Propozycje aktywności dla dzieci z grupy ,,Maczki” – poniedziałek 27.04.2020

Temat dnia: ,,Dlaczego trzeba szanować flagę?”

 

  1. ,,Kocham miejsce, w którym mieszkam!” – rozmowa na temat okolic i miejsca zamieszkania dziecka. Przy tej rozmowie można zapytać: ,,Co znaczy słowo ,,ojczyzna”? (to wszystko wokół nas) Co dla nas jest ,,małą ojczyzną”? (dziecko wymienia wszystkie elementy, które kojarzą mu się z miejscem zamieszkania). Rodzic prezentuje mapę Polski (można wykorzystać poniższą ilustrację lub skorzystać z zasobów domowych). Opowiada gdzie znajdują się góry, a gdzie jest może oraz wskazuje miejsce położenia Szczecina. Obejrzyjcie wspólnie zdjęcia przedstawiające charakterystyczne miejsca, czy budynki. Poproście dziecko o dokończenie zdania ,,Kocham moją ,,małą ojczyznę…”

zadanie 1 charakterystyczne miejsca i budynki szczecina

 

  1. ,,Nasza flaga” – wysłuchanie piosenki o polskiej fladze

 

  1. Dlaczego trzeba szanować flagę?”– szukanie odpowiedzi na pytanie na podstawie wiedzy dziecka oraz fragmentu opowiadania P. Wilczyńskiego ,,Kotylion”.

 

,,Kotylion” P. Wilczyński

Pani Kasia opowiadała nam w przedszkolu o naszych barwach narodowych i o różnych symbolach.

– A to jest nasze godło, czyli znak wszystkich Polaków – i pokazała na obrazek, który wisi na ścianie w naszej sali. – Jak myślicie, co on przedstawia?

– To jest ptak, bo ma skrzydła i dziób – zawołała Helcia.

– Proszę pani, a co to za ptak? – spytał Bartek.

– Naszym godłem jest biały orzeł – odpowiedziała pani (…).

Pani Kasia mówiła, że pojutrze będzie Święto Flagi, i że wtedy nie będziemy szli do przedszkola. Za to wszyscy, to znaczy mama, tata, dziadek i ja, pójdziemy oglądać obchody. Ale na razie musimy się do tego święta przygotować. Bo my też chcemy pokazać, że jesteśmy dumni z naszej flagi.

Gdy wróciłem z przedszkola, całe popołudnie robiliśmy z dziadkiem świąteczne dekoracje – Mamo, mamo, zobacz – pomachałem do mamy flagą.

– Piękna flaga. Sami ją zrobiliście? – Mama uśmiechnęła się. Dziadek właśnie wszedł do pokoju.

– Tak Grażynko, a za chwilę będziemy robić dla nas wszystkich kotyliony.

– Dziadku. Co to jest kotylion? – spytałem.

– Kotylion to jest taka kokarda w kształcie koła. Nosi się go na czapce albo przypięty do ubrania. To jest taki symbol, patriotyczna odznaka. Nasza kokarda narodowa ma te same kolory co flaga. Kolor biały to kolor naszego białego orła, a czerwony to kolor tarczy, na której tego orła się przedstawia – dziadek tłumaczył mi cierpliwie. Usiedliśmy przy stole. Dziadek wycinał nożyczkami kółka małe i duże.

– Michałku. Podaj mi, proszę, klej – powiedział dziadek. Nakleiliśmy białe, bibułkowe środki, a jak tylko wyschną, przyczepi się agrafki do przypięcia i będą gotowe.

Dziś od samego rana nie mogłem spokojnie usiedzieć. Po prostu nie mogłem się doczekać, kiedy już będą te obchody. Wzięliśmy ze sobą flagę, tę którą zrobiłem wczoraj z dziadkiem. I wszyscy mieliśmy przypięte do kurtek kotyliony. Przyjechaliśmy na Plac Zamkowy i właśnie zaczęły się pokazy. Żołnierze w zielonych mundurach chodzili parami, a potem czwórkami i robili różne sztuczki z karabinami.

– To jest pokaz musztry paradnej – powiedział dziadek.

– A co to musztra, dziadku?

– Musztra to jest taki trening. Żołnierze muszą być dobrze wyszkoleni i bardzo sprawni. Ćwiczą więc razem na poligonie, żeby byli wytrzymali. Podczas różnych świąt pokazują taką musztrę i możemy wtedy zobaczyć, jak są wytrenowani, żebyśmy mogli być z nich dumni i czuć się bezpiecznie.

A potem tata jeszcze powiedział, że to jest bardzo ważne, żeby wiedzieć, kim jesteśmy, gdzie jest nasza ojczyzna. Wtedy lepiej i chętniej pracujemy dla siebie nawzajem, bo wszyscy razem budujemy Polskę.

– A wiesz, Michałku, że nie zawsze była Polska. Było tak kiedyś, że chciano nam zabrać ojczyznę. Były wojny i powstania, ale dziś mamy wolny kraj i musimy znać naszą historię. I dlatego świętujemy naszą flagę, bo to jest znak wszystkich Polaków.

