Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Maczki” – wtorek 05.05.2020

Temat dnia: ,,Gramy na instrumentach!”

 

  1. ,,Co to? Kto to?” – rozwiązywanie zagadek.

zadanie 1 zagadki

  • Może być dęty, może być i strunowy,

ważne, aby był do gry gotowy.

Pięknie dźwięki nam wygrywa,

z nim piękna muzyka jest możliwa. (instrument muzyczny)

  • Jest to zespół niemały,

mogą w nim być skrzypce, a nawet organy.

Gdy wszyscy razem zaczynają grać,

to aż publiczność chce z foteli wstać. (orkiestra)

  • Zna go każde w przedszkolu dziecko,

zawsze stoi przed swoją orkiestrą

i porusza drewnianą pałeczką. (dyrygent)

  • Dyrygenta wszyscy się słuchają,

tylko na nią patrzeć mają.

Dzięki tej drewnianej pałeczce

Wszystko uda się w każdej pioseneczce. (batuta)

 

  1. ,,Na muzyce w przedszkolu” – zabawa do piosenki. Zachęcam do wymyślenia prostego układu do pokazywania 😉
  1. ,,Orkiestra” – rozmowa na temat wspólnego muzykowania na podstawie wiedzy dziecka oraz wiersza ,,Mysia orkiestra” Gellner.

Po lekturze można zadać maluchowi następujące pytania: Co to jest orkiestra? Jaka orkiestra grała dla kota w sylwestra? Ile myszek było w tej orkiestrze i na czym grały? Czy kotom podobała się mysia muzyka? Gdzie możemy zobaczyć i posłuchać orkiestry? Czy widziałaś/eś kiedyś orkiestrę? Jak wyglądała? Czy dużo było w niej ludzi i instrumentów?

 

 

         ,,Mysia orkiestra” D. Gellner

 

         Dla kotów w sylwestra gra mysia orkiestra.

         Stanęła pod bramą, gra w kółko to samo.

         Mysz pierwsza po strunach ogonem przebiera.

         Mysz druga się śmieje jak głupi do sera.

A trzecia i czwarta ze złotym bębenkiem, fałszując okropnie, śpiewają piosenkę.

Więc koty z piwnicy stos waty przyniosły i uszy zatkały, i gdzieś się wyniosły, wołając:

– Ach, nie ma jak kocia muzyka! Od tej mysiej niestety dostaję bzika!

 

  1. ,,Radosne balony” – zabawa ruchowa. Zabawa polega na podbijaniu balonu różnymi częściami ciała w rytm muzyki. Dziecko najpierw podbija balon swobodnie (dowolnymi częściami ciała), a następnie według poleceń (głową, ręką, palcem wskazującym, palcem u nogi, łokciem, nosem, ramieniem, kciukiem itp.).
  1. ,,Mój instrument” – przygotowanie własnego instrumentu. Do tego zadania będzie potrzebna odrobina kreatywności – zastanówcie się, z połączenia jakich przedmiotów można wyczarować instrumenty? Można wykorzystać naprawdę wiele rzeczy – drewniane łyżki, garnki, słoiki, kasze i makarony, ziarna, tuby, szklanki z wodą, możliwości jest wiele. Jeśli macie taką możliwość przygotujcie ich więcej – przydadzą się na rodzinny koncert! 😊

 

  1. ,,Owocowe rytmy” – zabawa polegająca na układaniu ciągów rytmicznych. Do tego zadania potrzebny będą wydrukowane szablony (należy wyciąć kwadraty z owocami jedynie z drugiej kartki). Zadaniem malucha będzie ułożenie muzycznych rytmów zgodnie z wzorami. Na zakończenie można poprosić dziecko o przeliczenie poszczególnych owoców i porównanie ich ilości.

zadanie 6 owocowe rytmy

  1. ,,Koncert na sto dwa!” – wspólne granie na przygotowanych instrumentach. To propozycja dla całej rodziny! 😊

 

 

Proszę pamiętać, że są to propozycje, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem z wykonania jednego
z proponowanych zadań można podesłać je  na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com