Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Maczki” – czwartek 28.05.2020

Temat dnia: ,,Moi najbliżsi.”

 

  1. ,,Kto jest kto?” – rozwiązywanie zagadek o członkach rodziny.
  2. Jest jedna
    i zawsze kochana,
    swoje święto obchodzi
    26 maja. (mama)
  3. Oto niezwykle łatwa zagadka.
    Kim jest dla Ciebie syn Twego dziadka? (tata)
  4. Łatwą zagadkę dziś mamy,
    kim jest mama mamy? (babcia)
  5. Nie każdy jest siwy,
    nie każdy wąsaty,
    lecz każdy jest tatą
    mamy albo taty. (dziadek)
  6. Ta dziewczyna i ten chłopak
    jedną mamę mają.
    Odgadnij i powiedz prędko:
    jak ich nazywają? (rodzeństwo)
  7. Kto jest zatroskany, kiedy chorujemy
    lub kiedy złe stopnie do domu niesiemy?
    Wspierają nas radą, pomogą w kłopotach
    i tak jak teraz, zawsze będą nas kochać! (rodzice)

 

  1. ,,Jak babuleńka z dziadkiem gadała” – zabawa logopedyczna.

Babuleńka i dziadzio mają po 100 lat i nie potrafią już tak wyraźnie wypowiadać słów. Podczas zabawy maluch próbuje mówić jak starsza osoba. W tym celu ,,zakłada” wargi na zęby, tak, aby je schować pod nimi. Należy pamiętać, że język wszystkie głoski wymawia prawidłowo i wyraźnie. To bardzo intensywne ćwiczenie jednej partii mięśni, zatem po każdym ćwiczeniu należy rozluźnić mięśnie poprzez parskanie lub masowanie warg.

Podczas zabawy możemy wykorzystać np.:

– liczenie do 10

– recytację wierszyka lub rymowanki

– wypowiadanie imion członków rodziny

– opowiadanie o pogodzie

 

  1. ,,Mama i tata” – zabawa z elementami czytania globalnego. Do tego zadania potrzebne będą: kartoniki z sylabami i wyrazami, sylwety postaci, dowolny utwór.

zadanie 3 mama i tata

Etap I: Rodzic prezentuje ilustracje przedstawiające mamę i tatę oraz podpisy. Razem z dzieckiem odczytuje je. Następnie pokazuje kartoniki z sylabami i wspólnie z maluchem układa z nich wyrazy (,,mama”, ,,tata”), umieszczając je pod odpowiednimi ilustracjami.

 

Etap II: Rodzic rozkłada na dywanie kartoniki z sylabami. Maluch spaceruje wokół nich (przy wybranym utworze). Na pauzę w muzyce oraz hasło rodzica ,,mama” lub ,,tata” dopasowuje do siebie dwa kartoniki z sylabami, odczytuje powstały wyraz, po czym odkłada je na miejsce. Zabawę należy powtórzyć kilka razy.

 

  1. ,,Rodzinne sposoby na nudę” – zabawa do piosenki.

,,Rodzinne sposoby na nudę” (K. Gawlik, P. Opatowicz)

        

         Kiedy nuda cię nachodzi,

         myślisz, co by teraz zrobić.

         Zamiast siedzieć i się nudzić,

         do rodziny pięknie uśmiechnij się.

 

         Bo przecież można…

 

         Ref.: Z mamą pyszne ciasto upiec

         i przed deszczem z tata uciec,

         z siostrą pobiec do przedszkola,

         z bratem śmiało strzelić gola!

         Z dziadkiem popuszczać latawce,

         z babcią posiedzieć na ławce,

         z wujkiem samochód naprawić,

         z ciocią w teatr się pobawić!

 

         Gdy zły humor cię dopada,

         Gdy ci nic nie odpowiada,

         zamiast siedzieć i marudzić,

         do rodziny pięknie uśmiechnij się.

 

         Bo przecież można…

 

         Ref.: Z mamą pyszne ciasto upiec

         i przed deszczem z tata uciec,

         z siostrą pobiec do przedszkola,

         z bratem śmiało strzelić gola!

         Z dziadkiem popuszczać latawce,

         z babcią posiedzieć na ławce,

         z wujkiem samochód naprawić,

         z ciocią w teatr się pobawić!

 

  1. ,,Imiona w mojej rodzinie” – zabawa z piłką.

To tego zadania potrzebna będzie tylko piłka. Warto zaangażować wszystkich domowników (wówczas zabawa odbywa się w kole). W czasie zabawy uczestnicy siedzą na dywanie. Osoba prowadząca rzuca kolejno do każdego piłkę i wymawia nazwę wybranego członka rodziny. Osoba, która złapie piłkę, podaje jego imię, po czym odrzuca piłkę do prowadzącego.

 

  1. ,,Od najmłodszego do najstarszego” – zabawa dydaktyczna. Do tego zadania potrzebne będą: kartoniki w obrazkami postaci, dwie obręcze/ większe kartki papieru.

Rodzic rozkłada na dywanie w rozsypce kartoniki. Zadaniem malucha będzie włożenie do jednej obręczy (lub na większą kartkę) postacie żeńskie, a do drugiej – męskie. Następnie wskazuje najmłodszą, a zarazem najmniejszą dziewczynkę na obrazku i ten kartonik układa jako pierwszy (zaczynając od lewej strony). Wspólnie zastanówcie się teraz, jak dziewczynka zmienia wygląd w ciągu życia i dołóżcie kolejne kartoniki. Spróbujcie też ustalić, jakie zajęcia są związane z poszczególnymi okresami w jej życiu (np. przedszkole, szkoła, praca). W ten sam sposób uporządkujcie obrazki z postaciami męskimi. Na zakończenie dziecko wskazuje najmłodsze/najstarsze postacie na kartonikach i zastanawia się, z którą postacią się identyfikują.

zadanie 6 od najmłodszego do najstarszego

 

  1. ,,Co słychać w domu?” – wysłuchanie wiersza i rozmowa inspirowana jego treścią.

 

,,Co słychać w domu?” N. Łasocha

 

W niewielkim domu mieszka rodzinka,

a razem z nią stara, poczciwa psinka.

Jest jeszcze kotek, który wiadomo,

gdy prosi o mleczko, miauczy znajomo.

W domu jest głośno, to nic dziwnego,

z każdego kąta słychać coś innego.

Mama tak woła codziennie rano:

,,Wstawać już, śpiochy, owsiankę podano!”

A jak w fotelu siądzie wygodnie,

to pstryka palcami, nucąc melodie.

Tata natomiast jest z tego znany,

że młotkiem uderza w rury i w ściany.

W domu harcuje bliźniaków para.

Chłopczyk – Karolek i dziewczynka – Klara.

Tupią i klaszczą, grają na brzuchach,

aż wszystko wokoło dudni i stuka.

A kiedy w nocy cisza zapada,

to szara myszka po serek się skrada.

 

  1. ,,Wesoła rodzinka” – wykonanie portretu rodziny – praca plastyczna. Technika dowolna 😊.

 

 

 

 

Proszę pamiętać, że są to propozycje, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem z wykonania jednego
z proponowanych zadań można podesłać je  na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com.