Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Maczki” – czwartek 30.04.2020

Temat dnia: ,,Wiem, gdzie Wisła jest na mapie!”

 

  1. ,,Rzeczka” – masażyk.

 

Płynie, wije się rzeczka

jak błyszcząca wstążeczka

(rysujemy na plecach dziecka falistą linię)

Tu się srebrzy,

(delikatnie drapiemy je po plecach)

tam ginie,

(wsuwamy palce za kołnierzyk)

a tam znowu wypłynie!

(przenosimy dłoń pod pachę i szybko wyjmujemy)

 

  1. ,,Wiem, gdzie Wisła jest na mapie!” – praca z mapą. Usiądźcie przy mapie Polski. Przypomnijcie sobie, gdzie leżą góry i Morze Bałtyckie oraz jakie znacznie mają kolory na mapie. Skupcie się na elementach oznaczonych kolorem niebieskim. Odnajdźcie Wisłę – niech dziecko poprowadzi po niej palcem – od jej źródła na południu do ujścia na północy.

zadanie 2 mapa Polski

zadanie 2 Wisła

  1. ,,Dlaczego ludzie osiedlali się nad rzekami?” – rozmowa na temat roli rzeki w życiu człowieka z wykorzystaniem poniższych zdjęć. Rodzic pokazuje kolejno fotografie i tłumaczy maluchowi:
  • Fotografia przedstawiająca rosnące zboże – nad rzekami, po wylewach była bardzo dobra, urodzajna ziemia, gdzie ludzie uprawiali rośliny.
  • Fotografia przedstawiająca zwierzęta hodowlane przy wodzie – bliskość rzeki była ułatwieniem przy hodowli zwierząt.
  • Fotografia przedstawiająca dzikie zwierzęta nad rzeką – nad rzeką żyły różne gatunki dzikich zwierząt, na które w dawnych czasach polowano.
  • Fotografia przedstawiająca dom nad rzeką – ludzie osiedlali się nad rzeką, by mieć szybki dostęp do wody potrzebnej do picia, gotowania, prania i sprzątania.
  • Fotografia przedstawiająca ryby w wodzie – ludzie łowili ryby, by zdobyć pożywienie .
  • Fotografia przedstawiająca łódź na rzece, a na niej towary – rzeka służy ludziom do przemieszczania się i do transportu towarów.

zadanie 3 znaczenie rzeki w życiu człowieka

  1. ,,Płynie Wisła płynie” – zabawa do piosenki.

 

  1. ,,Rzeczka” – kolorowanka. Zadaniem dziecka będzie dokończenie kolorowanki zgodnie z poleceniem.

zadanie 5 rzeczka

 

  1. ,,Budujemy mosty” – słuchanie wiersza i budowanie mostu z klocków 😉 Przed lekturą można zapytać malucha ,,Po co ludzie budują mosty na rzece?”

 

,,Budujemy mosty” Z. Bronikowska

 

– Masz już klocki?

– Mam!

– Usiądź sobie tam,

a ja tu – na wprost…

zbudujemy most!

Na tym pierwszym będą tory,

Bo most będzie kolejowy…

A ten drugi most

wspaniały!

Auta będą tu jechały

i tramwaje. I… co chcesz!

– A most trzeci?

– Będzie też!

Po tym trzecim, białym moście

przyjdą do nas lalki w goście…

Śliczne lalki – malowanki,

kolorowe wycinanki!

O… już idą!

Patrz!…

Więc się teraz pobaw z nami,

a jak będzie czas,

to dom lalkom zbudujemy,

dom piękny – jak nasz!

Po lekturze wiersza można zapytać: W co chciało się bawić dziecko? Co będzie na pierwszym moście? Co będzie jeździło na drugim moście? Dla kogo będzie trzeci most? Co dziecko zaplanowało jeszcze zbudować?

Po wierszu proponujemy maluchowi budowę mostu nad rzeką oraz innych budowli 😊

 

  1. ,,Rób inaczej” – zabawa ruchowa. Początkowo zabawę prowadzi rodzic, później może nastąpić zamiana ról. Dziecko maszeruje przy muzyce (można wykorzystać piosenkę ,,Płynie Wisła płynie” z zadania nr. 4). Na przerwę w muzyce rodzic podaje określenie np. ,,szybko”. Maluch ma za zadanie wykonać czynność przeciwstawną, czyli idzie bardzo powoli. Gdy powie ,,wolno” – dziecko biegnie, ,,wysoko” – przykuca, ,,nisko” – podskakuje wysoko do góry.

 

  1. ,,Rybak” – zabawa sprawnościowa. Do tego zadania potrzebne będą: kolorowe rybki (można je wyciąć z szablonów poniżej lub samemu narysować prosty wzór i wyciąć), metalowe spinacze biurowe, kawałek patyka, sznurek, klej na ciepło (przyda się gdy nie będzie innej możliwości przyczepienia magnesu do sznurka), magnes (najlepiej okrągły z dziurką), lub jeśli znajdzie się w domu wędka z magnesem, niebieski kocyk/niebieska poszewka (coś co będzie imitowało wodę).

zadanie 8 rybki

Rybki należy wydrukować i wyciąć, założyć na każdą z nich spinacz biurowy. Przygotować wędkę z patyka – na jednym końcu przywiązujemy sznurek (możemy dodatkowo podkleić klejem na ciepło). Na końcu sznurka umieszczamy magnes (przywiązujemy, lub przyklejamy klejem na ciepło). Wycięte rybki umieszczamy w ,,wodzie” i zabawa gotowa! Zadaniem dziecka będzie łowienie rybek z wykorzystaniem wędki. Ciekawe, czy uda się złowić je wszystkie? A może by tak przygotować więcej wędek i zorganizować zawody? 😉 Nie zapomnijcie policzyć i porównać, komu udało się złowić najwięcej ryb!

 

  1. ,,Ile towarów zmieszczę na mojej łódce?” – eksperyment (badanie wyporności). Potrzebne będą: miska z wodą, plastikowy pojemnik (płaski, np. po niskim opakowaniu po jogurcie, kamyki różnej wielkości (muszą mieścić się w ,,łódce”), piórko, patyk, suchy makaron, guziki, itd.

Miska z wodą będzie rzeką, po której maluch będzie transportował towary, a plastikowy pojemnik – łódką.

Zadaniem dziecka będzie załadować łódkę w taki sposób, aby zmieściło się w niej jak najwięcej towarów, ale żeby nie zatonęła.

Można zasugerować maluchowi, żeby najpierw zastanowił się nad ciężarem wkładanych rzeczy.

Dziecko umieszcza towary w łódce do momentu, w którym uważa, że już nic więcej nie może do niej włożyć lub do chwili zatonięcia łódki,

Na zakończenie wspólnie sprawdźcie ile towarów udało się przewieźć.

Pamiętajcie o wnioskach: Ładowanie łódki należy zacząć od najlżejszych towarów – łódka ma swoje możliwości zanurzenia – im cięższe towary, tym szybciej się zanurza.

 

Pytanie do rozważenia: GDZIE SĄ RZEKI BEZ WODY? 😉

 

Proszę pamiętać, że są to propozycje, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem z wykonania jednego
z proponowanych zadań można podesłać je  na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com