Piątek, 15.05.2020r.

TEMAT DNIA: INSTRUMENTY WOKÓŁ NAS

 

Cześć Słoneczniki! To już ostatni dzień tygodnia z muzyką. Mamy jednak nadzieję, że będzie ona obecna w waszym życiu każdego dnia. Dzisiaj muzykować będą z nami zwierzęta. Startujemy!

 

  1. OPOWIADANIE KSIĘŻYCOWY KONCERT

Jak myślicie, czy zwierzęta też lubią muzykę? Z pewnością! Opowie nam o tym bajka „Księżycowy koncert”. Przeczytajcie ją uważnie i odpowiedzcie na pytania pod tekstem.

 

Księżycowy koncert

  1. Bahdaj

Był maj i wszystko było majowe, nawet księżyc, który zatrzymał się nad lasem. W sadzie zakwitły jabłonie. Sto jabłoni obsypało się pysznym, różowym kwieciem na przywitanie słowika. Każda chciała być najpiękniejsza, żeby słowik usiadł na niej i zaśpiewał jej księżycową piosenkę.

Zapadła noc. Księżyc pożeglował nad sadem. Spojrzał w dół i pomyślał:

„Jak to dobrze, że będę mógł wykąpać się w srebrzystej pianie”. Już chciał zanurzyć się w sadzie, ale zjawił się obłoczek i zagrodził mu drogę.

– To nie srebrzysta piana – powiedział. – To jabłonie zakwitły na przywitanie słowika. Księżyc posmutniał. Ukrył się w ciemnej chmurze i długo, długo nie wychodził.

Wtedy do sadu zakradł się wielki, czarny kot. Szedł wolno, bezszelestnie, a że był czarny, zdawało się, że wśród pni suną tylko jego zielone oczy. Kot był bardzo, bardzo głodny.

– Słyszałem, że w sadzie jest sporo polnych myszek – pomrukiwał. – Dobrze byłoby schrupać jedną na kolację.

Tymczasem jedna myszka, która ogromnie lubiła zapach kwitnących jabłoni, usiadła pod liściem podbiału i z rozkoszą wdychała wonne powietrze.

„Ach – marzyła – gdyby tak zawsze był maj, gotowa bym oddać za to pół życia”.

Była tak rozmarzona, że nie spostrzegła kota. Dopiero gdy w ciemności zobaczyła dwoje zielonych oczu, struchlała i zatrzęsła się ze strachu. Myślała, że już po niej. Na szczęście księżyc wyjrzał spoza chmury.

– Drogi panie – szepnęła myszka do księżyca – powiedz słowikowi, żeby zaśpiewał księżycową piosenkę. Słyszałam, że czarny kot jest bardzo muzykalny. Gdy usłyszy śpiew słowika, może zapomni o kolacji.

– Przepraszam, mój drobi, że ci przerywam, ale mała myszka zobaczyła kota i prosi cię, żebyś zaśpiewał księżycową piosenkę.

Słowik zamyślił się. Po chwili zapytał:

– Dobrze, mój panie, lecz powiedz mi, czy kot nie je także słowików?

– Nie obawiaj się – odparł księżyc. – Ukryjesz się wśród jabłoni i będziesz udawał, że jesteś kwiatem.

– Dobrze, mój panie, ale kwiat przecież nie śpiewa.

– Phi, w taką majową noc nawet kwiaty mogą śpiewać. Proszę cię bardzo, ratuj biedną myszkę!

Słowikowi nie wypadało odmówić. Przełknął więc ostatniego komara, popił rosą, otrzepał piórka i pofrunął do sadu. A w sadzie usiadł na najpiękniejszej jabłonce. I zaczął znów koncert księżycowy. Najpierw pit-pi-lit o tym, jak księżyc schudł. Potem tirli-tirli o tym, jak księżyc utył, a na koniec wspaniałe trele-piti-pitirele o tym, jak księżyc chciał się kąpać w kwiecie jabłoni.

Czarny kot zupełnie zapomniał o małej myszce. Nastawił czarne uszy, przymrużył zielone oczy, przechylił głowę i z rozkoszą wsłuchiwał się w tę wspaniałą muzykę. A myszka tymczasem schowała się pod korzeniem najpiękniejszej jabłoni. Gdy słowik skończył księżycowy koncert, czarny kot zadumał się:

„Tak, tak… Piękna była ta słowicza muzyka… Jestem jednak pewny, że przez ten czas wszystkie myszy pochowały się w swoich norkach. Tak, tak… Jeżeli chce się słuchać koncertu, trzeba zrezygnować z kolacji. Wracam do domu. Może tam dobrzy ludzie zostawili dla mnie trochę mleka na spodeczku?…”

I od tego czas czarny kot co wieczór szedł do sadu, by słuchać śpiewu słowika. Jasne, że wtedy zupełnie zapominał o myszkach.

