Wtorek, 12.05.2020r.

TEMAT DNIA: INSTRUMENTY

 

Dzień moje Słoneczniki. 😊 Dziś zapraszamy was na przygodę z instrumentami. Rozejrzyjcie się uważnie po domu, może jakieś znajdziecie? Zaczynamy!

 

  1. ZABAWA DYDAKTYCZNA „Z WIZYTĄ W FILHARMONII”

Obejrzyjcie film i odpowiedzcie na pytania.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Mvm2r1igPtM

Uwaga! Ok 4 min 30 sec najbardziej znany utwór z bajki. 😉

 

  1. Jaka sytuacja i jakie miejsce są pokazane w filmie? (koncert, filharmonia)
  2. Co tworzą wszyscy ludzie na tym zdjęciu? (orkiestra)
  3. Kim oni są? (muzycy)
  4. Na ilu instrumentach w orkiestrze gra jeden muzyk? (jeden)
  5. Jakie instrumenty udało wam się rozpoznać?
  6. Skąd muzycy wiedzą, jak mają grać? (nuty, wskazówki dyrygenta)
  7. Kim jest dyrygent? (dyryguje, czyli kieruje grą muzyków)
  8. Z jakiej bajki pochodzi ta muzyka?

 

  1. ZABAWA MUZYCZNA „CO TO ZA INSTRUMENT”

Poszukajcie w domu instrumentów lub przedmiotów, które wydają dźwięki. Poproście rodziców, by zasłonili wam oczy, np. chustką. Posłuchajcie na jakim instrumencie zagra rodzic i spróbujcie odgadnąć jak najwięcej muzycznych zagadek.

 

  1. ZABAWA PLASTYCZNA „RYSOWANIE MUZYKI”

 

 

Przygotuj kartkę papieru (może być duży format) oraz coś do rysowania lub malowania (kredki, pisaki, farby, itp.). Włącz muzykę i wsłuchaj się w nią. Usłyszysz 3 rodzaje melodii. Spróbuj rysować odpowiednie linie i kształty do każdej z nich.

  1. Legato (płynna) – rysujcie fale i łuki;
  2. Staccato (dźwięki grane oddzielnie) – kropki i kółka;
  3. Szybka – zygzaki.

Możecie do każdego tempa muzycznego dobrać inny kolor kredki.

 

 

  1. ZABAWA MATEMATYCZNA „ILE RAZY”

Przygotujcie bębenek lub inny instrument. Zawiążcie chustką oczy. Rodzic będzie uderzał w instrument – raz, dwa razy lub trzy razy. Waszym zadaniem będzie policzyć ile uderzeń usłyszeliście. Potem zamieńcie się rolami.

 

  1. ZABAWA MATEMATYCZNA „BĘBNY”

Przyjrzyjcie się uważnie bębnom na obrazku. Czy potraficie połączyć je od najmniejszego do największego?

 

 

  1. ZABAWA MUZYCZNA „DYRYGENT I ORKIESTRA”

W orkiestrze bardzo ważną rolę odgrywa dyrygent. To on odpowiada za to, w jaki sposób orkiestra zagra dany utwór. Przygotujcie znalezione w domu instrumenty. Wybierz jeden z nich – staniecie się członkiem orkiestry. Poproście rodzica, by został się dyrygentem. Zacznijcie grać. Gdy dyrygent pokaże wam szeroko rozłożone ręce, wtedy grajcie głośno. Gdy rodzic będzie dyrygował dłońmi zbliżonymi do siebie (małe gesty), wtedy grajcie jak najciszej. Możecie się później zamienić rolami.

 

  1. PRACA PLASTYCZNA „BANJO”

Przyjrzyjcie się uważnie ilustracji. Przedstawia ona instrument o nazwie banjo (czyt. „bandżo”). Trochę przypomina gitarę, jednak jego pudło rezonansowe wygląda trochę jak tamburyn. Czy potraficie sami wykonać banjo? To nic trudnego. Potrzebujecie jedynie okrągłą nakrętkę od słoika lub innego pojemnika, kilka gumek recepturek, drewniany patyk lub listewkę (świetnie sprawdzi się szpatułka logopedyczna dostępna w aptece), klej, materiały plastyczne do ozdobienia. Jeśli nie masz w domu listewki, możesz wyciąć gryf banjo np. z kartonu.