Nagle w górze zahuczało tak, że nic nie było słychać. Wszyscy popatrzyliśmy na niebo, a tam nad nami przeleciało sześć samolotów, równiutko jeden nad drugim. I naraz wypuściły smugi kolorowego dymu. Trzy samoloty wypuściły biały, a trzy czerwony dym i na niebie z tego dymu powstała wielka biało-czerwona flaga. I machaliśmy do pilotów naszymi flagami, które zrobiliśmy z dziadkiem. Potem poszliśmy na spacer i lody.

Wieczorem, kiedy już leżałem w łóżeczku, przyszedł do mnie tata. Co wieczór przychodzi, żeby mi poczytać bajkę. Czasami też mi opowiada różne ciekawe historie. – Tatusiu, a dlaczego Orzeł Biały jest naszym znakiem? – spytałem.

– Opowiem Ci legendę o trzech braciach. Dawno temu nasi przodkowie wędrowali w poszukiwaniu krainy, w której mogliby zamieszkać. Ich wodzami byli bracia: Lech, Czech i Rus. Pewnego dnia przybyli do pięknej doliny, gdzie rosły piękne lasy, płynęły wartkie rzeki pełne ryb, a ziemia była urodzajna. Słońce już zachodziło i zabarwiło niebo na czerwono. Nagle w górze dał się słyszeć krzyk jakiegoś ptaka. Bracia podnieśli głowy i ujrzeli krążącego nad ich głowami białego orła. Wtedy Lech powiedział: – To jest dla mnie znak, że ze swoim ludem mam zostać w tej ziemi. Bracia pożegnali się serdecznie. Czech wraz ze swoim plemieniem poszedł na południe, a Rus na wschód. Lech zaś zbudował warowny gród nieopodal wielkiego, starego dębu, na którym było gniazdo tego orła i nazwał ten gród Gnieznem. Na pamiątkę tamtego wydarzenia Lech przyjął znak białego orła na czerwonym tle, jako herb swojego państwa, a my jesteśmy potomkami Lecha.

 

Jestem dumny, mówię wam,

flagę niosę dzisiaj sam.

Biel i czerwień barwy dwie,

każdy Polak o tym wie.

 

 

  1. ,,Klaskanka” – zabawa ruchowa. Do tego zadania można wykorzystać muzykę z zad. 8. W czasie tej zabawy dziecko porusza się przy melodii (maszeruje, podskakuje, biega). Podczas przerwy w muzyce rodzic wymawia słowo, które kojarzy się z Polską (orzeł, Warszawa, Wisła, morze, góry, górale itd.), a dziecko zatrzymuje się i klaszcząc dzieli je na sylaby. Gdy muzyka powraca, porusza się dalej.

 

  1. ,,Nasze barwy ojczyste” – zapoznanie dziecka z wierszem M. Ledwoń.

 

,,Nasze barwy ojczyste” M. Ledwoń

 

Biel to barwa orła skrzydeł,

co ojczyznę naszą chroni.

Biel to czystość w sercach ludu

tego, co ojczyzny bronił.

 

Czerwień – kolor ognia, walki

i odwagi w bitwy boju.

Czerwień to ofiara życia,

krwi przelanej dla pokoju.

 

Biel i czerwień, biel i czerwień

– dwa kolory sercu bliskie.

I na fladze i na godle

znajdziesz barwy te ojczyste.

 

 

  1. ,,Polskie symbole narodowe” – zapoznanie dziecka z wyglądem flagi oraz godła Polski. Warto zwrócić uwagę na kolory, są takie same jak w wierszu powyżej.

zadanie 6 Polskie symbole narodowe

 

  1. ,,Pokoloruję flagę i godło” – kolorowanki.

zadanie 7 kolorowanka flaga

zadanie 7 kolorowanka godło

 

  1. Zabawa paluszkowa 😊

 

,,Bursztynowy wierszyk” P. Łasowski

Nad morzem w zmierzchy lipcowe wszystko jest bursztynowe.

Bursztynowe słonko z bardzo senną miną.

(układamy z rąk koło)

Tonie w morskiej toni o barwie bursztynu.

(chwytamy się za nos, jakbyśmy schodzili pod wodę)

Bursztynowy piasek,

(paluszkami stukamy o podłogę)

Bursztynowe fale,

(falujemy dłońmi w powietrzu)

Bursztynowy statek,

(układamy przed sobą trójkąt z rąk)

I wózek dla lalek (…)

(układamy ręce splecione przed sobą, jakbyśmy chcieli utulić lalkę)

 

  1. ,,Oczy Bazyliszka” – zabawa ruchowa. Zabawa dla wszystkich domowników 😉 Jedna osoba zamienia się w Bazyliszka. Pozostałe osoby przechadzają się po pokoju w rytmie muzyki. Gdy muzyka umilknie – wszyscy zatrzymują się. Bazyliszek przechadza się i obserwuje. Kiedy zauważy, że ktoś na niego spojrzał – dotyka go i ,,zamienia w kamień”. Muzyka gra dalej, wszyscy uczestnicy zabawy oprócz tego, który jest ,,kamieniem” poruszają się. Zabawa trwa do zamienienia wszystkich w kamienie.

 

Proszę pamiętać, że są to propozycje, część z nich można w razie potrzeby zmodyfikować. Nie ma obowiązku realizowania wszystkich propozycji. Jeśli chcieliby Państwo podzielić się np. zdjęciem z wykonania jednego
z proponowanych zadań można podesłać je  na mojego e-maila alicjaharasimowicz@gmail.com