Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Maczki” – czwartek 28.05.2020
Temat dnia: ,,Moi najbliżsi.”
Babuleńka i dziadzio mają po 100 lat i nie potrafią już tak wyraźnie wypowiadać słów. Podczas zabawy maluch próbuje mówić jak starsza osoba. W tym celu ,,zakłada” wargi na zęby, tak, aby je schować pod nimi. Należy pamiętać, że język wszystkie głoski wymawia prawidłowo i wyraźnie. To bardzo intensywne ćwiczenie jednej partii mięśni, zatem po każdym ćwiczeniu należy rozluźnić mięśnie poprzez parskanie lub masowanie warg.
Podczas zabawy możemy wykorzystać np.:
– liczenie do 10
– recytację wierszyka lub rymowanki
– wypowiadanie imion członków rodziny
– opowiadanie o pogodzie
Etap I: Rodzic prezentuje ilustracje przedstawiające mamę i tatę oraz podpisy. Razem z dzieckiem odczytuje je. Następnie pokazuje kartoniki z sylabami i wspólnie z maluchem układa z nich wyrazy (,,mama”, ,,tata”), umieszczając je pod odpowiednimi ilustracjami.
Etap II: Rodzic rozkłada na dywanie kartoniki z sylabami. Maluch spaceruje wokół nich (przy wybranym utworze). Na pauzę w muzyce oraz hasło rodzica ,,mama” lub ,,tata” dopasowuje do siebie dwa kartoniki z sylabami, odczytuje powstały wyraz, po czym odkłada je na miejsce. Zabawę należy powtórzyć kilka razy.
,,Rodzinne sposoby na nudę” (K. Gawlik, P. Opatowicz)
Kiedy nuda cię nachodzi,
myślisz, co by teraz zrobić.
Zamiast siedzieć i się nudzić,
do rodziny pięknie uśmiechnij się.
Bo przecież można…
Ref.: Z mamą pyszne ciasto upiec
i przed deszczem z tata uciec,
z siostrą pobiec do przedszkola,
z bratem śmiało strzelić gola!
Z dziadkiem popuszczać latawce,
z babcią posiedzieć na ławce,
z wujkiem samochód naprawić,
z ciocią w teatr się pobawić!
Gdy zły humor cię dopada,
Gdy ci nic nie odpowiada,
zamiast siedzieć i marudzić,
do rodziny pięknie uśmiechnij się.
Bo przecież można…
Ref.: Z mamą pyszne ciasto upiec
i przed deszczem z tata uciec,
z siostrą pobiec do przedszkola,
z bratem śmiało strzelić gola!
Z dziadkiem popuszczać latawce,
z babcią posiedzieć na ławce,
z wujkiem samochód naprawić,
z ciocią w teatr się pobawić!
To tego zadania potrzebna będzie tylko piłka. Warto zaangażować wszystkich domowników (wówczas zabawa odbywa się w kole). W czasie zabawy uczestnicy siedzą na dywanie. Osoba prowadząca rzuca kolejno do każdego piłkę i wymawia nazwę wybranego członka rodziny. Osoba, która złapie piłkę, podaje jego imię, po czym odrzuca piłkę do prowadzącego.
Rodzic rozkłada na dywanie w rozsypce kartoniki. Zadaniem malucha będzie włożenie do jednej obręczy (lub na większą kartkę) postacie żeńskie, a do drugiej – męskie. Następnie wskazuje najmłodszą, a zarazem najmniejszą dziewczynkę na obrazku i ten kartonik układa jako pierwszy (zaczynając od lewej strony). Wspólnie zastanówcie się teraz, jak dziewczynka zmienia wygląd w ciągu życia i dołóżcie kolejne kartoniki. Spróbujcie też ustalić, jakie zajęcia są związane z poszczególnymi okresami w jej życiu (np. przedszkole, szkoła, praca). W ten sam sposób uporządkujcie obrazki z postaciami męskimi. Na zakończenie dziecko wskazuje najmłodsze/najstarsze postacie na kartonikach i zastanawia się, z którą postacią się identyfikują.
zadanie 6 od najmłodszego do najstarszego
,,Co słychać w domu?” N. Łasocha
W niewielkim domu mieszka rodzinka,
a razem z nią stara, poczciwa psinka.
Jest jeszcze kotek, który wiadomo,
gdy prosi o mleczko, miauczy znajomo.
W domu jest głośno, to nic dziwnego,
z każdego kąta słychać coś innego.
Mama tak woła codziennie rano:
,,Wstawać już, śpiochy, owsiankę podano!”
A jak w fotelu siądzie wygodnie,
to pstryka palcami, nucąc melodie.
Tata natomiast jest z tego znany,
że młotkiem uderza w rury i w ściany.
W domu harcuje bliźniaków para.
Chłopczyk – Karolek i dziewczynka – Klara.
Tupią i klaszczą, grają na brzuchach,
aż wszystko wokoło dudni i stuka.
A kiedy w nocy cisza zapada,
to szara myszka po serek się skrada.
Proszę pamiętać, że są to propozycje, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem z wykonania jednego
z proponowanych zadań można podesłać je na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com.