ZAJĘCIA EDUKACYJNO- WYCHOWAWCZE DLA DZIECI Z GR. BRATKI.

WTOREK 21.04. 2020r.

 

KOLEJNY TEMAT: „SPRZĄTANIE ŚWIATA”

 

My przyrodę szanujemy Śmieci więc segregujemy Z ekologią za pan brat Mama, tata, siostra, brat.

 

 

  1. Nauka tekstu melodii piosenki.

 „ Świat w naszych rękach”

1.Ci co lubią segregację
Otóż oni mają rację
Gdy w osobne pojemniki
Lecą papier, szkło, plastiki

Ref.

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat

2.A recykling trudne słowo
Chodzi o to by na nowo
Z naszych śmieci zrobić coś
Papier, plastik albo szkło

Ref….

3.Więc dorośli oraz dzieci
Posłuchajcie
Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś
Żeby jutro dobrze żyć

Ref….

4.Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat

https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

  1. Słuchanie wiersza czytanego przez rodzica  ilustrowanego pokazem pojemników i opakowań.
      

                                            „Sprzątanie świata”

Wszystkie dzieci, nawet duże

 Posprzątają dziś podwórze

 A dorośli pomagają

 Śmieci w workach wyrzucają.

 Pierwszy worek jest zielony

 Cały szkiełkiem wypełniony

 W żółtym worku jest bez liku

Niepotrzebnych już plastików.

 A niebieski worek-  wiecie papierowe zbiera śmieci.

 

Rozmowa na temat wiersza w oparciu o pytania:
– O czym jest wiersz?
– Jak segregują dzieci śmieci?
– Jakie znacie pojemniki do segregowania?
– Co można wrzucać do pojemników koloru…?

 

Co oznaczają te kolory – niebieski, żółty, zielony?
Każdy kolor inny pojemnik oznacza
Do pojemników różne śmieci się wtłacza
Niebieski – w nim znajdziecie pudełka po butach, przeczytane gazety, zapisane kartki – jest on bardzo ważny. To pojemnik na papier – zna go przedszkolak każdy.
Zielony – Kolor wesoły z daleka ogłasza „Wrzucaj do mnie słoiki, wyszczerbione talerze !!!” czyli szkło w głównej mierze.
Żółty – foliowe torby, pudełka po lodach, po coli butelki. Wrzuć tutaj plastik, żal po nim niewielki.

 

 

  1.  „Czarodziejskie sprzątanie” – zabawa ruchowa.

Dziś porządki wielkie mam
i cały pokój posprzątam sam
Papier tu, papier tam – i porządek piękny mam.
My jesteśmy grzeczne dzieci,
nie lubimy wcale śmieci.
Plastik tu, plastik tam – i porządek piękny mam

Wszystkie pięknie pozbieram
i do koszy powkładam.
Szkło tu, szkło tam – i porządek piękny mam

 Rozmowa ze zwróceniem uwagi na konieczność zbierania śmieci, dbania o czystość naszego środowiska.
– Czy można wyrzucać odpady na skwery, na ulicę, do lasu? A co należy z nimi robić?
– Uczestniczymy w akcji Sprzątania Świata – Po co powstała taka akcja ? Czy jest potrzebna?
– Co robicie w domu ze śmieciami?
– Pogadanka na temat dalszych losów śmieci
* Zwrócenie uwagi na fakt: śmieci wywozi się na wysypisko, na którym leżą latami zanim się rozpadną na drobne elementy, zajmują dużo miejsca; powstaje nieprzyjemny zapach; są niewykorzystane, a może być inaczej)
* Konieczność segregacji odpadów (do oddzielnych worków szkło, do innych papier, w jeszcze innym worku plastik)
* Kolorowe pojemniki recyklingowe stojące na ulicach- objaśnienie znaczenia kolorów
* Zachęcanie do ograniczania śmieci np. pakowania towarów do papierowych torebek, z materiału, do koszyków, a nie do torebek foliowych
5.Wyjście w okolice przedszkola – wręczenie dzieciom rękawiczek foliowych – udział w akcji ,,Sprzątania świata”.

 

  1. Praca plastyczna.

 

Wykonanie ślimaka, lub węża z korków od plastikowych butelek.

 

Na nakrętce z dziubkiem rysujemy lub naklejamy plastikowe oczy. Z czerwonego papieru samoprzylepnego można też wyciąć (i nakleić na niej) język węża. Wybieramy odpowiednie kolory nakrętek i robimy dziurki na środku nakrętki. Zadanie to można wykonać używając wąskiego śrubokręta. Tą pracę koniecznie trzeba wykonywać na jakimś blacie roboczym. Przygotowany, ucięty z zapasem sznurek mocujemy w nakrętce z dziubkiem – można go tam zatrzasnąć. Resztę zadania może już wykonać nasz maluch nawlekając kolejne nakrętki. Najlepiej/najłatwiej od strony, z której było wiercone, aby wystający plastik nie przeszkadzał we wkładaniu sznurka. ostatnią nakrętkę obracamy w drugą stronę i robimy duży węzeł. Sznurka nie dociągamy, aby nasz wąż mógł się swobodnie wić.

 

 By las był zielony, wody nie ubyło i każdego ranka wokół było miło piątek czy niedziela, pamiętajcie dzieci prosi  Matka Ziemia             – SEGREGUJCIE ŚMIECI !!!

 

Życzę wspaniałego dnia i ściskam Was bardzo, a Rodziców serdecznie Pozdrawiam.

                                                                                             Ciocia Ania.