ZAJĘCIA DLA DZIECI Z GRUPY „ BRATKI”

PONIEDZIAŁEK  06.03.2020r.

 

TEMAT TYGODNIA „WIELKANOC”

Temat dnia:  Przygotowanie do Świąt.

 

  1. Słuchanie opowiadania

Jak wiadomo, każda mama pragnie, aby jej dziecko było naj, naj, najwspanialsze!

 Prawda?

Tak samo rzecz się miała z pewnymi dobrze mi znanymi kurami.

 Któregoś ranka  wszystkie trzy zniosły jajka. Cóż to była za radość! Gdakały wniebogłosy ze szczęścia! Spoglądały z miłością na swe jajeczka. Otulały je delikatnie. Nasłuchiwały, czy zza kruchej

skorupki nie dobiegnie ich czasem jakiś dźwięk. Jednym słowem, jak wszystkie mamy,

robiły sporo zamieszania.

– Z mojego jajeczka! – gdakała pierwsza kura – wyrośnie najsilniejszy kogucik na całym

podwórku!

– A z mojego – gdakała druga – najpiękniejsza nioska w całej wsi! Zaś trzecia kura była

tak szczęśliwa, że nie wiedziała nawet, czy wolałaby chłopca, czy dziewczynkę. Wszystkie

jednak chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze. Postanowiły więc pomalować skorup-

ki jajek najwspanialej, jak tylko potrafiły.

 – Mój kogucik – gdakała pierwsza kura – będzie czerwony w niebieskie paski.

 – A moja nioska – gdakała druga – będzie różowa w zielone groszki.

Zaś  trzecia  kura  nie  mogła  się  zdecydować,  czy  pomalować  jajo  na  pomarańczowo

w  brązowe  kwadraciki,  czy  na  brązowo  w  pomarańczowe  trójkąciki. 

Wszystkie  były przekonane, że z tak kolorowych jajek wyklują się najpiękniejsze kurczaki na świecie.

( rodzic przerywa opowiadanie i pyta dzieci, co sadzą o pomyśle kurek i czy rzeczywiście z jajek wylegną się kurczątka w kolorach skorupek. Następnie kontynuuje opowiadanie, zwracając uwagę dzieci na to, kto miał rację).

I rzeczywiście. Którejś nocy usłyszały jakieś ciche trzaski, jakieś popiskiwania. Zanim

się obejrzały, z popękanych kolorowych skorupek wyskoczyły ich dzieci.

– Jaka śliczniutka! – wygdakała pierwsza kura.

– Mój ty kochany! – rozczuliła się druga.

– Chlip, chlip! – płakała ze szczęścia trzecia kura.

A małe kurczaczki, wszystkie żółciutkie, jak gdyby pomalowało je samo słońce, rozejrzały się dookoła i krzyknęły radośnie: „Mamo! Już jestem!”

  1. 2. Rozmowa na temat opowiadania.
  • Wyjaśnienie znaczenia słowa „nioska”

 

–  Co zniosły kury?

–  Dlaczego chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze?

–  Co zrobiły, aby tak się stało?

–  Jak pomalowały jajka?

–  Jakie kurczątka wykluły się z jajek?

 

Krótki filmik jak kurczaczek wykluł się z jajka.

 

https://www.youtube.com/watch?v=whsdyV0O318


  1. Zabawa badawcza

Z czego składa się jajko?

 

  • Zapoznanie z budową jaja kurzego: rozbicie surowego jajka; oglądanie białka i żółtka

na spodeczkach; określanie ich konsystencji i koloru.

Wyjaśnienie, jakie funkcje pełnią w jajku; określanie charakterystycznych cech skorupki. Określanie przez dzieci, w jakiej postaci można spożywać jajka. Degustacja jaj ugotowanych na twardo.

 


„Kurki i kurczęta” – zabawa ruchowa z elementami skoku.

( zabawa wspólna z rodzicami)

Polega na skokach obunóż, gdzie rodzic skacze pierwszy dziecko tuż za nim naśladując kurczaka, poruszając rękoma wykonuje gest ruchu skrzydeł.

 

spacer na krawędzi – dzieci ustawiają się na krawędzie dywanu i przemierzają go wokół krokiem dostawnym, naśladując jak chodzi kura.

 

(Proponuję aby zabawa odbyła się podczas słuchania muzyki, dziecko chętniej w niej uczestniczy).

https://www.youtube.com/watch?v=ct_4if6byN4


 Proponuje naukę wierszyka na pamięć,

Cukrowy baranek ma złociste różki
pilnuje pisanek na łączce z rzeżuszki.
A gdy nikt nie patrzy, chorągiewką buja
i cichutko beczy Święte Alleluja.

Niech Ci jajeczko dobrze smakuje,
bogaty zajączek uśmiechem czaruje.
Mały kurczaczek spełni marzenia –
wiary, radości, miłości, spełnienia!


Praca plastyczna- potrzebne materiały: (ołówek, kartka papieru, kolorowa plastelina).

Rysujemy dziecku kształt jajka, następnie dziecko samodzielnie rysuje wzorek , a następnie wykleja je plasteliną).

Życzę miłej zabawy i bardzo serdecznie pozdrawiam rodziców, a moje zdolne dzieciaki ściskam mocno.  Ciocia Ania.