KOLEJNA PROPOZYCJA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZYCH

                                             DLA DZIECI Z GR. „BRATKI”

 

                   TEMAT DNIA:   „NASZE OBOWIĄZKI

 

  1. Zabawa na początek pt „Pokaż proszę”.

POKAŻ PROSZĘ
pokaż proszę gdzie masz oczy,
gdzie masz uszy,
a gdzie nos,
pokaż rękę,
pokaż nogę,
gdzie na głowie rośnie włos?
podnieś rękę
tupnij nogą
kiwnij głową „tak” lub „nie”
klaśnij w ręce
skocz do góry
i uśmiechnij się!

  1. Słuchanie wiersza Marii Terlikowskiej „Każdy po sobie sprząta”,

„W naszym domku, w czterech kątach,
Każdy sam po sobie sprząta.
Pierwszy kącik jest Elżbietki,
Która właśnie sprząta kredki.
Drugi kącik jest Agatki:
Chowa szmatki do szufladki.
Trzeci kącik jest Rozalki,
Która sprząta pokój lalki.
W czwartym kącie, w kącie Janki,
Ktoś wycinał wycinanki.
Na podłodze, koło szafki,
Ktoś rozrzucił jakieś skrawki,
Ktoś zostawił klej otwarty
W zaśmieconym kącie czwartym.
Kto tu sprzątnie, moje dzieci?
Oczywiście, ten, kto śmiecił!”,

–  rozmowa na temat treści wiersza,
–  wyjaśnienie na podstawie zdjęcia lub obrazka pojęcia „bałagan” i „porządek”
– odpowiadanie na pytania: Jakie czynności wykonywane są podczas sprzątania w pokoju?

 –  z jakich przedmiotów korzysta się podczas sprzątania?

 –  dlaczego należy porządkować pokój? Kto powinien sprzątać pokój dziecka?

  1. „Która zabawka zmieniła miejsce?”- zabawa kształcąca percepcję wzrokową .

Rodzic zwraca się do dziecka, by dokładnie obejrzały i zapamiętały poukładane na półkach zabawki. Prosi, by zamknęło na chwilę oczy i zmienia układ przedmiotów. Po otworzeniu oczu ( na polecenie prowadzącego), dziecko zgadują, co się zmieniło.
Rodzic prosi dziecko, żeby przypomniało mu, dlaczego zabawki powinny być na swoich miejscach.

 

  1. „ O jakim przedmiocie myślę?”- zabawa matematyczna.

 Rodzic informuje dziecko, że na sali jest jakiś przedmiot, który dzisiaj bardzo by nam się przydał. Prosi by zadawały mu pytania o cechy tego przedmiotu, np. czy jest długi czy krótki, czy jest zrobiony z plastiku czy z drewna, itd. Rodzicowi wolno odpowiadać tylko: tak lub nie. Wspólnie z dziećmi odkrywają, że do dzisiejszych zajęć bardzo przydałaby się im miotła.

 

  1. „ Robimy bałagan”- Rodzic informuje dzieci, że do pokoju wdarł się złośliwy chochlik i zrobił straszny bałagan.( tu: odwołuje się do niektórych sytuacji życiowych, np. stercie rozsypanych papierków po pracach plastycznych)
    Dzieci zdejmują buty i skarpetki i próbują targać gazety na małe kawałki używając do tego celu wyłącznie stóp i palców u nóg. Targanie gazety odbywa się w rytm muzyki. Odpowiednia będzie Annen- Polka op. 117 J. Straussa II. Następnie, dalej zgodnie z rytmem muzyki poruszają się na czworakach i rozdmuchują kawałki papieru po całej sali.
    Wszyscy dobrze się bawią ale po jakimś czasie zauważają, że sala nie zyskała na wyglądzie .6. „Krasnoludki robią porządki”- dzieci recytują rymowankę M. Konopnickiej i zbierają z ziemi skrawki , z których ugniatają małą kulę. W ten sposób sprzątanie pokoju przeradza się w zabawę. Stawiamy dwa wielkie pudła lub kosze na śmieci i wprowadzamy rywalizację : „Kto wrzuci więcej kulek do śmietnika?”
  2. Konopnicka „ Krasnalek malutki”
    „ Krasnalek malutki mieszka pod podłogą
    Zbiera okruszyny za stołową nogą
    A dla kogo krasnalek zbiera okruszyny
    Powiem Wam w sekrecie dla mysiej rodziny.

  1. Nauka piosenki pt. tytułem „ My jesteśmy krasnoludki”

https://www.youtube.com/watch?v=3-eNzX7xmFs

 

Życzę miłej zabawy  ciocia Ania.