 

Pytania:

  1. O czym była to historia?
  2. Kto w niej występował?
  3. Po co kot przyszedł do sadu?
  4. A po co przyszła myszka?
  5. Kto pomógł myszce?
  6. Z jakiego powodu kot nie zapolował na myszkę?
  7. O czym śpiewał słowik?
  8. Jaką muzykę wy lubicie?
  9. Co robicie, gdy słyszycie swoją ulubioną muzykę?.

 

  1. ZABAWA DYDAKTYCZNA „SŁOWIK”

Kliknijcie w link poniżej. Znajdziecie tam różne informacje na temat tego wspaniałego śpiewaka i będziecie mogli posłuchać jego głosu.

https://e-puszcza.pl/birds2/slowik-szary/

 

  1. ZABAWA ORTOFONICZNA „PTASI ŚPIEW”

Z pewnością wielokrotnie słyszeliście śpiew ptaków w czasie spaceru. Spróbujcie się zamienić w małe ptaszki i śpiewać ptasie odgłosy na wymyśloną przez was melodię.

 

Przykłady:

  1. Ćwir, ćwir…
  2. Kra, kra…

3.Kle, kle…

4 Fiu, fiu…

  1. Tirki, tirki…
  2. Pit-pi-lit…
  3. Trele-piti-piti-rele…

 

  1. ZABAWA RUCHOWA „TANIEC Z CHUSTĄ”

Czas na trochę ruchu i tańca. Przygotujcie niedużą chustę (najlepiej szyfonową) i włączcie muzykę. Zatańczcie wiosenny taniec ptaków. Możecie poprosić rodziców, by uwiecznili go poprzez nagranie filmu z waszą choreografią.

 

 

 

  1. ZABAWA MATEMATYCZNA „MUZYCZNE RYTMY”

Wydrukujcie oba obrazki. Wytnijcie instrumenty z drugiego obrazka i uzupełnijcie nimi rytm na planszy (pierwszy obrazek). Pamiętajcie że rytm musi się powtarzać i nie możecie go zmieniać.

 

 

  1. ZABAWA „POWTÓRZ RYTM”

Zaproście do zabawy rodzica. Będzie on pokazywał wam pewien rytm. Waszym zadaniem będzie dokładnie go powtórzyć. Możecie się później zamienić rolami z rodzicem.

 

Przykłady rytmów:

  1. Klaśnięcie, uderzenie dłońmi o kolana, tupnięcie.
  2. Klaśnięcie, dwa tupnięcia.
  3. Uderzenie o kolana, tupnięcie, uderzenie o kolana.
  4. , itd.

 

Jeśli chcecie, możecie budować rytmy dłuższe niż trzyelementowe.

 

  1. ZABAWA MUZYCZNA „JAKA TO MELODIA?”

Poproście rodzica o zaśpiewanie jakiejś piosenki, którą znacie, jednak nie używając słów, a jedynie sylab (np. „la”). Spróbujcie odgadnąć, jaką piosenkę śpiewa mama lub tato.

 

  1. ZABAWA PLASTYCZNA „MUZYCZNE PUZZLE”

Wydrukujcie ilustrację. Wytnijcie obrazek i rozetnijcie go po zaznaczonych liniach, a następnie spróbujcie ułożyć puzzle.

 

 

  1. ZABAWA PLASTYCZNA „WIRUJĄCY BĘBENEK”

Dziś wykonamy kolejny instrument. Wytnijcie z tektury dwa koła tej samej wielkości. Do jednego z nich przyklejcie kredkę lub patyk oraz wstążkę lub sznurek z koralami (nie może być zbyt długi aby nie uderzyć się potem w czasie grania). Posmarujcie klejem drugie koło i naklejcie je na pierwsze. Na konstrukcie połóżcie coś ciężkiego, aby elementy dobrze się połączyły. Na końcu pomalujcie lub ozdóbcie swój bębenek. Pamiętajcie o ostrożnej grze aby nie uderzyć się wirującymi koralami.

 

 

 

Nie zapomnijcie pochwalić się efektami waszych dzisiejszych zabaw. Czekamy na wasze zdjęcia na naszym przedszkolnym Facebooku. J

https://www.facebook.com/Przedszkole-Strefa-Malucha-Technopark-Pomerania-793261094138608/?ref=br_rs