu:

Rodzic pyta: O czym opowiadał wiersz? –

W co zamieniło się drewno w wierszu?

 

 Oglądanie krótkiego filmu edukacyjnego pt. „Jak powstaje papier?”

https://www.youtube.com/watch?v=vbN4zx1SEek

 

  1. 2. Zabawa logorytmiczna z rymowanką pt. „Las” (autor: Joanna Niedźwiedź):

 – dzieci powtarzają wersy recytowane przez rodzica przedstawiając ruchem treść rymowanki:

„Długi czas rośnie las szanuj drzewa, prosi nas.

Proszą ptaki i zwierzęta, o ich domu byś pamiętał.

Dzięki niemu oddychamy, kartki w sterty pozbieramy.

Stary papier przerobimy i drzew sporo oszczędzimy.” –

 z przysiadu dzieci podnoszą się ku górze rozkładając ręce,

 potem wskazują dłońmi na kolegów; –

naśladują skrzydełka ptaków drepcząc w miejscu; –

robią głęboki wdech, układają dłonie przed sobą na przemian do góry;

 – dłonie wykonują „młynek”, zataczają ramionami koło nad głową.

– dalej rodzic mówi: „Bo rysunki i gazety, stare książki i zeszyty, pozbierane,

spakowane, wrócą kiedyś do fabryki. A tam znowu przerobione w mnóstwo papierowej masy.

 

  1. „Papierzaki” – twórcza zabawa z gazetami:

Tworzenie fantazyjnych strojów według własnych pomysłów. (Ważne! : Rodzic ogranicza się do roli pomocnika w realizacji pomysłów dzieci.)

 „Od gazetowych wariacji do segregacji”- utrwalenie właściwych postaw: rodzic dziękuje dziecku za wspaniałą zabawę; na koniec dzieci decydują, czy odkładają rekwizyty w pojemniku do segregacji z napisem PAPIER, czy zostawiają je na jakiś czas.

Utrwalenie u dzieci świadomego zbierania i segregacji papieru.

  1. Praca plastyczna. (propozycja kolorowanki).

 

 

„Ziemia” – rodzic opowiada dzieciom o naszej planecie.

„Ziemia była zawsze naszym domem,

 kiedyś ludzie bardzo ją kochali,

troszczyli się o nią i opiekowali.

Nazywali ją Matką i nadali jej piękne imię Gaja.

 Później ludzie zapomnieli o tym, zaczęli ją niszczyć,

 siłą wydzierać jej bogactwa i tajemnice.

Dlatego Ziemia dziś bardzo choruje i potrzebuje naszej pomocy”.

 

 

  1. Zgaduj-zgadula Zagraj z dzieckiem w prostą grę.

Pozwól dziecku trzymać w dłoniach od 2 do 10 przedmiotów i potrząsać nimi (monety, guziki lub inne małe przedmioty, które przy potrząsaniu powodują hałas). Potrząsając nimi dziecko powie: „Zgadnij, ile ich mam!” Trzeba zgadnąć, iloma przedmiotami dziecko potrząsa (sądząc po odgłosie). Następnie ty potrząsaj przedmiotami, a dziecko niech zgaduje. Po każdej zgadywance sprawdź, ile było przedmiotów licząc je

 

  1. Wyliczanka „Palce”

(przypomnienie wyliczanki)

Jeden palec, drugi, trzeci,

 tak umieją liczyć dzieci,

 czwarty, piąty palec mam.

Widzisz? Umiem liczyć sam.

 

ŻYCZĘ MIŁEGO DNIA I BARDZO POZDRAWIAM.

                                                                            CIOCIA ANIA.