Poniedziałek, 11.05.2020r.
TEMAT DNIA: WESOŁE PIOSENKI
Dzień dobry Kochane Przedszkolaki! Nasze przedszkole powoli już się otwiera ale wielu z was jeszcze zostaje w domu żeby dbać o swoje zdrowie. Dlatego chcemy w dalszym ciągu kontynuować nasze zabawy aby umilić wam czas spędzony w domu.
W tym tygodniu przeniesiemy się w świat muzyki. Będą piosenki, instrumenty, prace plastyczne i wiele zabaw. Gotowi? Start!
Przeczytajcie wiersz i odpowiedzcie na pytania pod tekstem.
Wesoła gama
Dominika Niemiec
Gdy wesoły czas zabawy,
niech rozbrzmiewa: do, re, mi.
Wtedy wiem, że jest ci dobrze,
wtedy wiem, że fajnie ci.
Jeśli ci wesoło teraz,
zanuć ze mną: fa, sol, la.
Jeśli radość cię rozpiera,
śpiewaj głośno tak jak ja.
Niech radosne płyną dźwięki.
W szybkim rytmie: si i do.
Czy odnajdziesz z gamy dźwięki?
W tym wierszyku wszystkie są.
1.O jakich dźwiękach była mowa w wierszyku?
Przyjrzyj się ilustracji. Przedstawia ona dzwonki chromatyczne (potoczna nazwa „cymbałki jest nieprawidłowa!). Jeśli masz ten instrument w domu, przynieś go i przyjrzyj się mu uważnie. Spróbuj zagrać po kolei dźwięki – utworzą one gamę.
Poszukaj w domu różnych instrumentów muzycznych. Z pomocą rodziców spróbuj na nich zagrać gamę. Czy na każdym instrumencie da się ją zagrać? Na jakich instrumentach to się uda a na jakich nie?
Wydrukujcie kolorowy obrazek. Jeśli nie macie kolorowej drukarki, wydrukujcie obrazek czarno-biały i pokolorujcie go na odpowiednie kolory. Rozetnijcie każdy kolorowy pasek. Ułóżcie kolejno tabliczki dzwonków od największego do najmniejszego. Pod prostokątami połóżcie nazwy dźwięków. Wspólnie z rodzicami odczytajcie je.
Właśnie ułożyliście po kolei dźwięki gamy. A czy potraficie ją zaśpiewać? Pomoże wam w tym piosenka „Gama”.
https://www.youtube.com/watch?v=IknItCPeaBk
Przygotujcie trzy instrumenty. Jeśli ich nie macie, wykorzystajcie różne przedmioty, które wydają dźwięk (puszka z ziarnami, szklanka z wodą + łyżeczka, drewniane klocki, itp.). Teraz nadstawcie bacznie uszu na jakim instrumencie zagra rodzic. Każdy instrument będzie zapraszał was do innego ćwiczenia. Spróbujcie słuchać sygnału i wykonywać odpowiednie zadania.
Instrument 1 – ciężki, powolny chód.
Instrument 2 – chodzenie na palcach.
Instrument 3 – bieganie.
Jeśli chcecie możecie wprowadzić więcej instrumentów i ćwiczeń. Możecie także zamieniać się rolami z rodzicem.
Ponieważ ten tydzień poświęcony jest muzyce, mamy dla was zabawny utwór o smoku. Posłuchajcie piosenki. Zilustrujcie ruchem jej refren. Wymyślcie własny ruchy do każdej zwrotki. Spróbujcie nauczyć się ją śpiewać. Odpowiedzcie na pytania związane z piosenką.
Kto się boi smoka?
sł. Małgorzata Nawrocka, muz. Michał Witecki
Ref.: Kto się boi smoka, (lornetka z dłoni, rozglądamy się)
może lis, a może foka? (wskazujemy na prawą i lewą stronę)
Kto się boi smoka (lornetka z dłoni, rozglądamy się)
i uciekać chce? (bieg w miejscu)
Kto się boi smoka, (lornetka z dłoni, rozglądamy się)
może lis, a może foka? (wskazujemy na prawą i lewą stronę)
Kto się boi smoka? (lornetka z dłoni, rozglądamy się)
Bo ja nie. (wskazujemy na siebie, zaprzeczamy głową)
to za karę potem lodów nie dostanie.
Kto się boi smoka…
to mu nie pozwolę jeździć na rowerze.
Kto się boi smoka…
Kto dokona tego, ten dostanie brawa.
Kto się boi smoka…
Pytania:
Połóżcie się na brzuchu. Poproście mamę lub tatę aby czytali wierszyk i wykonali wam delikatny masażyk.
Tańczący smok
Tańczący smok Rysujemy serpentynę jak w muszli ślimaka
to właśnie ja
włączam muzykę Klepiemy zaciśniętymi pięściami
a gdy już gra
kręcę się w kółko Rysujemy kółka
skaczę do góry Przesuwamy dłońmi z dołu pleców w górę
przedziwne w tańcu Rysujemy zygzaki
robię figury
klaskam czasami Klepiemy otwartymi dłońmi
w rytm skrzydełkami
i o podłogę „Kroczymy” palcem wskazującym i środkowym
tupię nóżkami
To właśnie ja Rysujemy na plecach rysunek smoka
zielony smok
uwielbiam tańczyć Łaskoczemy w szyję
przez cały rok!
Przygotujcie rolki po papierze toaletowym. Pomalujcie je lub oklejcie kolorowym papierem. Wykonajcie oczy i nozdrza z kreatywnych pomponów, plasteliny lub innych materiałów plastycznych. Potnijcie czerwoną, pomarańczową i żółtą bibułę na cieniutkie paski i przyklejcie je do wnętrza rolki od strony paszczy. A teraz zabawa! Dmuchnijcie w tył głowy smoka i zobaczcie jak zieje ogniem!