Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Maczki” – piątek 15.05.2020

 

Temat dnia: ,,O czym opowiada nam muzyka?”

 

 

  1. ,,Masaż na dobry humor” – masażyk. Maluch wraz z rodzicem wypowiada rytmicznie tekst rymowanki i wykonuje ruchy o których mowa w tekście.

 

Żeby było nam wesoło, masujemy swoje czoło.

Raz i dwa, raz i dwa, każdy ładne czoło ma.

Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.

Język w górę raz i dwa. Ładny język każdy ma.

Powiedz: mama, tata, lala i zaśpiewaj la la la la.

Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.

Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.

Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz!

 

 

  1. ,,Piosenka o beksie” – zabawa do piosenki.
  1. ,,O czym opowiada muzyka?” – rozmowa z dzieckiem na temat przekazu muzycznego na podstawie utworu ,,W grocie króla gór” Edvarda Griega lub ,,Marzenie” Roberta Schumana. To zadanie mające na celu rozwijanie wyobraźni 😉.

Maluch siedzi na dywanie i słucha wybranego utworu. W czasie słuchania wyobraża sobie, o czym opowiada dany utwór. Po wysłuchaniu muzyki, siada przy stole i rysuje to, co sobie wyobraził/a. Rodzic włącza muzykę ponownie, aż do skończenia pracy przez dziecko. Po skończonej pracy maluch opowiada, co sobie wyobraził podczas słuchania muzyki.

  1. ,,Rysowane rytmy” – zabawa matematyczna. To nieco trudniejsza wersja rytmów – ostatnio proponowałam łatwiejszą wersję. Czas na coś nowego 😉 W tej zabawie mamy do czynienia z ,,przenoszeniem”, bo przenosimy rytmy ,,ustawione” np. z klocków na te, które dziecko musi wyklaskać. Rodzic prosi malucha, by stworzył z klocków jakiś rytm, np.: czerwony – zielony – zielony – żółty, czerwony – zielony – zielony – żółty. A teraz niech zamieni go na odpowiedni rytm np.: klaśnij – tupnij – tupnij – podskocz, klaśnij – tupnij – tupnij – podskocz. To bardzo skomplikowanie zadanie, ale już czas na utrudnienia 😉

 

  1. Improwizacja ruchowa do utworu ,,W grocie króla gór” E. Griega lub ,,Marzenie” R. Schumanna.
  1. ,,Teraz czuję, jak pada deszcz” – malowanie w rytm muzyki F. Chopina ,,Preludium deszczowe op. 28 nr 15”.

Do tego zadania potrzebne będą: wyżej wspomniany utwór, farby plakatowe, woda w kubeczku, gruby pędzel.

Rodzic włącza utwór Fryderyka Chopina ,,Preludium deszczowe” i mówi, że ten utwór opowiada o padającym deszczu. Maluch palcami w powietrzu maluje do usłyszanego rytmu padający deszcz. W czasie powtórnego słuchania maluje farbami na kartce. Dostosowuje dotknięcia pędzla do tempa i natężenia utworu. Gdy utwór jest głośniej, dziecko mocniej przyciska pędzel do kartki. Maluch tworzy swój deszczowy obraz, cały czas słuchając utworu.

  1. ,,Muzykujemy” – gra na instrumentach.

Jeśli nie ma w domu żadnego można wykonać najprostszy z nich – grzechotkę. Można zaangażować do tego pozostałych domowników 😉

Maluch siedzi na dywanie z instrumentem, bądź instrumentami. Jego zadaniem będzie dopasowywanie natężenia i tempa grania do treści krótkiej historyjki czytanej przez rodzica.

Rodzic opowiada: ,,Teraz jesteśmy muzykami i opowiemy muzyką pewną historię. Jest poranek. Rodzice jeszcze śpią. Idę na palcach do dużego pokoju. Otwieram szafę i wyjmuję z niej prezent dla rodziców z okazji ich święta. Prezent z wielkim hukiem upadł mi na podłogę. Słyszę, jak rodzice wstają i widzę, jak wbiegają do pokoju. Biegnę do nich z prezentem. Uśmiechamy się i przytulamy do siebie.

 

Proszę pamiętać, że są to propozycje, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem z wykonania jednego
z proponowanych zadań można podesłać je  na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com.